Cbr 900rr årgång 92 restaurering

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag börjar få alla plastkåpor klara, har tyvärr inte tagit före och efter bilder på alla men la ut alla på samma bild efter att dom blivit fixade. Nu har man några i reserv också om nått skulle hända (alla är inte med på bild heller)

IMG_2019.jpeg
IMG_2021.jpeg
Bilden ovan, den i mitten är sprillans ny NOS. De två överta är reserver som jag inte gjort något med. Och den understa är fixad, den hade stenskott och var väldigt sliten undertill närmst framhjulet. Vill byta olja innan jag sätter på dessa.

Satte fast den vänstra bak-kåpan och en NOS lilla mellersta kåpan med låset. Bytte bultarna runt om, och några gummin som hjälper till med vibrationer på baklyktorna.

IMG_2037.jpeg
IMG_2031.jpeg

IMG_2035.jpeg
IMG_2036.jpeg

Det börjar se ut som det ska igen!

IMG_2034.jpeg

Håller på med det sista på den högra bak-kåpan, så den åker dit så fort den är klar.

Vad brukar ni göra, brukar ni sätta loctite på alla bultar/skruvar som inte har moment, och bultarna som håller i kåporna sätter ni loctite där?
intressant att höra vad andra gör!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad brukar ni göra, brukar ni sätta loctite på alla bultar/skruvar som inte har moment, och bultarna som håller i kåporna sätter ni loctite där?
intressant att höra vad andra gör!
Bara loctite där det anges - inte på andra ställen o absolut inte på kåpskruvar (aldrig varit med om att sådana lossar)
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Bara loctite där det anges - inte på andra ställen o absolut inte på kåpskruvar (aldrig varit med om att sådana lossar)
På RC30:an händer det att skruvarna som håller cutsen vibrerar loss. Jag vet inte om Firebladen har samma problem, men en liten dutt loctite på dessa kanske inte skadar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Generellt så gäller det att inte ta för bra låsvätska där det inte är specificerat från tillverkaren vad det skall vara.
Vill man bara vara extra säker så välj en mild variant.
Jag vet inte om lösningsmedel i låsvätska kan vara skadlig på plaster, lätt hänt att få en droppe på fel ställe. Testa på något dolt ställe.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag får nog prova och se! Det som kan vara lite klurigt är vissa skruvar som man inte vill dra åt (eller rättare sagt vågar) för hårt, även om Honda har skruvar med stopp till plastkåporna.
Man är livrädd att höra "knak" och sen har man en fin spricka i kåpan!
Därför tänkte jag att om det sitter lite låsvätska där så behöver man inte dra in det till det kanske spricker.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag får nog prova och se! Det som kan vara lite klurigt är vissa skruvar som man inte vill dra åt (eller rättare sagt vågar) för hårt, även om Honda har skruvar med stopp till plastkåporna.
Man är livrädd att höra "knak" och sen har man en fin spricka i kåpan!
Därför tänkte jag att om det sitter lite låsvätska där så behöver man inte dra in det till det kanske spricker.
Bra tanke!
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Ok, på’t igen!
Under veckan så har jag sprayat 2k kulör för att ”blanda” in kulören till den gamla, på de ställen där jag gjort lagningar.
det är allt ifrån några stenskott till lite större där kanske en bit spruckit eller gått av.

Ett exempel är den här panelen jag hittade som hade fina dekaler, men behövde lite fix för att se bra ut. Eftersom jag postat om detta lite längre bak så gör jag ingen ingående utläggning om detta. Men vill visa före och efter, jag är sjukt nöjd med hur det blev, jag kan inte hitta övergången även om jag anstränger mig.

Detta var skadorna innan jag gjorde något.
IMG_1940.jpeg
IMG_1937.jpeg
IMG_2049.jpeg

Efter att jag slipat ner stenskotten, lagat skadan med ”den där nya abs plasten” (se längre bak i tråden), rengjort med rengöring före spray, så ser nu kåpan ut så här.

IMG_2074.jpeg
IMG_2073.jpeg
IMG_2072.jpeg
IMG_2075.jpeg
IMG_2071.jpeg

För tillfället är jag nöjd! Glad också över att kunna sätta dit båda kåporna bak, så hela bakpartiet är nu i toppskick, nya skruvar och bultar, rent, och allt har bra ”pass”. Enda som saknas nu är ”Helmet Holder” dekalen som är påväg med posten.

IMG_2076.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Bilder fortsättning….

IMG_2077.jpeg

IMG_2079.jpeg
IMG_2080.jpeg
IMG_2078.jpeg
Det börjar bli mindre och mindreatt göra på hojen nu, vilket är skönt!

Men har cuts kåpan kvar, fälgarnas små stenskott, och sen lite fler byten av bultar och skruvar.
Och oljebytet när det blir bra väder så jag kan ta ut honom och starta, sen åker alla kåporna på. ?

Edit: Höll på att glömma den här lilla godingen också, skummet som sitter runt mätarna.
IMG_2082.jpeg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Måste fråga - kunde PM:at men kanske är det av allmänt intresse.
Lossade bakre blinkers på Tuonon - "glaset" har skavt bort en massa krom från insatsens kanter. Har du något bra tips hur man "nödreparerar" krom på plast. Det finns ex. krompennor för modellbygge, har du något tips?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Måste fråga - kunde PM:at men kanske är det av allmänt intresse.
Lossade bakre blinkers på Tuonon - "glaset" har skavt bort en massa krom från insatsens kanter. Har du något bra tips hur man "nödreparerar" krom på plast. Det finns ex. krompennor för modellbygge, har du något tips?
Jag vet inte riktigt hur det ser ut, så kan bara ge generella tips på material.

