CBR 1100 XX, kan man ha en sån?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag går och tittar efter nått som är billigt att försäkra och dessutom roligt att köra. snubblade över en blackbird -99:a härrom dagen som jag dessutom kollade försäkringen på och den var faktiskt riktigt överkommlig. min fråga: hur är den? bra acc? prestanda? vad händer när vägen svänger? hur trimmvänlig är den?

Har inte kört den modellen!
Men det vanligaste svaret är väll att du ska testköra och skaffa dig en egen uppfattning!

Detta var min drömhoj till jag provkörde en sådan......blev otroligt missnöjd ...inget drag och min gammelgixxer svänger då mycket bättre en svartfågeln :tummenupp det som var riktigt bra var bromsarna som var grymma!
Nu får man väl stryk av alla svartfågel ägare..... :)

Mekus skrev:
Jag går och tittar efter nått som är billigt att försäkra och dessutom roligt att köra. snubblade över en blackbird -99:a härrom dagen som jag dessutom kollade försäkringen på och den var faktiskt riktigt överkommlig. min fråga: hur är den? bra acc? prestanda? vad händer när vägen svänger? hur trimmvänlig är den?

Snubblade ? Minimoto xx ? :hihi

Jag har alltid tyckt att xx:en har varit en toksnygg hoj. Och sedan den kom har jag alltid trott att den var min drömhoj.
Jag provkörde en -05:a förra veckan och blev OTROLIGT missnöjd.
Bra saker med xx:

Jätteskön sadel. Man kan åka säkert hur länge som helst i den. Även min passagerare tyckte att man satt som en kung.

Kåpan. Passade mig (180 cm) aldeles utmärkt. Jag satt helt skyddad i 200 blås.

Bramsarna. Var helt underbara, med Hondas "dual combined brake system" som bromsar både fram och bak, oavsett villken broms man använder.
(Dock kan detta ifrågasättas vid vått underlag).

Motorn. Helt vibrationsfri. Växlarna gled i som varm kniv i smör. Jättefint.

Negativt:

Hojen är stor och tung. Det tar tid att ändra riktning. M.A.O inget för kringelikrokvägar i hög fart.

Feedback. Även om motorn skottar iväg ganska bra, så är det helt omöjligt att känna det, eftersom man sitter så stabilt i sadeln. Man tyckte inte att det var något särskilt eftersom man inte uppfattade det.

Motor. Effektkurvan var så otroligt rak och jämn, så det blev aldrig den där kicken som man väntar på. Man ger gas och tror att den snart ska skjuta på helt grönjävligt. Men det gör den inte. Den ökar jämnt och fint till rödmarkeringen. Sen måste man växla, snopen som man är.

Bromsarna. Är visserligen bra, med ett oväntat bra grepp. Men man har inte det minsta kontroll på hur den bromsar fram eller bak. Och när man förväntar sig en nigning av frambromsen så sätter sig hela hojen istället. Och virce verca. (Vanesak förståss).

Enligt säljaren så var det mer krut i den gamla modellen som hade förgasare. Där fick man den här effektkicken som jag vill ha. Den kanske är lättare att trimma också. Vad vet jag.

Lycka till med provörningarna.

/Daddy :tummenupp

Jag kommer förmodligen att låna en blackbird i helgen för att testa på lite. Jag blev lite förvånad när jag kollade försäkringen och tjejen som jag pratade med nämnde att den har en tjänstevikt på 260 kilo... Är det nån som vet om det finns några vanliga fel som man borde titta efter?
Visst är det trevligt när en eventuell passagerare trivs men jag är en sån som gärna åker omkring och busar lite, tål xx:en långa wheelies eller gör jag bort mig bara jag tänker tanken?

Edit: Jag har jättelånga ben så visst kan jag snubbla över en blackbird...

Du är för ung för en blackbird. Köp hellre en VTR 1000 istället. precis lika billig försäkring men mycket roligare att köra!

Mekus skrev:
Jag kommer förmodligen att låna en blackbird i helgen för att testa på lite. Jag blev lite förvånad när jag kollade försäkringen och tjejen som jag pratade med nämnde att den har en tjänstevikt på 260 kilo... Är det nån som vet om det finns några vanliga fel som man borde titta efter?
Visst är det trevligt när en eventuell passagerare trivs men jag är en sån som gärna åker omkring och busar lite, tål xx:en långa wheelies eller gör jag bort mig bara jag tänker tanken?

Edit: Jag har jättelånga ben så visst kan jag snubbla över en blackbird...
Ja, den går upp på bakhjulet.
Åtminstånde på ettan. Sen vet jag inte om den är bökig att hålla kvar där. Jag testade inte någon längre sträcka.

Bra att du provkör och får en uppfattning, skriv gärna vad du tycker när du provat. :tummenupp

Allt beror ju på vad man är ute efter, jag tror en sån hoj är utmärkt för längre turer och kanske med passagerare.
Man ska veta att de flesta moderna supersporthojar är obekväma och ganska jobiga att köra fort långa sträckor (sakta med för den delen).
Vad är din körstil?

superblackbirden känns grymt fel men om man vill ha råd att försäkra en hoj som det står cbr på och inte vill ha en som är lika gammal som dom som tog studenten nu så är jag rädd för att det får bli svartfågeln. Jag visste inte att vtr:en är lika billig, tror bestämt att det står en sådan jämte cbr:en så jag får väl ta en sväng på den oxå nån dag....

