Cbr 900rr årgång 92 restaurering

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
En liten snabb och kanske tråkig uppdatering, mest så jag kan göra en ordentlig uppdatering sen när det händer lite roligare saker.

Jag har UV behandlat dekalerna på de olika kåpor a jag lyckats skaffa, har kanske 2-3 stycken per sida (sidokåpan bak).
Anledningen är att det är svårt att hitta en kåpa som är 100% felfri, antingen så är en dekal skadad, eller så är dekalerna bra men kåpan är trasig, eller både och!

Så här ser dekalerna ut innan UV behandlingen.
IMG_1912.jpeg
IMG_1913.jpeg

Och så här efter att ha legat under UV ljus några dagar.
IMG_1950.jpeg
IMG_1949.jpeg

Man ser en tydlig skillnad, det vita blir återställt vitt när det ligger under UV ljus. Dom kommer att fortsätta sin behandling under tiden jag gör lite små lagningar på dom.

En annan sak som jag gjorde idag var att fixa till en kåpa som har ganska bra dekaler, men hade en liten skada längst bak på kåpan.
IMG_1940.jpeg
Det ska se ut så här.
IMG_1941.jpeg

Så jag börjar med att gjuta av en kåpa som är hel på samma ställe, så att jag kan flytta gjutformen till den som är trasig. Viktigt att få några fästen i gjutformen så att den ”klaffar” med den andra, jag använder mig av kanterna och av den lilla fästes flärpen.
IMG_1944.jpeg
IMG_1943.jpeg

Gjutformen ser ut så här när den svalnat och blivit hård.
IMG_1945.jpeg

Slipar lite på skadan och ruggar upp ytan på den skadade kåpan så att lagringsplasten ska ha någonting att greppa tag i. Flyttar sen över gjutformen till kåpan som har skadan.
IMG_1946.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Sen är det bara att blanda upp lite av lagningsplasten och fylla i gjutformen.
IMG_1947.jpeg

Väntar sen tills plasten härdat och tar av gjutformen. Gjutformen är ett hårdgummi som blir formbart av värme, den går och återanvända om och om igen.

IMG_1948.jpeg

Jag kommer låta detta härda ordentligt över natten innan jag börjar med slipningen.
Nu är den exakt så som kanten skulle varit innan den blev skadad, men kommer behöva lite sandpapper för att bli helt jämn och osynlig.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sen är det bara att blanda upp lite av lagningsplasten och fylla i gjutformen.
View attachment 493811

Väntar sen tills plasten härdat och tar av gjutformen. Gjutformen är ett hårdgummi som blir formbart av värme, den går och återanvända om och om igen.

View attachment 493812

Jag kommer låta detta härda ordentligt över natten innan jag börjar med slipningen.
Nu är den exakt så som kanten skulle varit innan den blev skadad, men kommer behöva lite sandpapper för att bli helt jämn och osynlig.

Imponerande!!! Du är kung! :)
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag slipade till kåpan med den lagade detaljen, det blev en perfekt kopia och jag blev ganska nöjd med hur det ser ut. Satte den på plats på hojen för att kolla passformen och det såg bra ut.

IMG_1954.jpeg
Närbild på själva lagningen, jag ska försöka att hinna med att sprutmåla den imorgon med 2K Ross White.
IMG_1955.jpeg

Satte dit speglarna igår, jag väntar med att ”spänna” något än, inte förrän jag har alla kåpor på plats kommer jag att göra det för att undvika spänningar i plasten som kan bli om man bara spänner fast allt.
IMG_1959.jpeg

Satte även dit dom svarta inre kåporna, behandlade så dom har en ny och fin yta (gjort förra året). Det ser bra ut och man kan börja se slutet. :banana
IMG_1957.jpeg

Jäkligt nöjd med att jag valde en styrdämpare som sitter gömd inne bland instrumenten, så den inte stör originalutseendet.
IMG_1958.jpeg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag slipade till kåpan med den lagade detaljen, det blev en perfekt kopia och jag blev ganska nöjd med hur det ser ut. Satte den på plats på hojen för att kolla passformen och det såg bra ut.

