FjordHunter
Adventurer
Hur går det här, har du konstaterat felet på motorn än?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur går det här, har du konstaterat felet på motorn än?
....Någon som har en aning om vad som kan ha varit galet?...
Jag körde xs850 på 80 talet. Den motorn låste sig vid ett tillfälle. Det var en skruv på en axelände som hade gått av. Den låg i botten på motorn och låste vxl-lådan. Har för mig att det var på höger sida.
För övrigt, en mycket rolig tråd att följa![]()
Äntligen!
Angående blånaden på veven kan du nog vara lugn för bägge mina vevar såg ut så utan att det var nåt fel på dem. Det beror väl på härdningen gissar jag.
Kolla om det ligger nåt möljigt i tråget?
Nu är motorn riven och det är vevstakslagret på mittencylindern som gått. Jag måste dock få tag på en lååång hylsa för att lossa kopplingskorgen för att komma åt den sista bulten som håller ihop vevhushalvorna. Någon som har en sådan att låna?
Troligtvis beror raset på att cylinderfotspackningen är trasig, låg sand och jord under den.
Här är bild på cylinderfotspackningen.
View attachment 415043
och mittenkolven som käkat ventiler tidigare, dock såg allt bra ut nu.
View attachment 415041
Och lite mekbilder, fan jävla oljan tog aldrig slut i motorn, trots att tråget var borttaget.
View attachment 415042
Svetsa på en rörbit på hylsan kanske?
Och ursäķta en dum en, men jag fattar inte riktigt hur en kass cyl.fotpackning kan orsaka lagerras?
Även om grejorna suttit så löst att grus kunnat komma in i motorn borde det ju knäcka oljepumpen först tänker jag.. sen ska gruset genom oljefiltret innan det kommer in i vevaxeln.
Och moppen borde ju knappt gå om toppen är så löst dragen att grus kommer in..
Well well, öppna oljepumpen o ta en kik!
Jag har tre stycken med rasade rotorer liggande..
Har även en vev komplett med stakar extra om det skulle behövas (ta i trä)
Nu är motorn riven och det är vevstakslagret på mittencylindern som gått. Jag måste dock få tag på en lååång hylsa för att lossa kopplingskorgen för att komma åt den sista bulten som håller ihop vevhushalvorna. Någon som har en sådan att låna?
Troligtvis beror raset på att cylinderfotspackningen är trasig, låg sand och jord under den.
Mmm... vart rätt mycket grus där när jag lyfte cyllarna på tjejens xs1100.. fick spola genom motorn med några liter fotogen.. usch.Är du säker på att det verkligen kommit in sand medan motorn var ihopmonterad? Det samlas mycket sånt runt pinnbultarna som sen ramlar ner när man lyfter på cylindrarna så det är nog helt normalt. Det såg likadant ut när jag lyfte av cylindrarna.
Jag gjorde ett eget verktyg för att lossa den muttern som ser ut så här.
View attachment 415066
Du behöver också ett verktyg för att hålla fast kopplingskorgen, har du ett sånt eller?
View attachment 415067
Du kan få låna mina om du vill. PM:a adressen i så fall.
Om veven har klarat sig men du behöver en ny stake kan du få en sån gratis av mig.
Fick du mitt PM?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |