Cagiva Mito-tråden

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Goa nyheter från mito mondo idag!!!

Han sa att min raptor hade den ostrypta luftburken original på hojen:banana
Så jag behöver bara ta bort pluggen :)

Han svarade också och bekräftade att jag ENDAST behöver byta bensinmunstycket till storlek 120 när jag avstryper den.

SRY lite ot här men tror ni att det är några problem med att köra en ostrypt 125a på uppkörningen (körprovet för A1)?

Tänkte om dom går igenom hojen innan så märker dom att den har fulleffekt så får man inte genomföra uppkörningen eller liknande.

Funderade annars på om man skulle avstrypa den nu i vinter så man har något och syssla med. Så man slipper pilla med det efter man tagit kortet någon gång i maj när man bara vill ut och köra.:gnissla
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Goa nyheter från mito mondo idag!!!

Han sa att min raptor hade den ostrypta luftburken original på hojen:banana
Så jag behöver bara ta bort pluggen :)

Han svarade också och bekräftade att jag ENDAST behöver byta bensinmunstycket till storlek 120 när jag avstryper den.

SRY lite ot här men tror ni att det är några problem med att köra en ostrypt 125a på uppkörningen (körprovet för A1)?

Tänkte om dom går igenom hojen innan så märker dom att den har fulleffekt så får man inte genomföra uppkörningen eller liknande.

Funderade annars på om man skulle avstrypa den nu i vinter så man har något och syssla med. Så man slipper pilla med det efter man tagit kortet någon gång i maj när man bara vill ut och köra.:gnissla


Härligt :)

Det är bara till att strypa av ;) Sen behöver du inte varva mer än va den varvar strypt på uppkörningen ;) Mig kollade de inte ett dugg iaf.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Fan va sjysst då har man något att pilla på till våren =)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Efter lite små mekande med Cagivan börjar jag bli lite less på "italianos"
På raptorn kör dom på bult och mutter.´Jag fattar inte är det svårt för dom att trycka dit jängor eller.

Lagom kul när man skruvar up en bult så hör man något rammla ner någonstans i cykeln Oj där var det en mutter med en bricka.:mad:

Finns också sällan utrymme att hålla emot muttern när man ska dra åt bulten igen. Så stor man där och blir förbannad på deras ganska dumma lösningar.

Men men det är ju en fin och sällsynt hoj så man får väl ta den smällen =/

Hur är det på era Mitos?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Efter lite små mekande med Cagivan börjar jag bli lite less på "italianos"
På raptorn kör dom på bult och mutter.´Jag fattar inte är det svårt för dom att trycka dit jängor eller.

Lagom kul när man skruvar up en bult så hör man något rammla ner någonstans i cykeln Oj där var det en mutter med en bricka.:mad:

Finns också sällan utrymme att hålla emot muttern när man ska dra åt bulten igen. Så stor man där och blir förbannad på deras ganska dumma lösningar.

Men men det är ju en fin och sällsynt hoj så man får väl ta den smällen =/

Hur är det på era Mitos?

antar att du pratar om dessa underbara gummipropparna? :tummenupp

jag har hittils bytt ut 8 st och fått köpa 3 st nya plastskivor som saknades, också satt ditt 3 missade skruvar :hihi

förra ägarna va en inkompitent svensk och förmodligen en ännu mer inkompitent italienare,
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
antar att du pratar om dessa underbara gummipropparna? :tummenupp

jag har hittils bytt ut 8 st och fått köpa 3 st nya plastskivor som saknades, också satt ditt 3 missade skruvar :hihi

förra ägarna va en inkompitent svensk och förmodligen en ännu mer inkompitent italienare,
Bytade otaliga sådana gummifäste, verkar som att de bara äts upp...
 