View attachment 493834
Närbild på själva lagningen, jag ska försöka att hinna med att sprutmåla den imorgon med 2K Ross White.
View attachment 493835

Satte dit speglarna igår, jag väntar med att ”spänna” något än, inte förrän jag har alla kåpor på plats kommer jag att göra det för att undvika spänningar i plasten som kan bli om man bara spänner fast allt.
View attachment 493836

Satte även dit dom svarta inre kåporna, behandlade så dom har en ny och fin yta (gjort förra året). Det ser bra ut och man kan börja se slutet. :banana
View attachment 493840

Jäkligt nöjd med att jag valde en styrdämpare som sitter gömd inne bland instrumenten, så den inte stör originalutseendet.
Otroligt hur snyggt du får till alla lösningar! :tummenupp

Hur (och varför) behandlade du de svarta kåpdelarna i cockpit? Armor All?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
@laidback Tack så mycket! Som tur är så kan jag dra nytta av mitt yrke, jag jobbar med praktiska special effekter till film, så har nästan 20 års erfarenhet av olika material och att jobba med händerna. ”Jack of all trades, master of none” ?

Anledningen att jag fixade till dom var för att dom hade blivit missfärgade av solen, blekta och på vissa ställen tappat det svarta.
Jag har provat lite olika material genom åren på olika saker men aldrig blivit riktigt nöjd med resultatet då. Men jag hörde talas om ett medel som inte är en vax eller olja, utan det är en tunn beläggning som griper tag i ytan och återställer den precis som en clearcoat, fast den flagnar inte.

Man applicerar den genom att öppna en försluten förpackning med en trasa som har vätskan på sig, när man drar trasan över plast så blir det helt blankt utan dragmärken, typ som en lack fast det känns mer som sprit eller liknande. Man låter det torka/dunsta 1 timme, sen är det klart.

Enligt tillverkaren så ska den tåla 200 tvättar, och vad jag hört så är det inget skitsnack. Jag har använt den på speglarna också (kolla längre bak i tråden) tog även och behandlade luftburken.

Här är inlägget när jag gjorde dom.
Post in thread 'Cbr 900rr årgång 92 restaurering'
https://www.sporthoj.com/forum/threads/cbr-900rr-årgång-92-restaurering.294147/post-6685949

IMG_1242.jpeg
 
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
La de första lagerna färg idag, passade även på att fylla i lite smått som jag såg när jag höll på. Det behöver inte vara perfekt i detta stadiet eftersom det är 2K färg, så jag har tänkt att slipa det med våtslip papper när det härdat.
så jag får nog vänta till helgen innan jag slipar något.

Precis innan färgspruta.
IMG_1962.jpeg
IMG_1963.jpeg

Gillar att lägga på färgen med mindre färgspruta, typ airbrush. Man behöver lägga några lager extra eftersom en airbrush lägger väldigt tunna lager färg, men man har bättre precision och kan ”fejda” övergången bättre.

IMG_1964.jpeg

Lite närbilder på lackeringen, det kommer bli bra sen när jag kan slipa och polera efter härdningen. Här är den med den lagade änden.
IMG_1965.jpeg

Och den andra kåpan.
IMG_1968.jpeg

Om någon sitter på original dekaler, så köper jag gärna! Den här som saknar en dekal har jag tänkt ha liggande tills jag hittar en och kan byta till denna kåpan eftersom den är lite bättre.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Det mest sjuka är att när denna tokhetjävlaöverstyrmakalöst imponerande renovering (restaurering? :unsure: ) så är det fortfarande en hoj med +7000 mil på mätaren...
:galen

Grymt ödmjuk inför arbetet du lägger ner!
:klappar:bow
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Kunde inte låta bli att slipa till det och polera lite snabbt, FAN va kallt det är, har värme på i garaget men när det är så här kallt så hade det sjunkit till +7 därinne. Så det fick bli en liten snabb polerings test.

Såg ut så här.
IMG_1940.jpeg
Och blev så här.
IMG_1978.jpeg
IMG_1979.jpeg

Nu längtar man efter våren och lite varmare väder så man kan ut och åka!
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Tack för att du delar med dig av bilder på denna fina renovering.
Drömhoj, otroligt kul att följa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar så snyggt det blir?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top