Cbr 900rr årgång 92 restaurering

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Riktigt snyggt. Vilket år som helst nu ska jag prioritera upp och ta tag i mitt garage också.

Vad är det för fabrikat på inredningen? Tycker många tillverkare ser likadana ut, oavsett om det är Biltema, Jula eller PELA, men jag kan tänka mig att det är en viss skillnad på kvalitéten.
Jag väntade 16 år!! Ta bara tag i det, måla golvet och lite ny färg på väggarna gör så mycket och kostar inte skjortan.

Jag kollade runt ganska mycket, Biltemas tyckte jag var för litet, allting var liksom mindre i bredd, djup och höjd.
kollade även på de lite dyrare varianterna, men såg att det var samma som Julas ”proffs” variant, fast 15-20 tusen billigare.
Jag tror mitt Jula system kostade 25tkr, och jag är mycket nöjd med kvalitén! Inga svordomar när jag satte ihop det, och lätt att hämta på deras lastkaj. Kan varmt rekommendera deras.
:) Sorry tänkte inte på den nya H2
Jag har ur modellen som hette kawasaki 750 mach 4 h2 från 1972
Jag har inte kollat jätte mycket på cbr900 grejer men det kan vara värt att kolla ifall du saknar något
Men jäklar vilken fin renovering du gör:kär
Jag ska ta en kik och se om där finns något, men det jag söker efter nu är isåfall kåpor som ser bättre ut än dom jag redan har. ?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag väntade 16 år!! Ta bara tag i det, måla golvet och lite ny färg på väggarna gör så mycket och kostar inte skjortan.

Jag kollade runt ganska mycket, Biltemas tyckte jag var för litet, allting var liksom mindre i bredd, djup och höjd.
kollade även på de lite dyrare varianterna, men såg att det var samma som Julas ”proffs” variant, fast 15-20 tusen billigare.
Jag tror mitt Jula system kostade 25tkr, och jag är mycket nöjd med kvalitén! Inga svordomar när jag satte ihop det, och lätt att hämta på deras lastkaj. Kan varmt rekommendera deras.

Jag ska ta en kik och se om där finns något, men det jag söker efter nu är isåfall kåpor som ser bättre ut än dom jag redan har. ?
Härligt. Problemet med mitt garage är att jag har alldeles för mycket saker därinne så om jag ska tömma det för målning så måste det göras under sommarmånaderna.

Ska kika lite mer på Julas skåp vid tillfälle. Har en kompis som gick all in på PELA, men det kostar som sagt en ordentlig slant.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Härligt. Problemet med mitt garage är att jag har alldeles för mycket saker därinne så om jag ska tömma det för målning så måste det göras under sommarmånaderna.

Ska kika lite mer på Julas skåp vid tillfälle. Har en kompis som gick all in på PELA, men det kostar som sagt en ordentlig slant.
Jag fixade mitt under vintern, flyttade runt alla grejer till olika hörn ?
Och sen när golvet skulle göras så ställde jag ut allt i uterummet på baksidan under 2 dagar.
Det var helt OK men man fick hoppa runt över grejer hela tiden, men sen var det klart inför våren vilket var skönt.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Det har varit ett litet ”knak” ifrån mitt vänstra clipon, jag har hört det ibland när jag flyttat runt hojen i garaget.
Jag lyckades lokalisera var det kom ifrån, så jag tog av gummigreppet IGEN (3e gången nu)

Då såg jag att cliponet är lite lite böjt, väldigt svårt att se, men så är det! Så jag köpte ett bättre begagnat som var i väldigt fint skick.
Antagligen, och nu gissar jag, så har någon tappat hojen och handtaget har böjts när det tog i marken? Jag byter hellre ut det, än att jag får ångra det senare.

IMG_1738.jpeg
Översta handtaget visar med hjälp av en stållinjal den lilla böjen.

Så då är det bara att ta bort styrkronan! Och byta ut till det nya…..

IMG_1730.jpeg

And down the rabbit hole we go…..

Styrkronan satt jäkligt hårt, den ska typ kunna dras bort med handkraft, men det verkar som den satt lite hårdare runt styres bulten.
Då kom jag på att jag kunde använda mig av snabbtvingarna jag har, då var det inga problem.

Så jag tänkte slänga in några garage tips här!
Detta kanske inte alla känner till, men man kan vrida på ändarna på snabbtvingar för att göra det till en ”lyft” istället.
IMG_1734.jpeg

Tips nr 2, stålull!! Jag använder det till allt, men det ska vara 0000 stålull.
IMG_1731.jpeg

Tips nr 3, jag har en mässing borste (som man har till kaliber 12 hagelgevär) som jag gängat på en delrin stav, man kan sätta den i skruvdragaren om man vill borsta ordentligt och göra rent inuti rör (på hojen).

