Caferacer

HELGETHEHELLMOP

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Tokholma Bandithagen....
Hoj
Zuki kaffemoppe
:rolleyes: Tjeená....Dacapo, de e ju kul å se ,att andra håller på,me å
byggaom ti kaffemoppe...
själv gör'ja sammasak me en GS1000 Zucka,
när man hinner,måste'ju hora ihop ti hyran å mackorna....

HADE Hellmopper :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
nu var det väldigt länge sen det hände nåt här:fakta hur blir det med filmen/ljudklippet?:D
 

norvin

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Fagersta
Hoj
Norvin
Norvin

Tack detsamma! Gillar verkligen Flattrack/CR-stuket på din Sporty.

Har själv en långvarig dröm om en Norvin (Featherbed + Vincent 1000) som troligen aldrig kommer att gå i uppfyllelse.

Har därför börjat spåna lite om en Sporton (Featherbed + Sportster) istället... Skulle isåfall bli en järnsporre för det klassiska utseendet. Går ju att få snurr på dom med :)

Korrekturläst har jag gjort men det var det sista jag hörde....

Danne

Hej, noterar att du är svag för de så kallade Norvin-cyklarna. Jag har en gammal Norvin stående i garaget. Vet inte i dagsläget om den ska säljas men det finns ju i alla fall möjligheter att kolla in den. Hojen har varit avställd i 32 år men det går ju att damma av den.
NORVIN
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hej, noterar att du är svag för de så kallade Norvin-cyklarna. Jag har en gammal Norvin stående i garaget. Vet inte i dagsläget om den ska säljas men det finns ju i alla fall möjligheter att kolla in den. Hojen har varit avställd i 32 år men det går ju att damma av den.
NORVIN

Hej Norvin!

Låter intressant!
Jag har skickat ett privat meddelande till dig med lite uppgifter.
Såg att du är ny på forumet. Välkommen hit!

För att läsa ditt PM så klickar du på det blinkande kuvertet längst uppe till höger på forumet!
Kontakta mig så jag får veta lite mer :tummenupp

Mvh
Daniel Melander
 

norvin

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Fagersta
Hoj
Norvin
Norvin Motorcycles

Hej Norvin!

Låter intressant!
Jag har skickat ett privat meddelande till dig med lite uppgifter.
Såg att du är ny på forumet. Välkommen hit!

För att läsa ditt PM så klickar du på det blinkande kuvertet längst uppe till höger på forumet!
Kontakta mig så jag får veta lite mer :tummenupp

Mvh
Daniel Melander

Hej igen, återkommer direkt till dig bara jag lär mig hur. Gamla gubbar och datorer vet du.
Hojen är i alla fall tydligen bygd som en Dunstall Norvin och är svenskreggad med 1 000 cm3 redan på "forntiden. Mer info kommer.
MVH Anders Törnblom
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Hej igen, återkommer direkt till dig bara jag lär mig hur. Gamla gubbar och datorer vet du.
Hojen är i alla fall tydligen bygd som en Dunstall Norvin och är svenskreggad med 1 000 cm3 redan på "forntiden. Mer info kommer.
MVH Anders Törnblom


Har det blivit något ägarbyte?
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Har det blivit något ägarbyte?

Nej, tyvärr...

Kan säga att jag hade en rätt hög puls där ett tag.
Man hann ju liksom börja hoppas att man skulle få göra sitt livs affär och hitta sin drömhoj.

Tyvärr var drömaffären redan gjord av ägaren om skulle sälja nu :)

Hade man haft obegränsade tillgångar skulle jag ha köpt den bums, men 100.000 för ett objekt i delar blev alldeles för mycket pengar för min plånbok...

Historien om denna hoj gick ungefär såhär:

Hojen var reggad -55 första gången som en Norton Special med Vincent 1000 motor.

Dåvarande ägaren/byggaren körde dock av vägen med den efter ett tag och den blev stående i hans garage.

Nuvarande ägaren/säljaren frågade med jämna mellanrum om han fick köpa hojen men blev nekad under mååånga år.

Plötsligt när de träffades i år så hade han sålt hojen åt nån annan för ynka 35.000:-!! Köparen kunde inte ens hosta fram kulorna på en gång utan han skulle få betalt vid ett senare tillfälle.

Nuvarande ägare blev naturligtvis lite förgrymmad och bjöd säljaren det dubbla om han fick köpa hojen istället.

Säljaren tappade hakan ("men det är ju bara en gammal motorcykel...") och efter att han plockat upp den igen åkte de ner till 35.000-kronorsköparen och krävde honom på pengarna bums.

