Cagiva Mito-tråden

beställde i tisdags kväll så kommer väl i slutet på veckan :) prövat att spåra via posten? mitt har inte kommit till Sverige än iaf :)

mitt skulle kommit idag men de blev något oväntat med adressen, så jag har skickat massa vägbeskrnvingar osv till receptionisten på UPS :)
 
Någon som har koll på hur mycket ram bromsar osv skiljer sej på årsmodellerna?
Ingen som har ett gammalt lik stående någon stans?
 
Någon som har koll på hur mycket ram bromsar osv skiljer sej på årsmodellerna?
Ingen som har ett gammalt lik stående någon stans?

92=annorlunda kåpfästen,endast enkla bromsok back men dubbla fram,
Har ett större hål för kylarslangarna, annars är de i stort sett likadant tro de eller ej, lyktor osv är annorlunda, olje och kylvatten behållare annorlunda, tankfästen likadana, annorlunad skjutspinnar dock och annorlunda avgasrörsfästen(lägre), klenare gaffel(smalare), 28 mm phn dellorto förgasare

95=dubbla bromsok fram och back med fästena till ramen svetsade på utsidan, större gaffel, oljebehållare mätare osv är bättre, andra reglage osv,35 mm mikuni förgasare, i stort sett är ram och bakre delen av ramen likadan som 92an

sen helt annorlunda i kåpor, motorn är princip likadan, samma cylinder och kolv som 95an, 6-växlade har dome top och 2 kolvringar medans 92an och 95an har 1 kolvring flat top,

95-07 är likadana förutom att den 6-växlade motorn har som sagt 2 kolvringar och dometop passande till cylinder och en 28 mm förgasare istället för 35 mm mikuni

information ifrån när jag gemförde min 95-00a mot reservdelshojen från 92:tungan
 
Last edited:
92=annorlunda kåpfästen,endast enkla bromsok back men dubbla fram,
Har ett större hål för kylarslangarna, annars är de i stort sett likadant tro de eller ej, lyktor osv är annorlunda, olje och kylvatten behållare annorlunda, tankfästen likadana, annorlunad skjutspinnar dock och annorlunda avgasrörsfästen(lägre), klenare gaffel(smalare), 28 mm phn dellorto förgasare

95=dubbla bromsok fram och back med fästena till ramen svetsade på utsidan, större gaffel, oljebehållare mätare osv är bättre, andra reglage osv,35 mm mikuni förgasare, i stort sett är ram och bakre delen av ramen likadan som 92an

sen helt annorlunda i kåpor, motorn är princip likadan, samma cylinder och kolv som 95an, 6-växlade har dome top och 2 kolvringar medans 92an och 95an har 1 kolvring flat top,

95-07 är likadana förutom att den 6-växlade motorn har som sagt 2 kolvringar och dometop passande till cylinder och en 28 mm förgasare istället för 35 mm mikuni

information ifrån när jag gemförde min 95-00a mot reservdelshojen från 92:tungan

Du har inte en reservdels hoj över?
 
Du har inte en reservdels hoj över?

bros på vad du är ute efter,

allting förutom startmotor,avgasports motor,främre bromsok,kopplings och bromshandtag och växelpetare,cylinder och kolv och hjul kan du hämta i helsingborg :)(nästan hela hojen alltså)
vill du ha något av ovanstående delar förutom hjul får du köpa de utav mig,
 
Last edited:
Tjena..

Ni som har depåstöd bak till era Mitos, vilka bobbins använder ni? Jag har testat både M10 och M12 och ingen passar..

EDIT: Mjo, M10 tycks vara rätt strl, är dock inga gängor på högersvingen dessutom slår bobbinen i kedjespännaren så det går inte att få in skruven helt.
 
Last edited:
Tjena..

Ni som har depåstöd bak till era Mitos, vilka bobbins använder ni? Jag har testat både M10 och M12 och ingen passar..

EDIT: Mjo, M10 tycks vara rätt strl, är dock inga gängor på högersvingen dessutom slår bobbinen i kedjespännaren så det går inte att få in skruven helt.

