CB400n -82 går bara i ca 70 knyck

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Problemet med att ställa frågor på internet är att man kan få vilka svar som helst, från folk som tror att dom vet, men egentligen inte vet vad dom pratar om. Som jag.

Förutsatt att dina förgasare inte är utbytta, finns det inte något membran som lyfter trotteln. Det verkar vara löst på annat sätt i dom här Keihin VB22. Det är en kolv i en cylinder som står för trottelns lyftkraft, istället.

Tack för inputten men det sitter VB31B:eek:r på denna europeiska modell och de har inga gummin utan det är mycket riktigt en kolv som ska lyfta. Man kommer åt att lyfta på locken utan att plocka ur förgasarna. Jag gjorde det och såg att själva kolvarna var lite slitna och har googlat mig till att det skulle kunna tyda på att de fastnar i loppen och hänger sig lite vid tillräckligt mycket gaspådrag. Om jag har tur så är det det som är felet och då borde det gå att lösa genom att putsa upp kolvarna med lite superfint slippapper så de löper fritt igen. Vi ska ut och parkeringsputtra lite nu men jag återkommer när jag lyft på förgasarlocken igen, borde bli imorgon.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har en sån från 83, det är en väldigt skön vuxenmoppe att transportera sig på inom stan. Den specifierade topphastigheten är strax över 160 men det är sällan man är där uppe, det känns väldigt "spännande" om man säger så :gnissla Bromsarna är inte de mest effektiva, man får ta i lite grann men det funkar till stadskörning. Det sköna med dessa hojar är att de är bekväma, väger lite samt är väldigt lättkörda. Hoppas du får ordning på den!

Ja, som sagt patetiska bromsar men sjukt sympatisk i övrigt :tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En CB400-Niklas hade väl en toppfart runt 100 km/h som ny, så 82 är inte så illa för en så gammal maskin ;).
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har hållt på och pillat lite med den i sommar. Så här ser "trottel-kolvarna", eller vad det kan tänkas heta, ut.
20150626_165906[1].jpg20150626_165947[1].jpg

Det är ganska tydligt slitage så det borde väl kunna göra att en eller båda liksom "hänger sig" i ett visst läge. Om man riktigt vrider ur motorn och varvar järnet så accar den förbi det jobbig området och mäktar med i alla fall 160+.

Jag testade att våtslipa dem lite med 1200-papper för att ta bort vassa kanter och hack, jag oljade även dem lite innan återmontering. Jag upplevde det åtminstone som att den går bättre efter det. Dock är det fortfarande problem att hålla stabil och hög fart utan att den börjar tveka. Full attack är kul men inte alltid praktiskt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top