Jag återkommer med en recention på provkörningen senare under helgen, ska hämta hojen runt kl 14

Edit: körstil? snabba omkörningar är säkra omkörningar och har man bara ett hjul i backen så sliter man inte på det andra= billigt (ja, jag är smålänning)

Daddy skrev:
Jag har alltid tyckt att xx:en har varit en toksnygg hoj. Och sedan den kom har jag alltid trott att den var min drömhoj.
Jag provkörde en -05:a förra veckan och blev OTROLIGT missnöjd.
Bra saker med xx:

Jätteskön sadel. Man kan åka säkert hur länge som helst i den. Även min passagerare tyckte att man satt som en kung.

Kåpan. Passade mig (180 cm) aldeles utmärkt. Jag satt helt skyddad i 200 blås.

Bramsarna. Var helt underbara, med Hondas "dual combined brake system" som bromsar både fram och bak, oavsett villken broms man använder.
(Dock kan detta ifrågasättas vid vått underlag).

Motorn. Helt vibrationsfri. Växlarna gled i som varm kniv i smör. Jättefint.

Negativt:

Hojen är stor och tung. Det tar tid att ändra riktning. M.A.O inget för kringelikrokvägar i hög fart.

Feedback. Även om motorn skottar iväg ganska bra, så är det helt omöjligt att känna det, eftersom man sitter så stabilt i sadeln. Man tyckte inte att det var något särskilt eftersom man inte uppfattade det.

Motor. Effektkurvan var så otroligt rak och jämn, så det blev aldrig den där kicken som man väntar på. Man ger gas och tror att den snart ska skjuta på helt grönjävligt. Men det gör den inte. Den ökar jämnt och fint till rödmarkeringen. Sen måste man växla, snopen som man är.

Bromsarna. Är visserligen bra, med ett oväntat bra grepp. Men man har inte det minsta kontroll på hur den bromsar fram eller bak. Och när man förväntar sig en nigning av frambromsen så sätter sig hela hojen istället. Och virce verca. (Vanesak förståss).

Enligt säljaren så var det mer krut i den gamla modellen som hade förgasare. Där fick man den här effektkicken som jag vill ha. Den kanske är lättare att trimma också. Vad vet jag.

Lycka till med provörningarna.

/Daddy :tummenupp

Efter att ha kört X11 -01 = BB utan kåpor i 3 år och 3000 mil.

Bromsarna är abslout inga problem med i blöt väglag,sen bromsar den mindre bak än fram oavsett vilken broms du andvänder.
Jag har bromsat i blöt,torrt,grusigt,lövigt osv och aldrig haft några problem med bromsarna mer än mina självförvållade låsningar fram.

På min X11 så kom kicken vid 5000 och fortsatte hela vägen upp.

Jag har hängt på R1:or på krokvägar med min bjässe,så jag gissar på att det handlar om teknik.Dom må vara stora och tunga men dom har låg tyngdpunkt så det går lätt att kasta dom.

Det är mer HK i dom nya med insprutning.

Det skottar på bra,relativt lång hoj gör dig till en rödljuskung.

Går lätt att plocka upp på 2:an i ca 4-4500 varv utan problem,stabilt och bra.

Provkör och se.

Trim.

Släng på ett helsystem och en PC3:a så lockar du säkert fram ett par hk.
(har hört siffror runt 10 hk,trot om du vill)

Last edited:
Mekus skrev:

Hade en 00:as blackbird före gixxern. Det var helt klart den schönaste hojen jag haft. sträckade Nynäshamn-Umeå med den utan problem. Sen är det riktigt skönt drag i den med för att vara en "touringhoj".

//Abbe

Efter att ha lånat en -99a en sommar tycker jag Blackbirden är en av de mest kompletta sporttourers som går att uppbringa. Mkt bekväm, bergstadig i alla farter och ett jävla klipp i motorn redan från botten, väl i klass med gixxer 1100. Sen kan jag hålla med om att det inte är någon hoj för de mest knixiga småvägarna...

Hojen är provkörd och på måndag så är det jag som hänger på låset vid öppning och köper en svartfågel.
Visst kändes det att det är en stor hoj men det var inga problem i svängarna och det är ju trots allt en honda = lätthanterlig med fartresurser som räcker till riktigt säkra omkörningar (minsta möjliga tid i vänsterfilen)

Mekus skrev:
köp en haya....mkt mer vrid,toppfart,hk....samma försäkring typ

Mekus skrev:
Hojen är provkörd och på måndag så är det jag som hänger på låset vid öppning och köper en svartfågel.
Visst kändes det att det är en stor hoj men det var inga problem i svängarna och det är ju trots allt en honda = lätthanterlig med fartresurser som räcker till riktigt säkra omkörningar (minsta möjliga tid i vänsterfilen)
Nu blev jag också sugen! Trodde jag skulle köpa en ZX9R som nästa, men nu vettefan.

Vad skulle du betala i försäk, hur gammal är du, var bor du och vilket bolag var det? :)

stoffer skrev:
Nu blev jag också sugen! Trodde jag skulle köpa en ZX9R som nästa, men nu vettefan.

Vad skulle du betala i försäk, hur gammal är du, var bor du och vilket bolag var det? :)

Jag åker en 01:ans BB är 25år och haft kort i två.. betalar 5200;- hel/hel :banana :banana Det är inget att tveka på

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park