IMG_1735.jpeg
IMG_1736.jpeg

Tips nr 4, detta har säkert många haft länge, men jag skaffade en för inte så länge sedan. Och har man förgasare-hoj så är det nästan ett måste!
IMG_1737.jpeg
En låååång skruvmejsel för att kunna dränera förgasarna inför vintern ?

Imorgon kommer förhoppningsvis lite delar, så man kan skruva hela helgen.
 
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Fick lite delar idag som sattes dit.

IMG_1739.jpeg

Gjorde rent styrkronan och alla delar till clipons. Jag kommer nog att ta av styrkronan snart igen, när jag bestämmer mig för att slipa till den och lägga ny lack, men till dess….

IMG_1740.jpeg

Kan varmt rekommendera 80-90 olja till både kedja och vajrar! Några droppar in i vajerhöljet och din koppling eller gas kommer kännas som aldrig förr. Kedjan håller länge också.
IMG_1744.jpeg

La några lager av ”torr olja” under gastuben, man vill inte ha kladd som bygger upp därunder.
IMG_1746.jpeg


Justerar in gasen så det finns lite spel!

IMG_1748.jpeg

Snodde hårsprej ifrån dottern ? så att vänstra handtaget ska sitta lite bättre, även om jag tycker att det sitter tillräckligt utan (iallafall på Honda)
IMG_1749.jpeg

ÄNTLIGEN är handtagen på plats, och inget stör mig längre! Har tagit av handtagen ungefär 3 ggr vardera för att jag kommit på saker.
Alla reglage känns som nya, otroligt mjuk koppling, snärtig gas och en frambroms som biter tag!
IMG_1753.jpeg
IMG_1752.jpeg

Nu ska luftburken på igen samt tanken, sen är det lite plastrenovering som väntar bla.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du använder fel hårspray. Det ska vara Babyliss Extra Strong, i rosa flaska. Åttiotalsrockarnas favorit enligt Joey Tempest. Spraya och positionera gummit inom tio sekunder för sedan sitter det djävulen…Fungerar till och med på snöskoter med glödheta handtagsvärmare.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Du använder fel hårspray. Det ska vara Babyliss Extra Strong, i rosa flaska. Åttiotalsrockarnas favorit enligt Joey Tempest. Spraya och positionera gummit inom tio sekunder för sedan sitter det djävulen…Fungerar till och med på snöskoter med glödheta handtagsvärmare.
Haha jag tog det som fanns!

MEN! Pedanten i mig skriker -Ta av handtaget en 4e gång och köp rätt hårspray för fan!!

? jag som trodde jag var klar!
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
@geva hahaha nä det är ingen GP, så jag har hunnit med lite på hojen.

Det här har jag gått och dragit på lite eftersom det innefattar slipning! Slipning är nog djävulens påfund….att genom att ”repa” något med mindre och mindre repor, så får man det tillslut slätt! Va FAN ?

Jag har tyvärr bara tagit 1 bild på en av speglarna för någon månad sen när jag tänkte göra detta, så det får fungera som ”Före” bilden.
IMG_1180.jpeg

Men som man ser så är det lite små repor här och där, och på några ställen var det lite djupare. Antagligen har någon dragit i en stenvägg och skrapat dom??

Jag började med 600 papper på dom värsta ställena, och jobbar mig upp 800, 1000, 2000 och sen det högsta jag har som är 3000.
IMG_1762.jpeg
Alla reporna är typ borta, jag är inte ute efter perfekt, för speglarna är alltid utsatta när man kör hojen ändå. Jag är nöjd bara det blir bättre än innan!

När det är slätt med sandpapper så går jag på med ”pasta”, jag är ingen polerings expert!! Men det funkar för vad vill åstadkomma och min arbetsgång!
IMG_1765.jpeg
Jag har provat sjukt många olika medel, men dessa är jag så jäkla nöjd med, allt man behöver veta står på flaskorna.
Ett annat medel jag inte kan vara utan är autosol, som bryggs av trollkarlar i Tyskland , men det använde jag inte idag.
Medel nr 1
IMG_1764.jpeg
Nr 2
IMG_1763.jpeg
Och sista nr 3 som är polish.
IMG_1767.jpeg

Ytan blev bra och det såg OK ut. Men jag tyckte det kändes lite matt på några ställen och jag vet inte varför, kanske för att det är en gammal plast? Skitplast? Ingen aning.

