Cbr600 f3 wobblar efter bromsbyte

Kayastromdahl

Medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 2009
Tjenare. Byte belägg fram på min Honda och nu wobblar/hackar den vid inbromsning, detta var inget problem som jag hade innan bytet, fattar nada. Någon som kan veta orsaken??
Mvh Jakob
 
Var försiktig med hur du använder ordet "wobblar". Man vill inte åkalla den onde utan anledning...

Om du har flytande bromskivor på hojen så har du under ditt byte av belägg tvingat skivan ur läge och den sitter nu i beknip i ett ytterläge. Låt framhjulet sväva fritt och rotera detta så kan du se hur skivan kastar lite, lite.

Åtgärda så att skivan kan flyta fritt igen.
 
Tvättade du av kolvarna innan du pressade in dem i oken? Löper beläggen lätt i oken? Trycker båda kolvarna i oken lika?
 
Nää jag tog loss oken och körde in kolvarna med tving och kört av skivorna med bromsrengöring….
Då har du tryck in skiten på kolvarna i cylindrarna och kolvarna sitter mer eller mindre fast.
Ta loss oken, sätt buntband över alla kolvar utom en kolv.
Lägg in en kökssvamp (för dämpning) under den utan buntband, tryck ut kolven med tryckluft.
Lyft ut # ringarna med "O"-ringsverktyg och gör rent med tex en avsågad tandborste.
Fetta in # ringarna med bromscylinderfett och sätt tillbaka.
Sätt en tunn rand fett på rengjorda kolven längst in och tryck in kolven med fingrarna.
Är allt rengjort inget problem trycka in kolven i botten med fingrarna.
Torka av överflödigt fett med hushållspapper
Sätt buntband över kolven och så är det dags för nästa kolv / cylinder att rengöras.
 
Last edited:
Var försiktig med hur du använder ordet "wobblar". Man vill inte åkalla den onde utan anledning...

Om du har flytande bromskivor på hojen så har du under ditt byte av belägg tvingat skivan ur läge och den sitter nu i beknip i ett ytterläge. Låt framhjulet sväva fritt och rotera detta så kan du se hur skivan kastar lite, lite.

Åtgärda så att skivan kan flyta fritt igen.
Jag tror den har flytande skivor då den ser ut som att skivan är tvådelad. Låter rimligt, ska prova det du sa och återkomma! :)
 
Då har du tryck in skiten på kolvarna i cylindrarna och kolvarna sitter mer eller mindre fast.
Ta loss oken, sätt buntband över alla kolvar utom en kolv.
Lägg in en kökssvamp (för dämpning) under den utan buntband, tryck ut kolven med tryckluft.
Lyft ut # ringarna med "O"-ringsverktyg och gör rent med tex en avsågad tandborste.
Fetta in # ringarna med bromscylinderfett och sätt tillbaka.
Sätt en tunn rand fett på rengjorda kolven längst in och tryck in kolven med fingrarna.
Är allt rengjort inget problem trycka in kolven i botten med fingrarna.
Torka av överflödigt fett med hushållspapper
Sätt buntband över kolven och så är det dags för nästa kolv / cylinder att rengöras.
Känns som att kolvarna löper fritt, men testar detta om inte ovanstående tips funkar!star detta
 
Nää tänkte inte på att rengöra dom innan, tycker det känns som att dom trycker lika.
Brukar samlas avlagringar på kolvarna, och när man sedan sätter dit nya belägg trycks avlagringarna in i tätningarna, och då kan inte kolvarna glida fritt och det kan göra att bromsarna är lite knepiga. Oftast påverkar det känslan i bromsarna.
 
Byttes klossarna nu efter vinterdvalan utan att den testkördes innan med gamla klossarna?
Varför jag frågar det är pga att jag och många andra fått hackande broms efter att de stått under vintern, de bildas rost på skivan där klossarna ligger utan att de syns. De brukar inte gå att bromsa bort eller slipa bort, jag körde över 100a mil utan att de försvann.
Tvättar man hojen de sista man gör innan man ställer undan den och inte kör en sväng och tombromsar bort fukten så är risken stor för detta problem, jag kör numera alltid en sväng efter tvätt även om de bara ska stå en dag.
 
Gör rent nitarna på den flytande skivan. WD-40 och tryckluft brukar funka.
Gör rent skivan ordentligt eftråt så att det inte är någon WD 40 på skiva efteråt, -inte bra ...
 
Höll du in bromsen när du spände fast oken igen? Kan vara en sån enkel sak att skivorna inte köper helt fritt.
 
Använder man något annat än fingrarna för att trycka in kolvarna löper kolvarna inte fritt .....
I ett system tomt på vätska ja, kan gå rätt trögt annars utan att något är fel. Givetvis är locket på behållaren öppet.

jag gjorde detta igår, tror det var första gången jag kunde trycka in kolvarna med fingrarna. De andra 10-15 gångerna tidigare var det nära nog omöjligt utan verktyg.

Och ja, de flesta har varit 30-40 år gamla😄
 
I ett system tomt på vätska ja, kan gå rätt trögt annars utan att något är fel. Givetvis är locket på behållaren öppet.

jag gjorde detta igår, tror det var första gången jag kunde trycka in kolvarna med fingrarna. De andra 10-15 gångerna tidigare var det nära nog omöjligt utan verktyg.

Och ja, de flesta har varit 30-40 år gamla😄
Ja jag brukar ju göra rent Bromsoken på köksbordet, bekvämare än stå i garaget, det gjorde jag bara första gången. Iden att göra rent bromsoken utan att ta loss dom från hoj och bromslangar, ja det kanske man kan men det blir ju d-t söligt om jag skulle göra det så jag fortsätter nog med köksbordet ..... och en liten luftkompressor.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top