CB400n -82 går bara i ca 70 knyck

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hej!
Köpte en gammal Honda i vintras till tjejen att övningsköra på. Jädrigt mysig moppe :tummenupp
Den startar fint och går bra upp till ca 70 km/h när den börjar rycka och tappa ork. Det verkar inte som att det spelar så stor roll vilken växel man har i så det verkar inte riktigt vara varvtalsberoende. Typ samma sak om man ligger i typ 50 km/h och öppnar gasen för häftigt, den börjar misstända och tappar ork.

Ett par gånger har jag lyckats få den att gå fortare genom att smyyyyga på med gas och då fått upp den i 110+ med påföljande avgassmäll vid avslag.

Det känns spontant som att det är nåt bränslerelaterat, att den helt enkelt inte får soppa för mer än 70-80 knyck stabilt, men finns det några enkla tips att testa innan jag river ner förgasarna i småbitar?

Just ja: jelp mej :Bugar
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är det vakumfugge ? Kolla så det inte är några hål i gummit i locket på förgasarna
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ingen soppapump? Va?! :D
De kan ju vara gegga i förgasaren. Kolla huvudmunstycket. Hur är det med luftfiltret, kolla att det är helt och rent. Du skulle ju kunna passa på att det rinner ordentligt från soppakranen.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Den får som sagt troligen för lite soppa.
Testa att choka lite, går den bättre då är det definitivt soppabrist.

Som skrivits ovan, skit i förgasarna med 90% sannolikhet.

:hej

/e
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kollade soppakranen igår och den verkar ren, bytt tändstift, kollat luftfiltret, tippat i lite Biltema bränsletillsats. Lutar åt att jag låter den vara till hösten och river förgasarna då. 80 räcker gott åt henne för tillfället :hihi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En snabb koll du kan göra är tändförsprånget. Förmodligen mekaniskt på dessa. Koppla en strob till tändkabeln och se om timingplattan rör sig som den ska. Dom här ska göra 160 utan knussel, hade en som övningshoj.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag hade ett litet hål i membranet på ena förgasaren. Lagade med superlim. Motorn gick _mycket_ bättre efter detta. Sedan höjde jag nålen ett snäpp, och justerade in ett rikare blandningsförhållande vid tomgång/låg belastning. Motorn går jämt och känns stark från alla gaspådrag.

Anledningen till superlim är inte att jag är en sån där med tummen mitt i handen som tror att superlim är svaret på alla problem. Utan jag läste att superlim fäster bra på gummit i membranen, och att andra lagat små hål i membranen med superlim, med gott resultat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Anledningen till superlim är inte att jag är en sån där med tummen mitt i handen som tror att superlim är svaret på alla problem. Utan jag läste att superlim fäster bra på gummit i membranen, och att andra lagat små hål i membranen med superlim, med gott resultat.

...å inte att du är snål då heller, hoppas jag? :D
Bra!


Ämnet:

Den startar fint och går bra upp till ca 70 km/h när den börjar rycka och tappa ork. Det verkar inte som att det spelar så stor roll vilken växel man har i så det verkar inte riktigt vara varvtalsberoende. Typ samma sak om man ligger i typ 50 km/h och öppnar gasen för häftigt, den börjar misstända och tappar ork.

Känner igen den där irriterande braiga gången upp till en viss hastighet/effektuttag mer än ett visst varvtal - när allt plötsligt faller samman, samt att man behöver vara försiktig på gasen.
Kassa membran har det handlat om för mig de gångerna. Små yttepyttehål som betyder mycket.

Fixa!
Spelar ingen roll om du inte vill att hon skall köra fortare, eller ens om hon inte själv vill det heller:
småhackandet och möööööö-andet tar bort mycket av det roliga med MC-körningen, och trimmade moppar som kommer upp jämsides och larvar sig dödar resten av glädjen. Fixa!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fixa!
Spelar ingen roll om du inte vill att hon skall köra fortare, eller ens om hon inte själv vill det heller:
småhackandet och möööööö-andet tar bort mycket av det roliga med MC-körningen, och trimmade moppar som kommer upp jämsides och larvar sig dödar resten av glädjen. Fixa!

Ok, lovar :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Medan vi ändå är igång...
Har nån tips på bromsuppgraderingar? Typ bättre ok eller bromspump som passar bolt-on? Bytte belägg och smorde upp oken men det känns fortfarande som att bromsverkan är rent kriminellt dålig och jag har ingen lust att helrenovera oken om det ändå är prestanda anno 1982 efteråt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
...å inte att du är snål då heller, hoppas jag? :D
Bra!

Haha, jo jag är snål. Men mycket hade att göra med att det var vackert väder och jag ville åka, inte vänta en vecka på delar. Sen är jag alldeles för snål för att köpa svindyra delar för att bara testa om de löser problemet. Bättre då att börja med en provisorisk lagning för att konstatera om det hjälper. Sen duger ju dom provisoriska lagningarna allt för ofta. Tror att det är något med membranet igen nu ett år efter superlagningen, för hojen känns lite trött i högre hastighet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Medan vi ändå är igång...
Har nån tips på bromsuppgraderingar? Typ bättre ok eller bromspump som passar bolt-on? Bytte belägg och smorde upp oken men det känns fortfarande som att bromsverkan är rent kriminellt dålig och jag har ingen lust att helrenovera oken om det ändå är prestanda anno 1982 efteråt.


