CB1000 Turbo-byggtråd

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Fick hem min hoj idag:) . Beställer IC-paket coh börjar bygga i veckan. Blev en CB1000 -97 på 2500mil. Lägger upp lite bilder i morgon.

En TD04-16 bör väl funka bra? siktar på ~250hk..
 
Last edited:
Nu börjar det röra lite på sig.
Börjat på grenröret lite idag.
Beställt Cellpaket och soppapump av mc-xpress idag.
Diverse fästen och dyl. är uppritat i Solid och är på laserskärning.

Köpte En TD04-16 på blocket som när den dök upp visade sig vara enn KKK K24 från en S60R, men det kan jag leva med.

Lägger upp lite bilder senare i kväll.
 
kamikaze skrev:
2651285 Nu börjar det röra lite på sig.
Börjat på grenröret lite idag.
Beställt Cellpaket och soppapump av mc-xpress idag.
Diverse fästen och dyl. är uppritat i Solid och är på laserskärning.

Köpte En TD04-16 på blocket som när den dök upp visade sig vara enn KKK K24 från en S60R, men det kan jag leva med.

Lägger upp lite bilder senare i kväll.

bilder väcker alltid liv i en tråd :tummenupp
 
Inte mycket till bilder ännu men det kommer mer efter hand.
Komentera inte den tunna fästplåten till grenröret, den är bara till för att bygga collectorn på.

Morgondagens arbete består i att slipa på collectorn så att det blir mjuka och fina kanter. Sedan ska jag förhoppningsvis hinna börja bygga grenrör på allvar i nästa vecka.

Kvällen ska ägnas åt att rita upp plenum kammaren i SolidWorks. BTW Tack för ritningen LAHI!:tummenupp Kan skicka över 3-d ritning till dej sen om du vill ha det?
 

Bifogat

  • DSC00547A.JPG
    DSC00547A.JPG
    85.9 KB · Visningar: 144
  • DSC00548A.JPG
    DSC00548A.JPG
    95.5 KB · Visningar: 212
Last edited:
kamikaze skrev:
2651536 Inte mycket till bilder ännu men det kommer mer efter hand.
Komentera inte den tunna fästplåten till grenröret, den är bara till för att bygga collectorn på.

Morgondagens arbete består i att slipa på collectorn så att det blir mjuka och fina kanter. Sedan ska jag förhoppningsvis hinna börja bygga grenrör på allvar i nästa vecka.

Kvällen ska ägnas åt att rita upp plenum kammaren i SolidWorks. BTW Tack för ritningen LAHI!:tummenupp Kan skicka över 3-d ritning till dej sen om du vill ha det?
Seriös kollektor, snyggt :tummenupp Ang. ritningen, det var så lite så! Men jag tar gärna emot 3d-ritningen om du vill dela med dig av den :) Vilket format som helst, bara det funkar i Catia eller SolidWorks! Tackartackar
 
lahi skrev:
2651550 Seriös kollektor, snyggt :tummenupp Ang. ritningen, det var så lite så! Men jag tar gärna emot 3d-ritningen om du vill dela med dig av den :) Vilket format som helst, bara det funkar i Catia eller SolidWorks! Tackartackar

Jag skickar över partfilerna och assy:n för Solid 2006.:tummenupp
Blir klara om ett par dagar.
 
kamikaze skrev:
2651553 Jag skickar över partfilerna och assy:n för Solid 2006.:tummenupp
Blir klara om ett par dagar.
Riktigt schysst! :tummenupp Tackar så mycket!
 
kamikaze skrev:
2651536Komentera inte den tunna fästplåten till grenröret, den är bara till för att bygga collectorn på.

Vänd upp och ned på kollektorn och visa avslutningen av rören. De brukar ser ut som ett kryss som avslutas i en pilspets med fyra uddar för att separera avgaserna maximalt.
 
andersbrink skrev:
2651567 Vänd upp och ned på kollektorn och visa avslutningen av rören. De brukar ser ut som ett kryss som avslutas i en pilspets med fyra uddar för att separera avgaserna maximalt.

Det gör det oxå. Var ett litet helvete att tiga ihop kanterna innuti. Men det gick utan att bränna sönder...
 
Nu har gernröret börjat ta form.:tummenupp Ett rör kvar att smida till.
Det är på håret att oljereturen hamnar över oljenivån i motorn men det ska nog gå fint. Wastegaten kommer det att bli trångt med...men det löser sig nog.

På den sista bilden syns två uttag vid oljefiltret. DEt är uttag för oljekylare som sitter på CBR1000F. Kan det vara så lyckosamt att dom skulle kunna kopplas till turbon?:va Nån som vet?
 

Bifogat

  • DSC00554.JPG
    DSC00554.JPG
    102.3 KB · Visningar: 206
  • DSC00557.JPG
    DSC00557.JPG
    89.5 KB · Visningar: 278
  • DSC00558.JPG
    DSC00558.JPG
    82.4 KB · Visningar: 189
Last edited:
Kollat pluggarna nu, gick inte...det är bara pluggar på min hoj. Går där emot fint att använda den ena till returen.
Kan jag plocka oljan till turbon från oljetryckskontakten mha en adapter? Har det lite trångt vid oljefiltret...

Annars, grenröret klart för helsvetsning, fixar det i morgon. ska ge mej på oljan sedan tänkte jag... Kommer bilder på färdigt grenrör i morgon.
 
Det där ser ju inte alls roligt ut.
Skulle aldrig vilja ha en turbohoj, inte ens om jag fick den:rolleyes: :huvet
 
Kommit lite längre i bygget, grenröret är färdigsvetsat, Kopplat in olja fram till turbon och börjat på IC:n lite. Fan vet hur jag ska få plats med den men det löser väl sig på vägen. Får väl kapa ner cellpaketet någon rad.
 

Bifogat

  • DSC00570.JPG
    DSC00570.JPG
    108.5 KB · Visningar: 180
  • DSC00569.JPG
    DSC00569.JPG
    113.4 KB · Visningar: 258
  • DSC00565.JPG
    DSC00565.JPG
    77.3 KB · Visningar: 262
  • DSC00573.JPG
    DSC00573.JPG
    90.6 KB · Visningar: 153
Jag punktar bara ihop det, har ingen fotpedal till min tig. Sen får pture helsvetsa det.
 
Nu är det lite längre kommet... LLK är klar, kommer bilder på den. Plenum problemet är löst. Flödestestat den lite amatörmässigt med fyra st flödesmätare till svetsgas och det flödar lika mycket genom alla förgasarna.
 

Bifogat

  • DSC00579b.JPG
    DSC00579b.JPG
    70.6 KB · Visningar: 199
Svetsningen ser ju helt ok ut tycker jag!!! :tummenupp Får komma ner å granska lite närmare nån dag....
 
Hemma efter lite semester och så...Med barskåpet fullt av rom och cigarer kände jag att det var dags att börja bygga igen.

Plenumet är snart på plats, spacer att lägga under cylindern är tillverkad. Tycker själv att jag var ganska smart....Två laminatgolvskivor med en 1,5mm aluplåt emellan...sen var det bara att bora och såga. Blev faktiskt skitbra. lägger upp bilder på distansen i morgon.
 

Bifogat

  • DSC00010.JPG
    DSC00010.JPG
    83.5 KB · Visningar: 199
  • DSC00014.JPG
    DSC00014.JPG
    72.4 KB · Visningar: 214
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top