Det är svårt det där med krom, men det finns lite olika grejer man kan använda.
Dom flesta sprayerna som är ”krom” ( är egentligen inte krom, krom är krom) är spegelblanka tills man tar på dom, och skulle man lägga en klarlack över så blir den matt!

Men precis som du nämner så finns det krom på penna, jag har sånt nere i min studio, jag kan kolla imorgon vad den heter.
Den är skitbra om ytan under är slät, och den går att lacka över utan att tappa glansen, finns många märken men bara 1 eller 2 som är bra.

Sen finns det en annan spray som är gjord för att ladda i airbrush (den jag har i penna går också att spraya med) har använt den för många år sedan, har för mig den hette ”Mirra Chrome” och det är det bästa jag haft som inte är riktig krom. Men om det bara är lite på kanten du ska lägga i så skulle jag göra det med en krompenna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste fråga - kunde PM:at men kanske är det av allmänt intresse.
Lossade bakre blinkers på Tuonon - "glaset" har skavt bort en massa krom från insatsens kanter. Har du något bra tips hur man "nödreparerar" krom på plast. Det finns ex. krompennor för modellbygge, har du något tips?

Jag nödreparerade ett baklyse på exets 65:a Ford Mustang med lim och aluminiumfolie med den blanka sida åt ut. Funkade så länge hon hade bilen och även för ägaren efter henne och syntes ingen skillnad på baklyse, bromsljus, blinkers mot andra sidan som var fräsh. Om det sen är nog blankt åt sig får du väl avgöra själv, men som sagt blev en permanent temporär lagning?


Vilken renovering av Hondan, är sjukt imponerad?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Måste fråga - kunde PM:at men kanske är det av allmänt intresse.
Lossade bakre blinkers på Tuonon - "glaset" har skavt bort en massa krom från insatsens kanter. Har du något bra tips hur man "nödreparerar" krom på plast. Det finns ex. krompennor för modellbygge, har du något tips?
Märket är Molotow och ser ut så här, hällde ut en droppe ifrån behållaren. Man ska måla ganska ”blött” så att den flyter ut, och sen låta den vara, typ glömma bort några dagar.
IMG_2095.jpeg

EDIT:
Glömde lägga ut bilden på pennan och refil flaskan.
IMG_2094.jpeg
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Måste fråga - kunde PM:at men kanske är det av allmänt intresse.
Lossade bakre blinkers på Tuonon - "glaset" har skavt bort en massa krom från insatsens kanter. Har du något bra tips hur man "nödreparerar" krom på plast. Det finns ex. krompennor för modellbygge, har du något tips?
Denna tejp funkar kanon. Blank och fin. Och billig!1705927365290.png
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Märket är Molotow och ser ut så här, hällde ut en droppe ifrån behållaren. Man ska måla ganska ”blött” så att den flyter ut, och sen låta den vara, typ glömma bort några dagar.
View attachment 494460

Var en kille här på SH som lackade hela sin hoj (zx-6r har jag för mig) med liknande färg för några år sen. Det blev blankt, kan man säga…
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Efter att jag fixat till kopplings handtagfixturen, en hel del små repor och några lite djupare, så satte jag den på plats.
Före

IMG_1861.jpeg

Efter
IMG_2101.jpeg

Jag kunde inte låta bli! Så jag satte dit plastkåporna bara för att kolla passformen och det var ett tag sedan jag såg honom med kläderna på, så jag kunde inte låta bli även om jag måste ta av dom igen till våren.

IMG_2102.jpeg
IMG_2103.jpeg
IMG_2104.jpeg

Extremt tillfredställande att börja se slutet, även om jag har lite kvar, men ändå! ?
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Fantastiskt jobb du lägger ner på hojen och resultatet är imponerande, minst sagt!!
Jag har en likadan som jag håller på med och undrar om du har nåt tips på hur man "klämmer" dit gummit på backspeglarna mot kåpan. Jag har försökt med allt men det är precis som gummit är för kort. Jag kanske har några taskiga kopior!??
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Fantastiskt jobb du lägger ner på hojen och resultatet är imponerande, minst sagt!!
Jag har en likadan som jag håller på med och undrar om du har nåt tips på hur man "klämmer" dit gummit på backspeglarna mot kåpan. Jag har försökt med allt men det är precis som gummit är för kort. Jag kanske har några taskiga kopior!??
Tack, kul att det är några som följer med och kollar in framstegen!

Mina gummi på bakspeglarna "ploppar" i skåran och stannar där, så det kan vara att du har kopior?
Mitt på baksidan av bakspegels kåpan så ska det sitta ett litet märke "Made in Japan", då vet du om det är en original. Det kan också vara att någon bytt ut gummina mot kopior, och då kanske är lite kortare?
Dom ska liksom inte sitta fast längst upp mot spegeln, utan där är dom rörliga.
IMG_1762.jpeg
Du kan se märket till höger.
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Tack, kul att det är några som följer med och kollar in framstegen!

Mina gummi på bakspeglarna "ploppar" i skåran och stannar där, så det kan vara att du har kopior?
Mitt på baksidan av bakspegels kåpan så ska det sitta ett litet märke "Made in Japan", då vet du om det är en original. Det kan också vara att någon bytt ut gummina mot kopior, och då kanske är lite kortare?
Dom ska liksom inte sitta fast längst upp mot spegeln, utan där är dom rörliga.
View attachment 494566
Du kan se märket till höger.
Tack för svaret , det skall jag kolla upp i helgen!!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top