Cbr600 f3 wobblar efter bromsbyte

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Tjenare. Byte belägg fram på min Honda och nu wobblar/hackar den vid inbromsning, detta var inget problem som jag hade innan bytet, fattar nada. Någon som kan veta orsaken??
Mvh Jakob
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var försiktig med hur du använder ordet "wobblar". Man vill inte åkalla den onde utan anledning...

Om du har flytande bromskivor på hojen så har du under ditt byte av belägg tvingat skivan ur läge och den sitter nu i beknip i ett ytterläge. Låt framhjulet sväva fritt och rotera detta så kan du se hur skivan kastar lite, lite.

Åtgärda så att skivan kan flyta fritt igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tvättade du av kolvarna innan du pressade in dem i oken? Löper beläggen lätt i oken? Trycker båda kolvarna i oken lika?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nää jag tog loss oken och körde in kolvarna med tving och kört av skivorna med bromsrengöring….
Då har du tryck in skiten på kolvarna i cylindrarna och kolvarna sitter mer eller mindre fast.
Ta loss oken, sätt buntband över alla kolvar utom en kolv.
Lägg in en kökssvamp (för dämpning) under den utan buntband, tryck ut kolven med tryckluft.
Lyft ut # ringarna med "O"-ringsverktyg och gör rent med tex en avsågad tandborste.
Fetta in # ringarna med bromscylinderfett och sätt tillbaka.
Sätt en tunn rand fett på rengjorda kolven längst in och tryck in kolven med fingrarna.
Är allt rengjort inget problem trycka in kolven i botten med fingrarna.
Torka av överflödigt fett med hushållspapper
Sätt buntband över kolven och så är det dags för nästa kolv / cylinder att rengöras.
 
Last edited:

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Var försiktig med hur du använder ordet "wobblar". Man vill inte åkalla den onde utan anledning...

Om du har flytande bromskivor på hojen så har du under ditt byte av belägg tvingat skivan ur läge och den sitter nu i beknip i ett ytterläge. Låt framhjulet sväva fritt och rotera detta så kan du se hur skivan kastar lite, lite.

Åtgärda så att skivan kan flyta fritt igen.
Jag tror den har flytande skivor då den ser ut som att skivan är tvådelad. Låter rimligt, ska prova det du sa och återkomma! :)
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Då har du tryck in skiten på kolvarna i cylindrarna och kolvarna sitter mer eller mindre fast.
Ta loss oken, sätt buntband över alla kolvar utom en kolv.
Lägg in en kökssvamp (för dämpning) under den utan buntband, tryck ut kolven med tryckluft.
Lyft ut # ringarna med "O"-ringsverktyg och gör rent med tex en avsågad tandborste.
Fetta in # ringarna med bromscylinderfett och sätt tillbaka.
Sätt en tunn rand fett på rengjorda kolven längst in och tryck in kolven med fingrarna.
Är allt rengjort inget problem trycka in kolven i botten med fingrarna.
Torka av överflödigt fett med hushållspapper
Sätt buntband över kolven och så är det dags för nästa kolv / cylinder att rengöras.
Känns som att kolvarna löper fritt, men testar detta om inte ovanstående tips funkar!star detta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nää tänkte inte på att rengöra dom innan, tycker det känns som att dom trycker lika.
Brukar samlas avlagringar på kolvarna, och när man sedan sätter dit nya belägg trycks avlagringarna in i tätningarna, och då kan inte kolvarna glida fritt och det kan göra att bromsarna är lite knepiga. Oftast påverkar det känslan i bromsarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byttes klossarna nu efter vinterdvalan utan att den testkördes innan med gamla klossarna?
Varför jag frågar det är pga att jag och många andra fått hackande broms efter att de stått under vintern, de bildas rost på skivan där klossarna ligger utan att de syns. De brukar inte gå att bromsa bort eller slipa bort, jag körde över 100a mil utan att de försvann.
Tvättar man hojen de sista man gör innan man ställer undan den och inte kör en sväng och tombromsar bort fukten så är risken stor för detta problem, jag kör numera alltid en sväng efter tvätt även om de bara ska stå en dag.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Gör rent nitarna på den flytande skivan. WD-40 och tryckluft brukar funka.
Gör rent skivan ordentligt eftråt så att det inte är någon WD 40 på skiva efteråt, -inte bra ...
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Höll du in bromsen när du spände fast oken igen? Kan vara en sån enkel sak att skivorna inte köper helt fritt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Använder man något annat än fingrarna för att trycka in kolvarna löper kolvarna inte fritt .....
I ett system tomt på vätska ja, kan gå rätt trögt annars utan att något är fel. Givetvis är locket på behållaren öppet.

jag gjorde detta igår, tror det var första gången jag kunde trycka in kolvarna med fingrarna. De andra 10-15 gångerna tidigare var det nära nog omöjligt utan verktyg.

Och ja, de flesta har varit 30-40 år gamla😄
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I ett system tomt på vätska ja, kan gå rätt trögt annars utan att något är fel. Givetvis är locket på behållaren öppet.

jag gjorde detta igår, tror det var första gången jag kunde trycka in kolvarna med fingrarna. De andra 10-15 gångerna tidigare var det nära nog omöjligt utan verktyg.

Och ja, de flesta har varit 30-40 år gamla😄
Ja jag brukar ju göra rent Bromsoken på köksbordet, bekvämare än stå i garaget, det gjorde jag bara första gången. Iden att göra rent bromsoken utan att ta loss dom från hoj och bromslangar, ja det kanske man kan men det blir ju d-t söligt om jag skulle göra det så jag fortsätter nog med köksbordet ..... och en liten luftkompressor.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top