CB1000 Turbo-byggtråd

Varit lite aktiv i natt...
Lkk:n sitter nu fastskruvad, WG:n har byggtsom lite och sitter på plats, dumpen på turbon har tätats. Nu är det luftfilter, avgas, ladd styrning och laddtrycks mätare kvar...Räknar med premiär till nästa helg om vädret håller i sig!
 
Låter fint!! :tummenupp Har fått mina delar nu så jag ska nog kunna köra lite redan denna helgen.... :yoparty
 
Har nu fått ihop hojen och kört en del med den...Går som fan..men...misstänker att jag valt en för stor turbo. Sitter nu en kkk k24 från en s60r på. det som händer när jag gasar är att turbon börjar ladda vis c:a 6000varv (~0,5) och exploderar vid 7000varv (~1,2bar) Detta är inte så kul när man har en hoj med rödmarkeringen vid 9000varv. Misstänker att jag då behöver ett mindre aggregat för att börja ladda tidigare, men vilket i så fall?
 
lite bilder med kanske....
 

Bifogat

  • DSC00274.JPG
    DSC00274.JPG
    93.7 KB · Visningar: 113
  • DSC00273.JPG
    DSC00273.JPG
    99.9 KB · Visningar: 144
  • DSC00267.JPG
    DSC00267.JPG
    130.7 KB · Visningar: 277
Hade ett sånt aggregat på min förra hoj. Jag fick trixa lite med wastegaten innan det blev bra.

Schysst bygge. Håller topplockspackningen tätt?
 
Ok, får prova vidare lite då...
Toppackningen håller tätt än så länge, har kagt distanden under cylindrarna vilket borde göra att det blir mindre känsligt vid toppen...men men säsongen är inte slut ännu..
 
Har nu fått ihop hojen och kört en del med den...Går som fan..men...misstänker att jag valt en för stor turbo. Sitter nu en kkk k24 från en s60r på. det som händer när jag gasar är att turbon börjar ladda vis c:a 6000varv (~0,5) och exploderar vid 7000varv (~1,2bar) Detta är inte så kul när man har en hoj med rödmarkeringen vid 9000varv. Misstänker att jag då behöver ett mindre aggregat för att börja ladda tidigare, men vilket i så fall?


Om det inte löser sig när du micklat dig trött på waste gaten så kan du istället för att byta turbo testa att backa tändningen på lägre varv för att få högre avgastemp -> mer snurr på turbon. Tyvärr tappar du ju effekt samtidigt men det kan du i viss mån undvika genom att öka kompet lite. Om du idag ligger nära gränsen på höga varv kanske du isåfall även tvingas ladda lite mindre om det inte bara räcker med tändsänkning även där men du får förhoppningsvis mer körbarhet och det kanske är värt lite toppeffekt.
 
DEt verkar som att jag fått ordning på det nu..Börjar bygga ladd från c:a 4000varv laddar c:a 1bar...men...jag saknar min gamla fireblade:rolleyes: ska nu för söka sälja den och bygga en ny cbr900 istället....tur att man vet vad man vill:huvet
 
...jag saknar min gamla fireblade:rolleyes: ska nu för söka sälja den och bygga en ny cbr900 istället....tur att man vet vad man vill:huvet

:D Kan ju säga att jag ångrar inte en sekund att jag köpte den av dig!! :tummenupp För en gångs skull så har jag något som du vill ha och inte tvärtom... :rolleyes: Fast du har ju redan haft den.. :huvet
 
DEt verkar som att jag fått ordning på det nu..Börjar bygga ladd från c:a 4000varv laddar c:a 1bar.

Hur gjorde du för att få rätt på det? Vad ändrade du?
Snyggt bygge, förresten! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top