CBX 1000 "Bygget"

Det händer inte såå mycket. Måste lägga om lite svetsar på ramen. Så jag har gjort tanken formriktig och haft i tanktätning. Är nog ett par tim kvar att slipa. Gjorde ett ryck och polerade svingen. Samma visa den här gången som vid förra poleringen. Vad håller man på med? Men det blir snyggt. Är det någon som vet om det finns 530 drev till ducati?

Köpte ny hoj mitt i allt ihopa,

// Peter

Trevlig REPSOL !!!!!!!
 
Halloj! Lite uppdatering då! Det går inte så fort här, hänger mest på Ebay och letar delar. Har lackat motorblocket och div. kåpor. Klassat in lagren på veven. Beställt nya och kommer nog i slutet på veckan. Rensat toppen och portat den, ska göra lite justering där, och sen iväg för montering av större ventiler. Har även hämtat cylinder raden fått sig en avhyvlingen. Äntligen fått i vägen ramen för ytbehandling. Blir KROM! En bekant tog med sig den när han skulle hämta sina delar, så kromaren skulle få en uppfattning om hur det såg ut. När Niclas kom in genom dörren med ramen, stog han bara och log. Om det var för att det skulle inbringa mycket cash i firman eller om han tyckte den var frän, fick jag inget svar på. Han ryckte nästan ramen ur händerna och tog telefon nr. Får se när han ringer. Så nu är det beslutet taget. Nu kan man koncentrera sig på motorn. Skönt! Ang. REPSOLEN får vi se hur trevlig den är i sommar. Annars duger den att titta på. Blir tyvärr bara en bild, men det är en bild i alla fall.

IMG_0863.JPG

// Peter
 
Halloj! Lite uppdatering då! Det går inte så fort här, hänger mest på Ebay och letar delar. Har lackat
motorblocket och div. kåpor. Klassat in lagren på veven. Beställt nya och kommer nog i slutet på veckan. Rensat toppen och portat den, ska göra lite justering där, och sen iväg för montering av större ventiler. Har även hämtat cylinder raden fått sig en avhyvlingen. Äntligen fått i vägen ramen för ytbehandling. Blir KROM! En bekant tog med sig den när han skulle hämta sina delar, så kromaren skulle få en uppfattning om hur det såg ut. När Niclas kom in genom dörren med ramen, stog han bara och log. Om det var för att det skulle inbringa mycket cash i firman eller om han tyckte den var frän, fick jag inget svar på. Han ryckte nästan ramen ur händerna och tog telefon nr. Får se när han ringer. Så nu är det beslutet taget. Nu kan man koncentrera sig på motorn. Skönt!

// Peter

Ser bra ut, jag tror att det blir kanon med krom!:) Hur mycket fick du ge för CBX-motorn?
 
Motorblock urfräst, cylinderrad med större foder och kolvar köpte jag på Ebay för nästan sex tusen, tullat o klart när dollarn låg på sex spänn ca. Vevstakarna ungefär 14000:-. Räknar att hela motorn kommer att kosta 25000:- när den är klar. Lagren som jag köpte i veckan blev 2000 ca. så det rullar på.

// Peter
 
Motorblock urfräst, cylinderrad med större foder och kolvar köpte jag på Ebay för nästan sex tusen, tullat o klart när dollarn låg på sex spänn ca. Vevstakarna ungefär 14000:-. Räknar att hela motorn kommer att kosta 25000:- när den är klar. Lagren som jag köpte i veckan blev 2000 ca. så det rullar på.

// Peter

Dom är fan inte billiga, jag fick en prisuppgift från 800$ för en med renoveringsbehov till 5000$ för en nollställd maskin...
 
Har du fått ramen kromad, hur har det gått?:) Hmmmm... Västerås... Måste nog göra mig ett ärende förbi om ett halvår eller så!:D
 
Last edited:
ska de inte sfro bes? och vad tycker dom om du kromar ramen?
 
Går H-D att kroma så varför inte en Honda? :)


för att svetsarna inte kan inspekteras då!
och att man kan missa sprickbildningar tror jag.

det måste vara gjort i ett visst steg i besiktningarna....

efter besiktningarna är det säkert ok !
 
Last edited:
Halloj! Någon kromad ram har jag inte sett till ännu. Så jag vet inte hur det går. Ang, Bes så kommer det nog att lösa sig, på ett eller annat sätt. Inte orolig. Hämtade toppen i torsdags med de nya större ventilerna, och fick godkänt på portningen. Ska plocka ihop den i mellandagarna och få på lite färg på den. Bild kommer. Ska försöka hinna med att börja med insprutningen åxo och där är det många frågetecken då det är helt nytt för mig. Ångra att jag inte byggde det på förra hojen när jag blev erbjuden material. Då hade det varit en baggis nu. God Hjul o Gott Nytt År Er Allihopa.

// Peter
 
Halloj! Någon kromad ram har jag inte sett till ännu. Så jag vet inte hur det går. Ang, Bes så kommer det nog att lösa sig, på ett eller annat sätt. Inte orolig. Hämtade toppen i torsdags med de nya större ventilerna, och fick godkänt på portningen. Ska plocka ihop den i mellandagarna och få på lite färg på den. Bild kommer. Ska försöka hinna med att börja med insprutningen åxo och där är det många frågetecken då det är helt nytt för mig. Ångra att jag inte byggde det på förra hojen när jag blev erbjuden material. Då hade det varit en baggis nu. God Hjul o Gott Nytt År Er Allihopa.

// Peter


Hör av dig om du behöver tips och råd

Mvh Peter
 
Tack för erbjudandet, Peter! Kommer säkert att köra fast, så jag kommer nog att kontakta dig.

Tanken var att det skulle vara fläkt på den här hojen. Men så blev det inte. Jag har delar över, så det går att plocka ihop en till motor. Och jag SKA bygga en turbomotor som jag ska ha till den andra CBX:en.

// Peter
 
Last edited:
Hur många turbos det blir har jag inte hunnit fundera på, har en bit dit. Blir säkert budget bygge. Lackade tanken i går(tors) med RIKTIG färg som luktar gott:hihi. Har kollat på nätet efter tankdekaler, men tycker det verkar dåligt. Någon som vet en bra sida som det går att handla på. Har ingen lust att köpa orginal. Blir väldigt dyrt. Motorn är klar, ska bara på med kopplings och ventilkåpan när de kommer. Nästa steg blir sprutet:huvet


IMG_0876.JPGIMG_0878.JPG

// Peter
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top