Då han inte kunde få fram pengarna, lastade de hojen på släpet och tog hem den igen, för att sedan göra upp affären för 70.000:-

Jag erbjöds sedan köpa hojen för 100.000:- vilket inte är ett oskäligt pris, dock mer än vad jag har råd med.

End of story.


Man hann ju börja hoppas att man skulle kunna få vara den som blev erbjuden en sån hoj för 35.000:-.......:)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Attans oxå!

Det gick en Triton i TipTop skick på blocket förra våren för 40k. annonsen var borta igen efter några dagar... :hihi
Hade jag inte precis cashat in min XR veckorna innan hade jag köt den på stutts.

Ett par månader sedan kom det ut en annan Triton, allt låg i lådor. 50k skulle de har för de delarna... :D
Fortfarande sur för att jag missade den första Tritonen... :gnissla

Blir man erbjuden en Norvin för 35k, och man saknar pengar är det bara att åka ner och ställa sig i en hörna på Istergarde (Köptenhamn red light, om nu någon inte visste det...) och bjuda ut sina tjänster :fakta :hihi
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ojoj, vad tiden går!

Denna hoj har inte rullat en meter sedan sommaren 2006.
Köpte mig ett hus våren 2007 och skulle bara renovera lite.... :näsblod

Fyra år senare och man är inte färdig ännu :glömdet Ny panel, tilläggsisolering, nya tak, nya fönster, nya altaner, friggebodsbygge, nya golv, nya innertak, några rivna väggar, tapetsera, renovera toalett, måla trapp, mm, mm... Allting tar en sån tid när man ska göra det själv :huvet Men mycket har jag lärt mig :tummenupp

Det börjar lida mot sitt slut iaf, bara ett badrum kvar!

Under tiden har FZR-fightern fått tjänstgöra, men i sommar ska caféracern igång igen :banana

Åker till Isle of Man på onsdag och blir borta ett tag men det kommer nog bara att öka på inspirationen ytterligare gissar jag!

Har iaf fall fått tvätta av 4 års damm ikväll, här kommer bildbeviset...

cafe.jpg


Över och ut.
/Danne
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Har det blivit några 80 bakhjulshästar än då? :) Är väldigt nyfiken på hur du har gått / kommer gå tillväga!

Mycket fin hojj för övrigt!! Är riktigt imponerad :)

Kämpar på som fasen med min egna och väntar på lackeringsjobbet som ska vara klart om 2-3 veckor :gråta Men ska göra ett ärligt försök att få till den tills jag blir nöjd. Första bygget / modifikationen någonsin på ett fordon!

~Slif
 
Last edited:

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Ojoj, vad tiden går!

Denna hoj har inte rullat en meter sedan sommaren 2006.
Köpte mig ett hus våren 2007 och skulle bara renovera lite.... :näsblod

Fyra år senare och man är inte färdig ännu :glömdet Ny panel, tilläggsisolering, nya tak, nya fönster, nya altaner, friggebodsbygge, nya golv, nya innertak, några rivna väggar, tapetsera, renovera toalett, måla trapp, mm, mm... Allting tar en sån tid när man ska göra det själv :huvet Men mycket har jag lärt mig :tummenupp

Det börjar lida mot sitt slut iaf, bara ett badrum kvar!

Under tiden har FZR-fightern fått tjänstgöra, men i sommar ska caféracern igång igen :banana

Åker till Isle of Man på onsdag och blir borta ett tag men det kommer nog bara att öka på inspirationen ytterligare gissar jag!

Har iaf fall fått tvätta av 4 års damm ikväll, här kommer bildbeviset...

cafe.jpg


Över och ut.
/Danne


Den var ju riktigt stilig!

:tummenupp
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Hej! Håller på med en CB 500 four från 74 nu och funderar på hur jag ska lösa problemet med tanken. Har original nu men vill ha mer som ditt stuk, är det bara att svetsa och spacka eller hur ska man göra? Sitsen på min verkar bli lite väl lång så ska kapa av den så att precis där bågen ligger över bakhjulet, där ska själva ankstjärten hamna. Vid dina förgasare och dina koniska filter, har du flyttat bak ramen där eller är det original? Hade också en fråga angående dina förgasare, var du tvungen att göra inställning på dem efter att du bytt till öppet filter?
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Bygger man cafe-racer ska man kolla hos den här nissen efter grejer.
http://www.discovolantemoto.co.uk/
Allt är väl inte billigt men jag har köpt en del balla grejer av honom som är svåra att hitta.... Om man nu bara hade pengar till ett fyrbacks magnesium nav. :-(
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Var inne och kikade, finns som du skrev riktigt mycket coola saker där! Måste fundera ut vad det är jag behöver och bygga lite på hojen hemma så det händer något :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur var det på Isle of Man då? Gav det någon inspiration?
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hur var det på Isle of Man då? Gav det någon inspiration?