TollarpsÅkarn

If it aint broken, don't fix it.
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Tollarp, Skåne
Hoj
Cagiva Mito -04
Jag fick mina grejer från mitomondo idag :D
Tog två veckor och en dag :p
Bytte avgas och bromsbelägg idag, ska fixa munstycken och kopplingvajer imorron ^^
 

Bifogat

  • DSC01267.jpg
    DSC01267.jpg
    234.9 KB · Visningar: 69
  • DSC01268.jpg
    DSC01268.jpg
    231.2 KB · Visningar: 65

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Bytade otaliga sådana gummifäste, verkar som att de bara äts upp...
Ja, de där jävla gummifästena är bara skit! Sålde min hoj med avsaknaden av 3-4 stycken. Jag skulle få köpa ett par du hade över ju! :D

Jag fick mina grejer från mitomondo idag :D
Tog två veckor och en dag :p
Bytte avgas och bromsbelägg idag, ska fixa munstycken och kopplingvajer imorron ^^

Ser riktigt fräscht ut med Arrow-system! :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Fräscht Åkarn :tummenupp

Har hittat felet på min hoj nu, toppade bara 140 på mätaren och var duktigt klen under 7k (kunde inte ens hålla farten på 70-väg i svag uppförsbacke).

Förra ägaren nikasilade cylindern och satte dit ny kolv. Till min topp (200C) ska jag ha en domad kolv men han har satt dit en platt :mad: Detta har lett till riktigt låg kompression. Han satte också dit den tjocka cylinderfotspackningen och det ledde till en squish på 2,3mm. Ska plana toppen så jag får en squish på 0,8-1mm och jag ska behålla 0,8-packningen för att få lite högre durationer. Ska tillverka ett avstämt rör också så den kommer nog att röra på sig :)

Race till våren då Åkarn :hihi
 

TollarpsÅkarn

If it aint broken, don't fix it.
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Tollarp, Skåne
Hoj
Cagiva Mito -04
Fräscht Åkarn :tummenupp

Har hittat felet på min hoj nu, toppade bara 140 på mätaren och var duktigt klen under 7k (kunde inte ens hålla farten på 70-väg i svag uppförsbacke).

Förra ägaren nikasilade cylindern och satte dit ny kolv. Till min topp (200C) ska jag ha en domad kolv men han har satt dit en platt :mad: Detta har lett till riktigt låg kompression. Han satte också dit den tjocka cylinderfotspackningen och det ledde till en squish på 2,3mm. Ska plana toppen så jag får en squish på 0,8-1mm och jag ska behålla 0,8-packningen för att få lite högre durationer. Ska tillverka ett avstämt rör också så den kommer nog att röra på sig :)

Race till våren då Åkarn :hihi

Hehe, jorå. Om jag nu lyckas byta munstyckena :gnissla
Har kollat runt lite o det verkar som jag måste plocka ur förgasaren helt.
Sen kollade jag lite till och det verkar som jag måste plocka ur luftburken för o få ut den :huvet Sen sitter där ju femtioelva slangar och gasvajrar o grejer i den :confused:
Nån som har haft den ute eller bytt munstycken på något annat sätt?
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Fräscht Åkarn :tummenupp

Har hittat felet på min hoj nu, toppade bara 140 på mätaren och var duktigt klen under 7k (kunde inte ens hålla farten på 70-väg i svag uppförsbacke).

Förra ägaren nikasilade cylindern och satte dit ny kolv. Till min topp (200C) ska jag ha en domad kolv men han har satt dit en platt :mad: Detta har lett till riktigt låg kompression. Han satte också dit den tjocka cylinderfotspackningen och det ledde till en squish på 2,3mm. Ska plana toppen så jag får en squish på 0,8-1mm och jag ska behålla 0,8-packningen för att få lite högre durationer. Ska tillverka ett avstämt rör också så den kommer nog att röra på sig :)

Race till våren då Åkarn :hihi
Fan, du verkar nästan vara lite händig! :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hehe, jorå. Om jag nu lyckas byta munstyckena :gnissla
Har kollat runt lite o det verkar som jag måste plocka ur förgasaren helt.
Sen kollade jag lite till och det verkar som jag måste plocka ur luftburken för o få ut den :huvet Sen sitter där ju femtioelva slangar och gasvajrar o grejer i den :confused:
Nån som har haft den ute eller bytt munstycken på något annat sätt?