Jag har använt ett medle som väcker liv i plast innan, och det är skitbra, varför är det skitbra?
Jo det är helt genomskinligt, lämnar inga rester, när det ”härdat” så är det en del av plasten och ytan är mer vatten och damm avvisande. Alltså ingen vax eller annan skit som man måste lägga på nytt varannan eller varje gång man tvättar hojen. Detta ska tåla 200 tvättar enl tillverkaren.
IMG_1768.jpeg

Så här blev det efter all puts, och sist med trim coat! Ser ut som man klarlacket, fast man inte har det. ?
IMG_1769.jpeg
IMG_1770.jpeg

Om allt går som jag vill så ska jag restaurera lyktorna under veckan, samt att ett OEM vindskydd kommer med posten (dessa är nästan omöjliga att få tag på numera) så att jag kan sätta ihop hela front kåpan och framdelen av hojen ?
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
@geva hahaha nä det är ingen GP, så jag har hunnit med lite på hojen.

Det här har jag gått och dragit på lite eftersom det innefattar slipning! Slipning är nog djävulens påfund….att genom att ”repa” något med mindre och mindre repor, så får man det tillslut slätt! Va FAN ?

Jag har tyvärr bara tagit 1 bild på en av speglarna för någon månad sen när jag tänkte göra detta, så det får fungera som ”Före” bilden.
View attachment 492861

Men som man ser så är det lite små repor här och där, och på några ställen var det lite djupare. Antagligen har någon dragit i en stenvägg och skrapat dom??

Jag började med 600 papper på dom värsta ställena, och jobbar mig upp 800, 1000, 2000 och sen det högsta jag har som är 3000.
View attachment 492862
Alla reporna är typ borta, jag är inte ute efter perfekt, för speglarna är alltid utsatta när man kör hojen ändå. Jag är nöjd bara det blir bättre än innan!

När det är slätt med sandpapper så går jag på med ”pasta”, jag är ingen polerings expert!! Men det funkar för vad vill åstadkomma och min arbetsgång!
View attachment 492863
Jag har provat sjukt många olika medel, men dessa är jag så jäkla nöjd med, allt man behöver veta står på flaskorna.
Ett annat medel jag inte kan vara utan är autosol, som bryggs av trollkarlar i Tyskland , men det använde jag inte idag.
Medel nr 1
View attachment 492864
Nr 2
View attachment 492865
Och sista nr 3 som är polish.
View attachment 492866

Ytan blev bra och det såg OK ut. Men jag tyckte det kändes lite matt på några ställen och jag vet inte varför, kanske för att det är en gammal plast? Skitplast? Ingen aning.

Jag har använt ett medle som väcker liv i plast innan, och det är skitbra, varför är det skitbra?
Jo det är helt genomskinligt, lämnar inga rester, när det ”härdat” så är det en del av plasten och ytan är mer vatten och damm avvisande. Alltså ingen vax eller annan skit som man måste lägga på nytt varannan eller varje gång man tvättar hojen. Detta ska tåla 200 tvättar enl tillverkaren.
View attachment 492867

Så här blev det efter all puts, och sist med trim coat! Ser ut som man klarlacket, fast man inte har det. ?
View attachment 492868
View attachment 492869

Om allt går som jag vill så ska jag restaurera lyktorna under veckan, samt att ett OEM vindskydd kommer med posten (dessa är nästan omöjliga att få tag på numera) så att jag kan sätta ihop hela front kåpan och framdelen av hojen ?
Så jävla grymt jobbat! ?
Du får mig att sakna min gamla Blade som jag visserligen körde utan speglar..
2014-07-19 15.22.46.jpg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Så jävla grymt jobbat! ?
Du får mig att sakna min gamla Blade som jag visserligen körde utan speglar..
View attachment 492887
Tack! Kul att så många vill hänga med och kolla vad som händer, alltid roligare när man kan dela med sig.
Fattar att du saknar din hoj, snygg är den!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag ställer mig i skaran som applåderar och tackar för att du delar med dig. Faktiskt jättekul att se och läsa vad du gör och få se resultatet.
Känns som att det blir en lagom nivå på renovering riktigt fin men ändå att du vågar ta ut och använda den ibland
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, precis som alla andra är jag sjukt imponerad av arbetet du lägger ner och hur bra det blir.
Har du någon pejl på vad du lagt ner i pengar så här långt? De där högarna med OEM-delar har en tendens att kosta har jag själv noterat....
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag ställer mig i skaran som applåderar och tackar för att du delar med dig. Faktiskt jättekul att se och läsa vad du gör och få se resultatet.
Känns som att det blir en lagom nivå på renovering riktigt fin men ändå att du vågar ta ut och använda den ibland
Tack! Precis så är mitt mål med det, förhoppningsvis kommer han (hojen) komma ut mycket nästa sommar.
Ja, precis som alla andra är jag sjukt imponerad av arbetet du lägger ner och hur bra det blir.
Har du någon pejl på vad du lagt ner i pengar så här långt? De där högarna med OEM-delar har en tendens att kosta har jag själv noterat....
Tack! Det har blivit en hel del beställningar ifrån olika ställen, allting blir utspritt när det är svårt att hitta delar. Jag har inte räknat på det än vad kostnaden blivit, men jag kommer göra det vid tillfälle, men skulle gissa att lådan med OEM delar har nog kostat närmre 10k! Sen ligger färg, olika material etc utanför detta.