Jotack, IoM var fantastiskt!
Fick tre hela dagar på ön, torsdag till lördag. Såg torsdagsträningen vid Quarter Bridge, dock så blev den avslutad i förtid pga av ett sidovagnsekipage som läckte ut olja över banan uppe på berget.

DSC01198.jpg


Fredagen spenderades med att åka runt ett varv på banan, insupandes atmosfären.
Hittade ett par fina original-Hondor i Peel:

DSC01206.jpg


DSC01204.jpg


Blev middag på restaurangen i Glen Helen innan vi drog ner till Gorse Lea för att kolla in fredagsträningen. Kan verkligen rekommendera det stället om man vill komma nära racingen :tummenupp

Baksidan av muren man sitter på vid Gorse Lea:
DSC01216.jpg


Jag och sambon i väntan på att träningen ska börja:
DSC00562.jpg


En video från 2009 som ger en bra känsla av Gorse Lea:
[YOUTUBE-ID]pe7F6cOkQJU[/YOUTUBE-ID]

Lördagen spenderades runt The Grandstand uppe vid starten på Bray Hill. Såg Dainese SuperBike Race där John McGuinness segrade samt det första sidvagnsracet.
DSC01239.jpg


DSC01241.jpg


Magiskt ställe som jag definitivt kommer att besöka igen :Bugar

Avslutar IomTT-delen med ett onboard-varv med fjolårets femfaldiga segrare Ian Hutchinson. Muren vid Gorse Lea (där vi satt) passeras 03:18-03:19 in i filmen:
[YOUTUBE-ID]HNp_GIxmshY[/YOUTUBE-ID]

Vad gäller Hondan så är den besiktigad och klar.
Gjorde en förgasarsynk innan dess eftersom det sista som gjordes innan den ställdes undan 2006 var en totalrenovering av förgasarbryggan:
DSC01344.jpg


Duger fint:
DSC01345.jpg


Blev även tvungen att "originalisera" den lite inför besiktningen:
DSC01364.jpg


DSC01362.jpg


Byggdes dock tillbaka omedelbart efter hemkomsten från Bilprovningen...

/Danne
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Semester

Jotack, IoM var fantastiskt!
Vad gäller Hondan så är den besiktigad och klar.
Gjorde en förgasarsynk innan dess eftersom det sista som gjordes innan den ställdes undan 2006 var en totalrenovering av förgasarbryggan:
Duger fint:
Blev även tvungen att "originalisera" den lite inför besiktningen:
Byggdes dock tillbaka omedelbart efter hemkomsten från Bilprovningen...

/Danne

Isle of man besök e trevligt. Din hoj ser bra ut. MVH Tony
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Tanken var att toppen skulle portas redan 2006 och en lite vassare kam köptes in (Webcam 41a). Detta blev aldrig gjort pga husköp/renovering men förhoppningsvis blir det av i vinter.

Passade därför på att bänka hojen hos Erik på MC Xpress i måndags för att ha en baskurva att jämföra med efter modifieringarna.

Inspänd i bänken:
DSC01401.jpg


Erik gasar:
DSC01402.jpg


Kurvan visade inte på några överraskningar för en renoverad originalmotor med nya ventiler och styrningar, lager, kedjor, kolvar osv. Enda avsteget från original är att den är borrad 0,5mm (2:a ÖD), samt luftfilter med tillhörande bestyckning och modifierat original 4-4 avgassystem.
55 bakhjulshästar och 58 Nm och ganska spikraka kurvor är vad man kan förvänta sig:
DSC01404.jpg


Ska bli kul att se vad portning/kam kommer att ge :tummenupp

/Danne
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Vill passa på att gratulera min Honda som fyller 40 år i år :cpparty2015-07-21 22.36.29.jpg
Och samtidigt tacka för de tjugo åren som jag har haft glädjen att rå om den :)

Om allt går som planerat så finns den kvar i min ägo i 40 år till!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vill passa på att gratulera min Honda som fyller 40 år i år Och samtidigt tacka för de tjugo åren som jag har haft glädjen att rå om den :)

Om allt går som planerat så finns den kvar i min ägo i 40 år till!

Ha du väcker väl tråden vart fjärde år i fortsättningen också....
Ta vara på din fina hoj :tummenupp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top