Jag har alltid tyckt att xx:en har varit en toksnygg hoj. Och sedan den kom har jag alltid trott att den var min drömhoj.
Jag provkörde en -05:a förra veckan och blev OTROLIGT missnöjd.
Bra saker med xx:
Jätteskön sadel. Man kan åka säkert hur länge som helst i den. Även min passagerare tyckte att man satt som en kung.
Kåpan. Passade mig (180 cm) aldeles utmärkt. Jag satt helt skyddad i 200 blås.
Bramsarna. Var helt underbara, med Hondas "dual combined brake system" som bromsar både fram och bak, oavsett villken broms man använder.
(Dock kan detta ifrågasättas vid vått underlag).
Motorn. Helt vibrationsfri. Växlarna gled i som varm kniv i smör. Jättefint.
Negativt:
Hojen är stor och tung. Det tar tid att ändra riktning. M.A.O inget för kringelikrokvägar i hög fart.
Feedback. Även om motorn skottar iväg ganska bra, så är det helt omöjligt att känna det, eftersom man sitter så stabilt i sadeln. Man tyckte inte att det var något särskilt eftersom man inte uppfattade det.
Motor. Effektkurvan var så otroligt rak och jämn, så det blev aldrig den där kicken som man väntar på. Man ger gas och tror att den snart ska skjuta på helt grönjävligt. Men det gör den inte. Den ökar jämnt och fint till rödmarkeringen. Sen måste man växla, snopen som man är.
Bromsarna. Är visserligen bra, med ett oväntat bra grepp. Men man har inte det minsta kontroll på hur den bromsar fram eller bak. Och när man förväntar sig en nigning av frambromsen så sätter sig hela hojen istället. Och virce verca. (Vanesak förståss).
Enligt säljaren så var det mer krut i den gamla modellen som hade förgasare. Där fick man den här effektkicken som jag vill ha. Den kanske är lättare att trimma också. Vad vet jag.
Lycka till med provörningarna.
/Daddy