Cagiva Mito-tråden

okej någon annan som vet ?
tacksam för svar
Inte för jag har nåt svar direkt...men du kasnke skulle kunna höra med nån där du köpte hojen eller t ex. Biscaya motor som har hand om Mitos. De om nån borde ju ha kompetens inom området.:)

Jag vet på RS:en, så står det i en sticky här hur man gör, men om strypningen ser likadan ut elr om det har nån likhet överhuvudtaget vet jag inte:tungan
 
större motor

Är det nån som känner till någon som stoppat i större motor i en Cagiva Mito ram och lyckats med reg. besiktningen? Det finns ju en del projekt ute i europa med RD 350 och RD 500 motorer, har även läst om CR500:tummenupp . Andra regler?:mad: förmodligen. Tror att man får höja effekten ca 20 % och det kanske man skulle greja med en 500 4takt men då har vi ju ett annat vridmoment.
Cagivas nya 525:a har visst samma ram så grejerna håller, men hur övertygar man reg. gubbarna om detta.
 
Är det nån som känner till någon som stoppat i större motor i en Cagiva Mito ram och lyckats med reg. besiktningen? Det finns ju en del projekt ute i europa med RD 350 och RD 500 motorer, har även läst om CR500:tummenupp . Andra regler?:mad: förmodligen. Tror att man får höja effekten ca 20 % och det kanske man skulle greja med en 500 4takt men då har vi ju ett annat vridmoment.
Cagivas nya 525:a har visst samma ram så grejerna håller, men hur övertygar man reg. gubbarna om detta.
Är det lönt att lägga energi på egentligen? bara min tanke... fast skulle avra rätt fräckt o lyckas:tummenupp
 
Är det nån som känner till någon som stoppat i större motor i en Cagiva Mito ram och lyckats med reg. besiktningen? Det finns ju en del projekt ute i europa med RD 350 och RD 500 motorer, har även läst om CR500:tummenupp . Andra regler?:mad: förmodligen. Tror att man får höja effekten ca 20 % och det kanske man skulle greja med en 500 4takt men då har vi ju ett annat vridmoment.
Cagivas nya 525:a har visst samma ram så grejerna håller, men hur övertygar man reg. gubbarna om detta.

Du måste ha coc papper på att ramen klarar det högre vridet.
Ev amatörbygge skulle fungera.
Skit i tvåtaktsmotorer montera en potent fyrtaktssnurra istället.
 
Du måste ha coc papper på att ramen klarar det högre vridet.
Ev amatörbygge skulle fungera.
Skit i tvåtaktsmotorer montera en potent fyrtaktssnurra istället.
Men 4 taktssnurrer är ju tråkiga. En rg 500 motor eller en rd 500 motor hade suttit fint i ramen. :)
 
Många britter har lagt RD350 motor i miton, verkar rätt coolt, 500:an lär bli lite tajt.
 
coc papper? vet inte vad det är. Har för avsikt att kontakta en besiktningsman inom SFRO (heter det tror jag) för lite råd.
Många skakar på huvudet till såna här ideer/projekt och undrar varför!
Vad, vad svara man? Jag har ju ett rullande Cagiva chassi och vill göra nåt annorlunda helt enkelt. Sen om den går att regga, det är ett bekymmer som skall lösas på ett eller annat sätt.
 
coc papper? vet inte vad det är. Har för avsikt att kontakta en besiktningsman inom SFRO (heter det tror jag) för lite råd.
Många skakar på huvudet till såna här ideer/projekt och undrar varför!
Vad, vad svara man? Jag har ju ett rullande Cagiva chassi och vill göra nåt annorlunda helt enkelt. Sen om den går att regga, det är ett bekymmer som skall lösas på ett eller annat sätt.

Ett helfordonsgodkännande.
Att bara montera en större motor och höja effekten hur som helst är bökigt vid senare registreringsbesiktning.
Amatörbygge kan ev va en genväg till din hoj.

Som du själv skrev hör med SFRO dom vet mer.
Alla idéer är bra utom dom dåliga.
Använd den som banhoj istället, fritt fram med prototypbygge.
 
Fick tag på ett litet mitoprojekt för ett tag sen.

Nu till det italienska elsystemet..
Bild1: Hittad.

Bild2: Hittad.

Bild3: Hittad , matning till servomotorns styrbox.

Bild4: Ringanslutning med ensam blå sladd ?? , Kommer från huvudstamm.

Skiss på elsystemet någon ??? :D
Det gäller en sjuväxlad Evo 95:a.
 

Bifogat

  • DSCN3396 (Large).JPG
    DSCN3396 (Large).JPG
    93.6 KB · Visningar: 73
  • DSCN3397 (Large).JPG
    DSCN3397 (Large).JPG
    111.9 KB · Visningar: 77
  • DSCN3399 (Large).JPG
    DSCN3399 (Large).JPG
    87.2 KB · Visningar: 76
  • DSCN3400 (Large).JPG
    DSCN3400 (Large).JPG
    105 KB · Visningar: 75
Last edited:
Har ett elschema liggandes på datorn, men förmodligen hinner Härnborg hit med det innan jag har förminskat och klöddat med det, eftersom detta ej kommer ske idag. :hihi
 

Ok kanon.

Har ett elschema liggandes på datorn, men förmodligen hinner Härnborg hit med det innan jag har förminskat och klöddat med det, eftersom detta ej kommer ske idag. :hihi

Släng upp det också.
Tackar.


Edit:
Hittade nu en skiss på elsystemet med papperna jag fick med hojen så det mesta är utrett.
Dock återstår några frågetecken då kopiorna är lite dåliga.
 
Last edited:
Fick såld min i söndags :yoparty :yoparty
Gött. :) Hur mycket flis gav den? En annan ska ju också sälja nu...

Och här kommer elschemat jag har, hoppas man kan se något på det. :gnissla
 

Bifogat

  • ELSCHEMA VÄ.jpg
    ELSCHEMA VÄ.jpg
    131 KB · Visningar: 79
  • ELSCHEMA HÖ.jpg
    ELSCHEMA HÖ.jpg
    131.4 KB · Visningar: 80
  • ELSCHEMA Förklaringar.jpg
    ELSCHEMA Förklaringar.jpg
    139.4 KB · Visningar: 78
Back
Top