Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

Hur har det fungerat med lackjobbet du gjorde på motorn? Höll det sig bra hela tiden efter att du kört ett tag med det?
Jag funderar på att göra något liknande på min 80-talare om det är hållbart nog.


Inte kört den så mycket men det verkar ha hållit bra, köpte värmefärg på Jula.
 
Kort uppdatering då sambon har värkar och förlossningen hägrar i horisonten.



IMG_0763.jpg


IMG_0755.jpg


IMG_0757.jpg


IMG_0759.jpg


IMG_0761.jpg



Vad tror ni om veven?
 
Är det så jävligt :(

Hur kontrollerar man det enklast? Lämna in på ngn firma eller?
 
Ja det är väl enklast, annars skaffar du en mikrometer bara, mät upp tjockleken och rundheten och jämför med måtten i serviceboken
 
Med tanke på hur repig veven ser ut så skulle jag tyvärr tro att du liksom jag måste byta den eftersom det inte finns några riktiga överdimensionslager till de här motorerna. Lagret verkar ju ha snurrat i staken också så den behöver nog också bytas.

Frågan är ju vad som orsakat raset? Fel på oljepumpen? Igensatt oljekanal? Överhettad olja?
 
Kan vara det där med att rejsa utan oljekyl som rasat den.. jG köpte på mig en lockhart oljekyl med adapter från roffes förra veckan eftersom dom här motorerna inte pallar att pressas länge utan extra kylning.. min rullande hoj gick jävulskt varmt i somras i norge när värmeböljan var. Rejsade med en chopperåkare ner från trysil :D det gillade den inte. Tror lagren klarade sig dock. Har du djupa oljetråget på din?
 
Kolla med spinnin wheel om dom har fler vevar, annars släpper jag min. Även om jag kommer gasa tills mina rasar.. för du kan ju inte genomlida en sommar utan trepip!
 
Hur har det fungerat med lackjobbet du gjorde på motorn? Höll det sig bra hela tiden efter att du kört ett tag med det?
Jag funderar på att göra något liknande på min 80-talare om det är hållbart nog.

Inte kört den så mycket men det verkar ha hållit bra, köpte värmefärg på Jula.

Jag undrar samma som Smauland, eller kanske mer hur det gick att t.ex. få isär ventilkåpa och ta bort skruvar utan att färgen lossnade/sprack? Föreställer mig att det är lätt hänt när man lackar med motorn ihop?
 
Jag undrar samma som Smauland, eller kanske mer hur det gick att t.ex. få isär ventilkåpa och ta bort skruvar utan att färgen lossnade/sprack? Föreställer mig att det är lätt hänt när man lackar med motorn ihop?

Jag använde ett knivblad från en mattkniv och skar och slog in det mellan halvorna, det enda bekymret är att alla packningar går sönder när man lackat de ihop.
 
Kan vara det där med att rejsa utan oljekyl som rasat den.. jG köpte på mig en lockhart oljekyl med adapter från roffes förra veckan eftersom dom här motorerna inte pallar att pressas länge utan extra kylning.. min rullande hoj gick jävulskt varmt i somras i norge när värmeböljan var. Rejsade med en chopperåkare ner från trysil :D det gillade den inte. Tror lagren klarade sig dock. Har du djupa oljetråget på din?


Jag rejsade iofs inte med den när den rasade, provkörde den bara en sväng. Kan ha varit så att det var ngn dl för lite olja i den. men ska undersöka oljepump mm.

- - - Updated - - -

Kolla med spinnin wheel om dom har fler vevar, annars släpper jag min. Även om jag kommer gasa tills mina rasar.. för du kan ju inte genomlida en sommar utan trepip!

Jag har inte hunnit göra så mkt än, sonen kom den 24 januari så det har varit fullt upp!
 
Med tanke på hur repig veven ser ut så skulle jag tyvärr tro att du liksom jag måste byta den eftersom det inte finns några riktiga överdimensionslager till de här motorerna. Lagret verkar ju ha snurrat i staken också så den behöver nog också bytas.

Frågan är ju vad som orsakat raset? Fel på oljepumpen? Igensatt oljekanal? Överhettad olja?

Går det inte slipa/polera ner ngn tusendel för att få en jämn yta? Vad har de för toleranser vanligtvis på lagren? Ingen koll alls på sånt.
 
Nån dl för lite gör inget om man har den djupa sumpen tror jag.
Menar bara att den kan ha gått för varm på bana och kokt oljan, sen har lagret skavt ihjäl sig efter det. Ska dom köras hårt behövs tydligen oljekyl..
Och grattis till faderskapet!
 
Nån dl för lite gör inget om man har den djupa sumpen tror jag.
Menar bara att den kan ha gått för varm på bana och kokt oljan, sen har lagret skavt ihjäl sig efter det. Ska dom köras hårt behövs tydligen oljekyl..
Och grattis till faderskapet!

Den har varit helt tömd på olja efter att den gått bana så oljan var ny. Jag har inte den djupa sumpen och då är det rätt känsligt har jag förstått.
 
Svårt att säga.. frös motorn helt och plötsligt eller började den bara rassla och leva jävel?
 
Går det inte slipa/polera ner ngn tusendel för att få en jämn yta? Vad har de för toleranser vanligtvis på lagren? Ingen koll alls på sånt.

Jag minns inte det tyvärr, det varför länge sen som jag kollade upp det. Har för mig att jag hittade infon på yamaha-triples.org.
 
Svårt att säga.. frös motorn helt och plötsligt eller började den bara rassla och leva jävel?

När det väl hände var det väldigt plötsligt, det bara nöp, men trippeln låter en hel del och jag hade inte haft den igång på 1 år typ. Reagerade på att den lät lustigt men det gjorde den innan med, men när jag tänker i efterhand så hade den ngt rassel/klonk som inte var HYVO-kedjan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top