Men jag ser det som en investering i hojen, så att den ska hålla 30 år till, minst! ?
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Var tvungen att fixa till vibrations tyngderna inuti handtagen, men det högra hade en tyngd som gått av, och förra ägaren hade inte fixat till detta utan bara låtit det vara för man kunde skruva dit styränds tyngden ändå.

View attachment 492430

Det var ett helvete att få ut den, men fick ut den tillslut…den jäveln.
Det var ganska grisigt därinne, det hade ärgat ganska mycket, tror inte någon har gjort rent här någon gång sedan fabriken i Japan!
View attachment 492431

Hade också beställt nya gummigrepp, men det visade sig att, även om det är Honda original så kan dom se olika ut!
De första paret jag fick så var dom tillverkade i Honda Spanien, dessa greppen hade tätare ”räfflor”, så jag kollade upp detta och hittade rätt ”typ” i Japan. Så beställde ifrån Honda Japan istället, och då blev det rätt! Great success (läs mer Borat röst

View attachment 492432

Vissa saker blir inte rätt med en gång, men tillslut så hade jag rätt grepp. Bilden nedan är det nya bredvid det gamla slitna.
View attachment 492433

Fixade till den vänstra inre tyngden, beställde en ny OEM till den högra, även nya gummidämpare som sitter på staven, samt ny ”fäst klämma” och ny skruv till styränds tyngden.
View attachment 492442
Styrändstyngderna såg jättebra ut, så dessa målades med 2K NH1 Honda svart, blev som nya. Bytte även ut gashandtags rullen när jag ändå var igång.
View attachment 492434
Använde du värme för att få loss/ut vibrationtyngderna!? Har samma problem på min på ena sidan! Härligt jobb du gör på hojen.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Använde du värme för att få loss/ut vibrationtyngderna!? Har samma problem på min på ena sidan! Härligt jobb du gör på hojen.
Det kan vara lite trixigt att få ut dom! Jag tog av styrtyngden, sen tog jag en stålplatta med ett hål i, satte skruven ifrån styrtyngden och satte genom hålet och gängade sen fast detta i vibrations tyngden inne i handtaget. Jag skulle ändå byta ut till nya skruvar så jag var inte rädd att paja den gamla.

Sen tog jag en snabbtving och vände på pressarna, så att det blir en ”öppnare” istället för tving. (Kolla längre bak i denna tråden)

Sen är det ”bara” att pressa ut vibrations tyngden! Gummit som sitter inne i handtaget är de ända ytorna som har kontakt inne i röret, men det kan ha bildats ärgning inne i röret som gör det svårt för gummit att pressas ut, eftersom det är sjukt tajt.
Jag tog av gummihandtaget så man kan spruta in WD-40 igenom ett litet hål som finns under där.

Tånk också på att den yttersta ”fjädrande stål öglan” måste pressas ihop så att ett par hullingar hålls tillbaka, iallafall den första 5-10 mm. Drar du sönder denna så måste man köpa en ny.

Hoppas det blev ett svar på frågan? Stöter du på motgångar så säg gärna till så kan vi se om jag kan hjälpa ytterligare.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
För någon månad sedan så började jag med att lacka om ställningen som sitter bakom framkåpan och håller i backspeglarna.

Jag gjorde den klar, men när jag skulle lyfta den ifrån målarskåpet så tappade jag den ?