Rostfria skivor i den speciella *Enduraever-legeringen* där vill jag minnas...
Tar ett tag innan något händer, och när det väl gör det så är det bra med en accelerometer för att kunna notera eventuell förändring...

Du kan ha rätt bra ordning på både pump och ok utan att det hjälper speciellt mycket.
Min uppfattning - utan att kunna belägga det med något annat än magkänsla och empirisk erfarenhet är de eftermarknadsbelägg man köper idag inte har någon compound som är optimal för dåtidens skivor.
Även om beläggen både passar enligt både katalog och rent fysiskt i oket, så biter det bra mycket sämre än "då".

Jag har ibland "uppgraderat" bromsarna på gamla åttiotalare med något så urtråkigt som vanliga originalbelägg rakt över disk. Det har blivit bättre, men inte "bra".
Alltså inte "bra" som i "nu-bra", eller ens "då-bra, som man minns det" men avgjort bättre.
Förmodligen har man närmat sig "då-bra", men referensramarna har helt enkelt ändrat sig under dessa 30 år.
Dubbla skivor fram var jäddigt hot på en 400-twin för så många år sedan, och bländade nog en hel del 1984...

Nya originalbelägg kan kosta massa pengar, men via David Silver bör man ändå kunna ner mot vettiga pengar. Jag skulle absolut prova innan jag började ISR;a...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lite allmänna tips. Luftfilter saknas eller trasigt = för klen blandning. Luftburk saknas = för klen blandning. Råttbo i luftburken = för fet blandning. Huvudmunstyckena har gängat ur sig = för fet blandning.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Den startar fint och går bra upp till ca 70 km/h när den börjar rycka och tappa ork.

Det är Honda inbyggda tjejsäkerhetssystem som går in..:D
Hade du rostfria skivor? Illa.
Det har jag på en CB125T som ska fixas som övningshoj åt hustrun...
Bromsverkan är ett skämt, trots originalbelägg. Singelskiva iofs..


Mr Honda, of the Honda Motor Corporation, died and went to heaven for judgement. At the gates, St. Peter told Mr Honda, "since you've been such a good man and your motorcycles have changed the world, your reward is, you can hang out with anyone you want in Heaven."
Mr Honda thought about it for a minute and then said, "I want to hang out with God. I have a question for Him".
St. Peter took Mr Honda to the Throne Room and introduced him to God.
He then asked God, "Aren't you the inventor of women?"
God Said, "Ah, yes. Indeed I am".
"Well," said Mr Honda, "Professional to professional, you have some major design flaws in your design."
1- There's too much inconsistency in the front-end protrusion.
2- It chatters constantly at high speeds.
3- Most of the rear ends are too soft and wobble too much.
4- The intake is placed way too close to the exhaust.
5- Plus the monthly down time and aggravation are outrageous, and don't even get me started talking about the maintenance costs.
"Hmmmm, you do raise some good points" replied God, "Lets have a wee look."
God went to his Celestial super computer, typed in a few things and waited for the results. After a moment God said,
"Well, it may be true that my invention seems to be flawed, but according to these numbers, more men are riding my invention than yours.."
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Den startar fint och går bra upp till ca 70 km/h när den börjar rycka och tappa ork.

Det är Honda inbyggda tjejsäkerhetssystem som går in..:D

Det har jag inget problem med men den är ju slö när jag vill busåka den också :mad:

För att återgå till ämnet så hittar jag inga membran förutom dem på sidan som ska feta på och förhindra avgassmällar vid motorbroms.

#10 i länken http://www.cmsnl.com/honda-cb400nc-1983-superdream-england_model17093/partslist/E18.html#results

Den ena kommer man åt utan att plocka bort förgasarna men jag har svårt att se hur de skulle påverka nåt vid gaspådrag, eller?

Vänligen upplys mig, internet :hej
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vänligen upplys mig, internet :hej

Spontant, skulle jag tro att gummit vi prata om sitter inuti del #6

Och det bekräftas av sökningar jag gjort på nätet.
Jag hittade många bilder på förgasarna här:
http://www.hondatwins.net/forums/63-fuel-supply-carburation/24191-rebuilding-vbulletin-carbs.html

Borde gå att byta bara gummit, utan att byta resten. Möjligtvis med någon eftermarknadslösning, ifall man bara kan köpa hela #6 som originaldel.

Vet inte hur trångt det är under ramröret på hojen, men kanske går att ta loss #6 och kika efter sprickor/hål i gummit?

Om gummit läcker öppnar inte trottlarna fullt, d.v.s det blir som att du aldrig håller full gas, vilket ju i så fall är en ganska självklar anledning till att den inte går i full fart.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Problemet med att ställa frågor på internet är att man kan få vilka svar som helst, från folk som tror att dom vet, men egentligen inte vet vad dom pratar om. Som jag.

Förutsatt att dina förgasare inte är utbytta, finns det inte något membran som lyfter trotteln. Det verkar vara löst på annat sätt i dom här Keihin VB22. Det är en kolv i en cylinder som står för trottelns lyftkraft, istället.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag har en sån från 83, det är en väldigt skön vuxenmoppe att transportera sig på inom stan. Den specifierade topphastigheten är strax över 160 men det är sällan man är där uppe, det känns väldigt "spännande" om man säger så :gnissla Bromsarna är inte de mest effektiva, man får ta i lite grann men det funkar till stadskörning. Det sköna med dessa hojar är att de är bekväma, väger lite samt är väldigt lättkörda. Hoppas du får ordning på den!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top