Cagiva Mito-tråden

Goa nyheter från mito mondo idag!!!

Han sa att min raptor hade den ostrypta luftburken original på hojen:banana
Så jag behöver bara ta bort pluggen :)

Han svarade också och bekräftade att jag ENDAST behöver byta bensinmunstycket till storlek 120 när jag avstryper den.

SRY lite ot här men tror ni att det är några problem med att köra en ostrypt 125a på uppkörningen (körprovet för A1)?

Tänkte om dom går igenom hojen innan så märker dom att den har fulleffekt så får man inte genomföra uppkörningen eller liknande.

Funderade annars på om man skulle avstrypa den nu i vinter så man har något och syssla med. Så man slipper pilla med det efter man tagit kortet någon gång i maj när man bara vill ut och köra.:gnissla
 
Goa nyheter från mito mondo idag!!!

Han sa att min raptor hade den ostrypta luftburken original på hojen:banana
Så jag behöver bara ta bort pluggen :)

Han svarade också och bekräftade att jag ENDAST behöver byta bensinmunstycket till storlek 120 när jag avstryper den.

SRY lite ot här men tror ni att det är några problem med att köra en ostrypt 125a på uppkörningen (körprovet för A1)?

Tänkte om dom går igenom hojen innan så märker dom att den har fulleffekt så får man inte genomföra uppkörningen eller liknande.

Funderade annars på om man skulle avstrypa den nu i vinter så man har något och syssla med. Så man slipper pilla med det efter man tagit kortet någon gång i maj när man bara vill ut och köra.:gnissla


Härligt :)

Det är bara till att strypa av ;) Sen behöver du inte varva mer än va den varvar strypt på uppkörningen ;) Mig kollade de inte ett dugg iaf.
 
Fan va sjysst då har man något att pilla på till våren =)
 
Efter lite små mekande med Cagivan börjar jag bli lite less på "italianos"
På raptorn kör dom på bult och mutter.´Jag fattar inte är det svårt för dom att trycka dit jängor eller.

Lagom kul när man skruvar up en bult så hör man något rammla ner någonstans i cykeln Oj där var det en mutter med en bricka.:mad:

Finns också sällan utrymme att hålla emot muttern när man ska dra åt bulten igen. Så stor man där och blir förbannad på deras ganska dumma lösningar.

Men men det är ju en fin och sällsynt hoj så man får väl ta den smällen =/

Hur är det på era Mitos?
 
Efter lite små mekande med Cagivan börjar jag bli lite less på "italianos"
På raptorn kör dom på bult och mutter.´Jag fattar inte är det svårt för dom att trycka dit jängor eller.

Lagom kul när man skruvar up en bult så hör man något rammla ner någonstans i cykeln Oj där var det en mutter med en bricka.:mad:

Finns också sällan utrymme att hålla emot muttern när man ska dra åt bulten igen. Så stor man där och blir förbannad på deras ganska dumma lösningar.

Men men det är ju en fin och sällsynt hoj så man får väl ta den smällen =/

Hur är det på era Mitos?

antar att du pratar om dessa underbara gummipropparna? :tummenupp

jag har hittils bytt ut 8 st och fått köpa 3 st nya plastskivor som saknades, också satt ditt 3 missade skruvar :hihi

förra ägarna va en inkompitent svensk och förmodligen en ännu mer inkompitent italienare,
 
antar att du pratar om dessa underbara gummipropparna? :tummenupp

jag har hittils bytt ut 8 st och fått köpa 3 st nya plastskivor som saknades, också satt ditt 3 missade skruvar :hihi

förra ägarna va en inkompitent svensk och förmodligen en ännu mer inkompitent italienare,
Bytade otaliga sådana gummifäste, verkar som att de bara äts upp...
 