Har inga bobbiner, kör med biltemas depåstöd och det funkar utmärkt :tummenupp
 
Tjenare, jag ska köpa ett ostrypt rör till min mito. :tummenupp
Vad finns det mer som jag måste fixa för att den ska gå ordentligt?
Behövs det nya insug och munstycken eller en helt ny förgasare? :confused:
Möjligt att detta har besvarats tidigare men jag hittade inte det :tummenner
 
Tjenare, jag ska köpa ett ostrypt rör till min mito. :tummenupp
Vad finns det mer som jag måste fixa för att den ska gå ordentligt?
Behövs det nya insug och munstycken eller en helt ny förgasare? :confused:
Möjligt att detta har besvarats tidigare men jag hittade inte det :tummenner
Är den strypt nu då? Insug kan du nog skippa, men om du stryper upp den måste du ändra munstycke i fögasaren. Tror det satt 100 orginal på min, o det som satt i när den var ostrypt var 130. :)

Ska du köpa rör så kolla: http://global.ebay.com/search?Query=cagiva+mito+exhaust&Region=0
 
Är den strypt nu då? Insug kan du nog skippa, men om du stryper upp den måste du ändra munstycke i fögasaren. Tror det satt 100 orginal på min, o det som satt i när den var ostrypt var 130. :)

Ska du köpa rör så kolla: http://global.ebay.com/search?Query=cagiva+mito+exhaust&Region=0

Aa, den är strypt just nu, röret som sitter på har blindtarm.
Du råkar inte veta var man kan få tag på munstycken? Geiwiz verkar bara ha kompletta förgasare. :)
 
Hej heeeyj!! :arsele

Haha liggandes potatisar som bara kan visa cykelställ när jag på rak sittandes hoj kan ställa mig upp å visa hela arselet :yoparty
 
Aa, den är strypt just nu, röret som sitter på har blindtarm.
Du råkar inte veta var man kan få tag på munstycken? Geiwiz verkar bara ha kompletta förgasare. :)

Korrekt avstrypning av EVO2-modellen är: Avstrypt snorkel (insug), 120 huvudmunstycke, 65 lågfartsmunstycke, 65 emulsionsrör

Om man kör utan snorkel, dvs bara rycker bort den strypta så kan det mycket väl stämma med 130 munstycke, men det vet jag inte så mycket om.

Mito Mondo i England säljer snorkel och munstycken som du behöver. Bara säg vilken årsmd du har och att du vill strypa av så skickar han rätt grejer ;) Sjukt bra service. Han kan få tag på varenda liten del till mito eftersom han har kontakt med Cagivafabriken i Italien.

Snorkel kostar £39, 3 munstycken £26 och frakt £5

Tycker du att det är värt att ge ca 3000 kr för ca 2-3 hk extra istället för att bara strypa av orgröret? Klart det är gött med snyggare rör och bättre ljud, särskilt om man har pengarna. Ger dig bara en tankeställare, ett tips ;)

Sist jag kollade på en skånekarta så ligger Tollarp inte så långt från Osby. Ta en tur någon gång? :)

Hej heeeyj!! :arsele

Haha liggandes potatisar som bara kan visa cykelställ när jag på rak sittandes hoj kan ställa mig upp å visa hela arselet :yoparty

Precis.

Lämna denna tråd nu. Du har ingen mito, du tänker inte köpa en mito, du tillför inget vettigt till tråden. Minst en av dessa tre kriterier bör vara uppfyllda för att få skriva här, enligt mig.

:krama
 
Last edited:
Korrekt avstrypning av EVO2-modellen är: Avstrypt snorkel (insug), 120 huvudmunstycke, 65 lågfartsmunstycke, 65 emulsionsrör

Om man kör utan snorkel, dvs bara rycker bort den strypta så kan det mycket väl stämma med 130 munstycke, men det vet jag inte så mycket om.

Mito Mondo i England säljer snorkel och munstycken som du behöver. Bara säg vilken årsmd du har och att du vill strypa av så skickar han rätt grejer ;) Sjukt bra service. Han kan få tag på varenda liten del till mito eftersom han har kontakt med Cagivafabriken i Italien.

Snorkel kostar £39, 3 munstycken £26 och frakt £5

Tycker du att det är värt att ge ca 3000 kr för ca 2-3 hk extra istället för att bara strypa av orgröret? Klart det är gött med snyggare rör och bättre ljud, särskilt om man har pengarna. Ger dig bara en tankeställare, ett tips ;)

Sist jag kollade på en skånekarta så ligger Tollarp inte så långt från Osby. Ta en tur någon gång? :)



Precis.

Lämna denna tråd nu. Du har ingen mito, du tänker inte köpa en mito, du tillför inget vettigt till tråden. Minst en av dessa tre kriterier bör vara uppfyllda för att få skriva här, enligt mig.