Haha, nejdå. Du har Dellorto eller hur? Lossa på båda slangklämmorna som håller förgasaren, alltså mot luftburk och insug. Lossa choken från förgasaren. Bort med vänster sidkåpa och då kan du vrida förgasaren så du kommer åt bulten (storlek 14) på undersidan. :tummenupp

Fan, du verkar nästan vara lite händig! :tummenupp

:tungan

Fräs, svarv och svetsjobb får jag lämna bort till polare eftersom jag själv inte har tillgång till något av det och därmed inte kunskapen heller :( Resten sköter jag dock själv :)

Har gjort en liten projekttråd som ni gärna får följa :) Kommer fler bilder http://www.fjollhoj.se/viewtopic.php?p=94530#94530
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Haha, nejdå. Du har Dellorto eller hur? Lossa på båda slangklämmorna som håller förgasaren, alltså mot luftburk och insug. Lossa choken från förgasaren. Bort med vänster sidkåpa och då kan du vrida förgasaren så du kommer åt bulten (storlek 14) på undersidan. :tummenupp



:tungan

Fräs, svarv och svetsjobb får jag lämna bort till polare eftersom jag själv inte har tillgång till något av det och därmed inte kunskapen heller :( Resten sköter jag dock själv :)

Har gjort en liten projekttråd som ni gärna får följa :) Kommer fler bilder http://www.fjollhoj.se/viewtopic.php?p=94530#94530
Hade det inte varit lättare/billigare att bara köpa en ny kolv? ;)
 

TollarpsÅkarn

If it aint broken, don't fix it.
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Tollarp, Skåne
Hoj
Cagiva Mito -04
Haha, nejdå. Du har Dellorto eller hur? Lossa på båda slangklämmorna som håller förgasaren, alltså mot luftburk och insug. Lossa choken från förgasaren. Bort med vänster sidkåpa och då kan du vrida förgasaren så du kommer åt bulten (storlek 14) på undersidan. :tummenupp



:tungan

Fräs, svarv och svetsjobb får jag lämna bort till polare eftersom jag själv inte har tillgång till något av det och därmed inte kunskapen heller :( Resten sköter jag dock själv :)

Har gjort en liten projekttråd som ni gärna får följa :) Kommer fler bilder http://www.fjollhoj.se/viewtopic.php?p=94530#94530

Jupp, jag hittade en annan sida där dom sa samma sak. Lossade på skiten och vred. :D
Lurigt värre med det långa munstycket som skulle in BAKOM det andra, tog ett tag innan jag fattade det. :tummenupp
Sen när allt var klart gick den som skit, senare kom jag på att jag kanske behövde ett större insug. Det hade inte mitomondo sagt nått om :(
Men jag tog och drog bort det gamla så nu går den så in i helvete :D
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hade det inte varit lättare/billigare att bara köpa en ny kolv? ;)

Squishen kommer att bli samma med den nya kolven. Org ligger den på 2mm ;) Största anledningen till att den nuvarande kolven är "fel" är toppens utformning.

Finns runt 10 cylindrar och lika många toppar till mito.

De vanligaste topparna är 200C (domad kolv) och 200H (platt kolv)


Jupp, jag hittade en annan sida där dom sa samma sak. Lossade på skiten och vred. :D
Lurigt värre med det långa munstycket som skulle in BAKOM det andra, tog ett tag innan jag fattade det. :tummenupp
Sen när allt var klart gick den som skit, senare kom jag på att jag kanske behövde ett större insug. Det hade inte mitomondo sagt nått om :(
Men jag tog och drog bort det gamla så nu går den så in i helvete :D

Du menar snorkel till insuget va? Vad har du för bestyckning? 120/65/65? Dra en fullgasrepa och kolla tändstiftet så den inte går för snålt ;)

EDIT: Här finns en del matnyttigt om vilka cylindrar och toppar det finns http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=73751&hl=200c&st=0
 
Last edited:

TollarpsÅkarn

If it aint broken, don't fix it.
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Tollarp, Skåne
Hoj
Cagiva Mito -04
Squishen kommer att bli samma med den nya kolven. Org ligger den på 2mm ;) Största anledningen till att den nuvarande kolven är "fel" är toppens utformning.

Finns runt 10 cylindrar och lika många toppar till mito.

De vanligaste topparna är 200C (domad kolv) och 200H (platt kolv)




Du menar snorkel till insuget va? Vad har du för bestyckning? 120/65/65? Dra en fullgasrepa och kolla tändstiftet så den inte går för snålt ;)

EDIT: Här finns en del matnyttigt om vilka cylindrar och toppar det finns http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=73751&hl=200c&st=0

Japp, det e dom munstyckena jag fick från mitomondo. Den går fint men jag vill ju inte elda upp nått, hur ser jag om den går för snålt?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top