Så jag la den åt sidan för att ta tag i den längre fram. Vilket är nu.
Jag började med att blästra den igen.
IMG_1212.jpeg

Primade
IMG_1221.jpeg

Blandade sen Hondas NH1 svart 2K färg, laddade i en airbrush.
IMG_1772.jpeg

Lackerade sen med två fina lager med gloss 2k lack.
IMG_1783.jpeg
Slutresultatet blev bra tycker jag, jämnt och fint, och lite gloss.
IMG_1778.jpeg

Dax för underkåpan att bli lite snyggare!
Ganska ”blästrad” av grus och regnvatten genom åren.
IMG_1179.jpeg
IMG_0973.jpeg

Slipar först ner allt lite försiktigt, bara så ytan har något för färgen att fästa i. På bilden nedan så är det vita lackerat med Honda NH196 ”Ross White” 2K. Det blåa är här fortfarande omålat, bara slipat och rengjort för lack.
IMG_1774.jpeg

Redo för lack.

IMG_1775.jpeg

Två lager kulör och 3 lager 2K gloss senare.
Det som är utmanande med detta är att jag inte vill förstöra original dekalerna, så all lack måste ha tillräckligt med avstånd till dekalerna så det finns plats att slipa ner det och sen kunna putsa upp igen, så att övergångarna blir osynliga.
IMG_1779.jpeg

Puts och slip av denna kåpan tar jag senare! Nu ska jag glömma bort den i minst 1 vecka. ?
 
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
På stänkskyddet fram så fanns det en repa precis under gaffelkronan, jag såg den inte förrän jag tog av den när jag monterade ner alla kåpor.
Det fanns ett annat litet märke på högra sidan som jag skulle fixa till, men när jag såg den stora repan så bestämde jag mig för att göra hela.

Innan jag bestämde mig för att ta hela hade jag tänkt airbrusha bara dessa två ställen, för att ha klar original färgen. Jag köpte hem ifrån 3 olika tillverkare av PB228 ”Dionysus Blue” som den heter, men jag tyckte inte det stämde, jag höll på att bli TOKIG eftersom ingen av färgerna stämde.

Det är skitsvårt att hitta exakt rätt kulör när man ska lägga på färg på ett mindre område, men jag kom tillslut fram till att någon måste lackat om skärmen för länge sedan, när jag slipade så fanns det en blå under den blå.
Jag hade då den riktiga blå att jämföra med, och då var färgen ifrån RH Lacke exakt match. ?

Så äntligen kunde jag släppa det, och bara koncentrera mig på att slipa ner skärmen och lacka om den.

Här är skadorna på stänkskyddet.
IMG_0726.jpeg
IMG_1155.jpeg

Slipade ner, behandlade ytan med en vätska som får färg att fästa i plast, spacklade med plastspackel som ska vara extremt bra för den här plasten.

IMG_1256.jpeg

Slipade ner så allt var slätt, slipade hela ytan med scotch, färgtvättade hela skärmen.

IMG_1777.jpeg
Första lagret med PB228, denna färgen är inte 2K utan behöver några lager med 2K gloss sen.
IMG_1780.jpeg
3 lager med 2K gloss klar! Allt ska slipas och poleras upp sen, men allt ska få härda ordentligt minst 1 vecka.

Obs: Alla som har den här ”blå” färgen på sin hoj vet att den alltid ser olik ut på alla bilder! Det är alla färger som har Violett i sig, det är något med att en kamera har svårt att ta upp violett, så det är därför det ibland ser blått ut och ibland lite med lila. Allt beror på hur ljuset träffar och vilken sorts ljus/lampor man har.
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Det kan vara lite trixigt att få ut dom! Jag tog av styrtyngden, sen tog jag en stålplatta med ett hål i, satte skruven ifrån styrtyngden och satte genom hålet och gängade sen fast detta i vibrations tyngden inne i handtaget. Jag skulle ändå byta ut till nya skruvar så jag var inte rädd att paja den gamla.

Sen tog jag en snabbtving och vände på pressarna, så att det blir en ”öppnare” istället för tving. (Kolla längre bak i denna tråden)

Sen är det ”bara” att pressa ut vibrations tyngden! Gummit som sitter inne i handtaget är de ända ytorna som har kontakt inne i röret, men det kan ha bildats ärgning inne i röret som gör det svårt för gummit att pressas ut, eftersom det är sjukt tajt.
Jag tog av gummihandtaget så man kan spruta in WD-40 igenom ett litet hål som finns under där.

Tånk också på att den yttersta ”fjädrande stål öglan” måste pressas ihop så att ett par hullingar hålls tillbaka, iallafall den första 5-10 mm. Drar du sönder denna så måste man köpa en ny.

Hoppas det blev ett svar på frågan? Stöter du på motgångar så säg gärna till så kan vi se om jag kan hjälpa ytterligare.
Skall testa detta knepet! Tack för ett utförligt svar. Jag har en likadan hoj som jag håller på att fixa i ordning,älskar dessa förtsa blade:arna!!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top