Jag fick mina grejer från mitomondo idag :D
Tog två veckor och en dag :P
Bytte avgas och bromsbelägg idag, ska fixa munstycken och kopplingvajer imorron ^^
 

Bifogat

  • DSC01267.jpg
    DSC01267.jpg
    234.9 KB · Visningar: 69
  • DSC01268.jpg
    DSC01268.jpg
    231.2 KB · Visningar: 65
Bytade otaliga sådana gummifäste, verkar som att de bara äts upp...
Ja, de där jävla gummifästena är bara skit! Sålde min hoj med avsaknaden av 3-4 stycken. Jag skulle få köpa ett par du hade över ju! :D

Jag fick mina grejer från mitomondo idag :D
Tog två veckor och en dag :P
Bytte avgas och bromsbelägg idag, ska fixa munstycken och kopplingvajer imorron ^^

Ser riktigt fräscht ut med Arrow-system! :tummenupp
 
Fräscht Åkarn :tummenupp

Har hittat felet på min hoj nu, toppade bara 140 på mätaren och var duktigt klen under 7k (kunde inte ens hålla farten på 70-väg i svag uppförsbacke).

Förra ägaren nikasilade cylindern och satte dit ny kolv. Till min topp (200C) ska jag ha en domad kolv men han har satt dit en platt :mad: Detta har lett till riktigt låg kompression. Han satte också dit den tjocka cylinderfotspackningen och det ledde till en squish på 2,3mm. Ska plana toppen så jag får en squish på 0,8-1mm och jag ska behålla 0,8-packningen för att få lite högre durationer. Ska tillverka ett avstämt rör också så den kommer nog att röra på sig :)

Race till våren då Åkarn :hihi
 
Fräscht Åkarn :tummenupp

Har hittat felet på min hoj nu, toppade bara 140 på mätaren och var duktigt klen under 7k (kunde inte ens hålla farten på 70-väg i svag uppförsbacke).

Förra ägaren nikasilade cylindern och satte dit ny kolv. Till min topp (200C) ska jag ha en domad kolv men han har satt dit en platt :mad: Detta har lett till riktigt låg kompression. Han satte också dit den tjocka cylinderfotspackningen och det ledde till en squish på 2,3mm. Ska plana toppen så jag får en squish på 0,8-1mm och jag ska behålla 0,8-packningen för att få lite högre durationer. Ska tillverka ett avstämt rör också så den kommer nog att röra på sig :)

Race till våren då Åkarn :hihi

Hehe, jorå. Om jag nu lyckas byta munstyckena :gnissla
Har kollat runt lite o det verkar som jag måste plocka ur förgasaren helt.
Sen kollade jag lite till och det verkar som jag måste plocka ur luftburken för o få ut den :huvet Sen sitter där ju femtioelva slangar och gasvajrar o grejer i den :confused:
Nån som har haft den ute eller bytt munstycken på något annat sätt?
 
Fräscht Åkarn :tummenupp

Har hittat felet på min hoj nu, toppade bara 140 på mätaren och var duktigt klen under 7k (kunde inte ens hålla farten på 70-väg i svag uppförsbacke).

Förra ägaren nikasilade cylindern och satte dit ny kolv. Till min topp (200C) ska jag ha en domad kolv men han har satt dit en platt :mad: Detta har lett till riktigt låg kompression. Han satte också dit den tjocka cylinderfotspackningen och det ledde till en squish på 2,3mm. Ska plana toppen så jag får en squish på 0,8-1mm och jag ska behålla 0,8-packningen för att få lite högre durationer. Ska tillverka ett avstämt rör också så den kommer nog att röra på sig :)

Race till våren då Åkarn :hihi
Fan, du verkar nästan vara lite händig! :tummenupp
 
Hehe, jorå. Om jag nu lyckas byta munstyckena :gnissla
Har kollat runt lite o det verkar som jag måste plocka ur förgasaren helt.
Sen kollade jag lite till och det verkar som jag måste plocka ur luftburken för o få ut den :huvet Sen sitter där ju femtioelva slangar och gasvajrar o grejer i den :confused:
Nån som har haft den ute eller bytt munstycken på något annat sätt?