:krama

Tackar för svaret :D Ska nog titta på Mito Mondo.

Jag funderade först på att såga av bindtarmen och svetsa igen hålet, men jag vill helst kunna sälja den som 11kw senare. Jag tror nämligen inte det e så många som köper en trimmad 125:a direkt utan möjlighet till strypning. :va

Men visst kan vi ta en runda nån gång, 6 mil från tollarp till osby sen går jag i skolan i Kristianstad så därifrån e det ännu närmare :P
 
Tackar för svaret :D Ska nog titta på Mito Mondo.

Jag funderade först på att såga av bindtarmen och svetsa igen hålet, men jag vill helst kunna sälja den som 11kw senare. Jag tror nämligen inte det e så många som köper en trimmad 125:a direkt utan möjlighet till strypning. :va

Men visst kan vi ta en runda nån gång, 6 mil från tollarp till osby sen går jag i skolan i Kristianstad så därifrån e det ännu närmare :P

Är det bara därför som du vill ha annat rör? Det är ju inga som helst problem att senare skära bort den ditsvetsade plåtbiten och svetsa tillbaka blindtarmen.

De flesta som köper 2t 125:a kör ostrypt. Kolla t.ex i denna tråd, hur många tror du kör strypt? :roll:

Nu har det ju lovats skitväder framöver, men vi kan ju snacka via gb ang körning :)

PS. Min Mito är också strypt nu. Har delarna hemma men föräldrarna tycker att jag ska köra strypt året ut :gnissla
 
Vad toppar/toppade era EVO2? Har strypt av nu, satt dit en ostrypt snorkel 120/65/65 munstycken alltså så som det ska vara. Den går rent men när jag kollar på tändstiftet så är det vitgrått. Den toppar 140 på mätaren. De brukar väl komma upp i 160 iaf?

Bild på tändstiftet: http://b.imagehost.org/0511/P1030205.jpg
 
Vad toppar/toppade era EVO2? Har strypt av nu, satt dit en ostrypt snorkel 120/65/65 munstycken alltså så som det ska vara. Den går rent men när jag kollar på tändstiftet så är det vitgrått. Den toppar 140 på mätaren. De brukar väl komma upp i 160 iaf?

Bild på tändstiftet: http://b.imagehost.org/0511/P1030205.jpg
Min toppade ca 160 km/h på mätaren, hade dock 130 huvudmunstycke, vet inte hur mycket det påverkar. Men den går antagligen lite för snålt. med tanke på hur stiftet ser ut. Testa o vrid på lite choke o se om det blir någon skillnad. Jag råder dig att skaffa ett 130 istället. Tunn blandning ökar ju risken för att den nyper också... bättre att vara på den säkra sidan liksom.
 
[QUOTE=Svenne100;4933823


Snorkel kostar £39, 3 munstycken £26 och frakt £5

En Fråga den där S.K Snorkeln är det inte bara att ta bort den om man vill strypa av hojen och sen köra. Eller måste man köpa en avstrypt snorkel för att sätta dit istället för den gammla?
 
Min toppade ca 160 km/h på mätaren, hade dock 130 huvudmunstycke, vet inte hur mycket det påverkar. Men den går antagligen lite för snålt. med tanke på hur stiftet ser ut. Testa o vrid på lite choke o se om det blir någon skillnad. Jag råder dig att skaffa ett 130 istället. Tunn blandning ökar ju risken för att den nyper också... bättre att vara på den säkra sidan liksom.

Har testat med choke men då blev den seg. Ska experimentera lite till med choken. Ska försöka få tag på lite större munstycken, men på 125ccsportbikes-forumet så kör alla på denna bestyckning.

Jo, vet att den lätt nyper vid snål bestyckning, mest därför jag är lite skraj :näsblod 70 grader är normal arbetstemperatur när den är ostrypt va?

En Fråga den där S.K Snorkeln är det inte bara att ta bort den om man vill strypa av hojen och sen köra. Eller måste man köpa en avstrypt snorkel för att sätta dit istället för den gammla?

Kan tyvärr inte svara på detta, men Gröön tror jag körde utan snorkel. Jag skulle tro att snorkeln dels är till för att ta lite kallare, syrerikare luft (blir varmt från motorn och snorkeln sticker ju ut lite). Sen tror jag inte att det är så poppis att köra utan snorkel om man skulle hamna i en regnskur. Köpte snorkel för säkerhets skull för att slippa ev. trubbel senare.
 
Last edited:
Back
Top