CB1000 Turbo-byggtråd

Ser att du valt eklaminat!

Jag skulle föreslå ett ljusare träslag såsom björk eller ask då det är lättare att upptäcka eventuella oljeläckage.

Klurigt:tummenupp ,själv hade jag nog letat land o rike runt efter en Honda original.
 
Har det hänt något mer sen vi pratades vid sist eller?? Måste ju köra ner med din LLK som ligger på mitt köksbord snart..... :tungan
 
Har det hänt något mer sen vi pratades vid sist eller?? Måste ju köra ner med din LLK som ligger på mitt köksbord snart..... :tungan
kom när du vill....har inte hänt så mycket denna veckan....har mest klappat om mina nya verktyg:tummenupp
ska finlira lite på grenröret och färda adaptern som flyttar oljefiltret och löda nya rör till anslutningarna där. Sen är den sidan klar.. har iofs fått dit oljepumpen till returen.

Ser att du valt eklaminat!

Jag skulle föreslå ett ljusare träslag såsom björk eller ask då det är lättare att upptäcka eventuella oljeläckage.

Klurigt:tummenupp ,själv hade jag nog letat land o rike runt efter en Honda original.

jo...men jag föredrar ek...hårt och bra....ser så billigt ut med björk:D

Honda har lite dåligt med spacers att lägga under cylindrarna..
 
Last edited:
juhupp då har PTURE och jag ägnat några timmar till att tima kammar....finjusteringarna och räkna grader var ju inte så svårt.....men att få kamdrevshelvetesdreven på rätt länk på kamkedjejävlen var lite värre men nu är det bara en kugg ifrån på insugssidan...det är kamkedjesträckaren som verkar vara av en ovanligt dum jävla skitkonstruktion som ställer till det:huvet
Sova.....jobba.....och nya friska tag i mornkväll:tummenupp
 
Nu är kammarna justerade och klara...var inte så konstigt, bara man fick sova lite så..
Har monterat dit oljepumpen på veven som ska sköta returen från turbon, var lite pyssel med att bygga fästet för pumpaxeln på veven men det löste sig. Slänger med en bild på kamkedjesträckaren, nån konstig variant som sträcket kamkedjan med en liten kolv som fylls med olja.
 

Bifogat

  • DSC00170SP.JPG
    DSC00170SP.JPG
    93 KB · Visningar: 192
  • DSC00156sp.JPG
    DSC00156sp.JPG
    81.1 KB · Visningar: 186
Hepp, ikväll/natt har det blivit mycket gjort, alla rör till oljan är klara. är väll lite överambitiöst att göra som jag gjort kanske men det blir bra flöde över allt. Oljefiltret blev även slutmonterat på sin nya plats.
Nästa blir att börja på trycksidan med IC plenum mm.
 

Bifogat

  • DSC00181sp.JPG
    DSC00181sp.JPG
    91 KB · Visningar: 218
Då var trycksidan påbörjad.. Moterat dit plenumet och kammrarna över förgasarna. Beställt ytterligare några rör och böjar av marklunda. Kommer dom i morgon så är helgen räddad! Uppstarten börjar närma sig!!!:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00183sp.JPG
    DSC00183sp.JPG
    71.6 KB · Visningar: 204
Då var trycksidan påbörjad.. Moterat dit plenumet och kammrarna över förgasarna. Beställt ytterligare några rör och böjar av marklunda. Kommer dom i morgon så är helgen räddad! Uppstarten börjar närma sig!!!:tummenupp

Det där var ett riktigt fräsigt plenum! Platsbrist mellan fuggar och ramrör eller :hihi Funkar säkert finemang! Kul att du börjar få ihop grejorna nu.
 
Kom på en sak när jag såg ditt inlägg....jag har ritningar som jag har lovat dej!! Skickar över dom i morgon!!