Haha, nejdå. Du har Dellorto eller hur? Lossa på båda slangklämmorna som håller förgasaren, alltså mot luftburk och insug. Lossa choken från förgasaren. Bort med vänster sidkåpa och då kan du vrida förgasaren så du kommer åt bulten (storlek 14) på undersidan. :tummenupp

Fan, du verkar nästan vara lite händig! :tummenupp

:tungan

Fräs, svarv och svetsjobb får jag lämna bort till polare eftersom jag själv inte har tillgång till något av det och därmed inte kunskapen heller :( Resten sköter jag dock själv :)

Har gjort en liten projekttråd som ni gärna får följa :) Kommer fler bilder http://www.fjollhoj.se/viewtopic.php?p=94530#94530
 
Last edited:
Haha, nejdå. Du har Dellorto eller hur? Lossa på båda slangklämmorna som håller förgasaren, alltså mot luftburk och insug. Lossa choken från förgasaren. Bort med vänster sidkåpa och då kan du vrida förgasaren så du kommer åt bulten (storlek 14) på undersidan. :tummenupp



:tungan

Fräs, svarv och svetsjobb får jag lämna bort till polare eftersom jag själv inte har tillgång till något av det och därmed inte kunskapen heller :( Resten sköter jag dock själv :)

Har gjort en liten projekttråd som ni gärna får följa :) Kommer fler bilder http://www.fjollhoj.se/viewtopic.php?p=94530#94530
Hade det inte varit lättare/billigare att bara köpa en ny kolv? ;)
 
Haha, nejdå. Du har Dellorto eller hur? Lossa på båda slangklämmorna som håller förgasaren, alltså mot luftburk och insug. Lossa choken från förgasaren. Bort med vänster sidkåpa och då kan du vrida förgasaren så du kommer åt bulten (storlek 14) på undersidan. :tummenupp



:tungan

Fräs, svarv och svetsjobb får jag lämna bort till polare eftersom jag själv inte har tillgång till något av det och därmed inte kunskapen heller :( Resten sköter jag dock själv :)

Har gjort en liten projekttråd som ni gärna får följa :) Kommer fler bilder http://www.fjollhoj.se/viewtopic.php?p=94530#94530

Jupp, jag hittade en annan sida där dom sa samma sak. Lossade på skiten och vred. :D
Lurigt värre med det långa munstycket som skulle in BAKOM det andra, tog ett tag innan jag fattade det. :tummenupp
Sen när allt var klart gick den som skit, senare kom jag på att jag kanske behövde ett större insug. Det hade inte mitomondo sagt nått om :(
Men jag tog och drog bort det gamla så nu går den så in i helvete :D
 
Hade det inte varit lättare/billigare att bara köpa en ny kolv? ;)

Squishen kommer att bli samma med den nya kolven. Org ligger den på 2mm ;) Största anledningen till att den nuvarande kolven är "fel" är toppens utformning.

Finns runt 10 cylindrar och lika många toppar till mito.

De vanligaste topparna är 200C (domad kolv) och 200H (platt kolv)


Jupp, jag hittade en annan sida där dom sa samma sak. Lossade på skiten och vred. :D
Lurigt värre med det långa munstycket som skulle in BAKOM det andra, tog ett tag innan jag fattade det. :tummenupp
Sen när allt var klart gick den som skit, senare kom jag på att jag kanske behövde ett större insug. Det hade inte mitomondo sagt nått om :(
Men jag tog och drog bort det gamla så nu går den så in i helvete :D

Du menar snorkel till insuget va? Vad har du för bestyckning? 120/65/65? Dra en fullgasrepa och kolla tändstiftet så den inte går för snålt ;)

EDIT: Här finns en del matnyttigt om vilka cylindrar och toppar det finns http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=73751&hl=200c&st=0
 
Last edited:
Squishen kommer att bli samma med den nya kolven. Org ligger den på 2mm ;) Största anledningen till att den nuvarande kolven är "fel" är toppens utformning.

Finns runt 10 cylindrar och lika många toppar till mito.

De vanligaste topparna är 200C (domad kolv) och 200H (platt kolv)




Du menar snorkel till insuget va? Vad har du för bestyckning? 120/65/65? Dra en fullgasrepa och kolla tändstiftet så den inte går för snålt ;)

EDIT: Här finns en del matnyttigt om vilka cylindrar och toppar det finns http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=73751&hl=200c&st=0

Japp, det e dom munstyckena jag fick från mitomondo. Den går fint men jag vill ju inte elda upp nått, hur ser jag om den går för snålt?
 
Back
Top