Jo det har varit lite trångt...Dessutom mycket pyssel med oljeförsörjningen till turbon eftersom att jag har byggt allting med kopparrör och utan banjobultar! Men nu är de värsta över...bara lte småpyssel kvar:)

Det där var ett riktigt fräsigt plenum! Platsbrist mellan fuggar och ramrör eller :hihi Funkar säkert finemang! Kul att du börjar få ihop grejorna nu.
 
Pture kom över på en kopp kaffe men det blev mest bygge i garaget..:tummenupp
Fixat tilltryckröret mellan IC och plenum, kopplat in de fesata slangarna på sopparegulatorn, Fick dit plenumet och alla slangarna där. Nu är det bara rörbiten mellan turbon och IC:n som ska smidas ihop, en mojäng som ska ersätta soppakranen kvar och lite slangklämmor här och var..sen är det uppstart!!:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00194sp.JPG
    DSC00194sp.JPG
    101.5 KB · Visningar: 158
  • DSC00192sp.JPG
    DSC00192sp.JPG
    120.6 KB · Visningar: 172
Jo man måste ju göra sig förtjänt av kaffet!!! :rolleyes: Lägg nu inte ner all tid på din nya lilla båge!!! :D Är ju snart dags att smiska asfalt!! :tummenupp
 
Jo man måste ju göra sig förtjänt av kaffet!!! :rolleyes: Lägg nu inte ner all tid på din nya lilla båge!!! :D Är ju snart dags att smiska asfalt!! :tummenupp

Nej då, det är lugnt. Turbon går först!!:tummenupp Ska meka lite traktor med så att jag kan köra ut mina granar, om jag nu kan hitta nån som är jävlig på justering av dieselpumpar...:va hämtar iaf ut rören i morgon och siktar på att färdigställa bygget då!:tummenupp
 
Nu är det istort sett klart, ett rör till llk som ska bytas mot en böj, lite ström till soppapumpen samt justering av regulatorn. Sen är det uppstart!!:tummenupp

Någon som vet vilket bränsletryck man ska ha? Vet att regulatorn skulle ställas ner så mycket som möjligt och ev klippa lite på fjädern, men minns inte vilket tryck det skulle vara..:va
 

Bifogat

  • DSC00215sp.JPG
    DSC00215sp.JPG
    96.1 KB · Visningar: 123
  • DSC00217sp.JPG
    DSC00217sp.JPG
    93 KB · Visningar: 101
Last edited:
Någon som vet vilket bränsletryck man ska ha? Vet att regulatorn skulle ställas ner så mycket som möjligt och ev klippa lite på fjädern, men minns inte vilket tryck det skulle vara..:va[/QUOTE]

Jag kopplade ett t-rör med manometer,(glycerin), startade hojen och ställde trycket till 0,1 bar på tomgången. Fick dock öppna btr och klippa fjädern, kom inte under 0,4 innan det gjordes. Sedan har det bara funkat.:tummenupp
 
Någon som vet vilket bränsletryck man ska ha? Vet att regulatorn skulle ställas ner så mycket som möjligt och ev klippa lite på fjädern, men minns inte vilket tryck det skulle vara..:va

Jag kopplade ett t-rör med manometer,(glycerin), startade hojen och ställde trycket till 0,1 bar på tomgången. Fick dock öppna btr och klippa fjädern, kom inte under 0,4 innan det gjordes. Sedan har det bara funkat.:tummenupp[/QUOTE]

OK, hade för mej att et var 0,1 men var inte säker. Då vet jag, Tavk:tummenupp
 
Igår kväll var det uppstart!!:yoparty :yoparty :tummenupp
Startade lätt och fint, dock lite låg tomgång och ett olje läckage på en mutter som jag hade missat at dra åt.
Lite högt bränsletryck (0,15bar) men det sänks i morgon.

Så, du ska det bara byggas ljuddämpare och koppla in pumpen på riktigt!:tummenupp
 
film sen tack!:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top