Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

Då skulle jag tro att lagret rasat av överhettning långt innan.. de här motorerna tål som sagt inte hårdgasning utan förbättrad kylning.
Har hört om en firma i england som nytillverkar lager i överdimensioner. Säkert asdyrt..
Lagren till dessa skiljer bara nån hundradel emellan, man kan köra med tunnare lager och tjockare olja om man vill.
För att göra det ännu krångligare finns det två generationer vevar också, med olika sätt att räkna ut lagerspelen. Senare vevar ska ha större spel för oljefilm dessutom vill jag minnas.. en djungel.

Då skulle jag tro att lagret rasat av överhettning långt innan.. de här motorerna tål som sagt inte hårdgasning utan förbättrad kylning.
Har hört om en firma i england som nytillverkar lager i överdimensioner. Säkert asdyrt..
Lagren till dessa skiljer bara nån hundradel emellan, man kan köra med tunnare lager och tjockare olja om man vill.
För att göra det ännu krångligare finns det två generationer vevar också, med olika sätt att räkna ut lagerspelen. Senare vevar ska ha större spel för oljefilm dessutom vill jag minnas.. en djungel.

De senare modellerna med andra legerspel har dock större oljepumpar som är anpassade för det så ska man fortsätta använda originalpumpen bör man nog hålla sig till originalspelen även om man monterar en nyare vev. Det är min tolkning iaf och så gjorde jag och det har funkat bra hittills.

Ah, där ser man.. köpte precis på mig en 850 pump då jag har tre risiga 750pumpar jag inte vill använda.. antar att det inte gör nåt med snäppet tightare spel iaf.. men shit vad mycket bättre den senare pumpen är designad! Mindre och högre kapacitet, och utan den där korkade kanalen som enbart tätas med clips och oring. Som skär hela motorn om den lossnar..

Ah, där ser man.. köpte precis på mig en 850 pump då jag har tre risiga 750pumpar jag inte vill använda.. antar att det inte gör nåt med snäppet tightare spel iaf.. men shit vad mycket bättre den senare pumpen är designad! Mindre och högre kapacitet, och utan den där korkade kanalen som enbart tätas med clips och oring. Som skär hela motorn om den lossnar..

Var är den kanalen, har du någon bild?

Den är repig och skrapig, men även om ytorna är släta och fina så bör man mäta upp spelen på den. Minns inte toleransen, min motorgubbe fick låna mekhandboken för trimningen..

Näe, men mina har ju suttit i våldsamt rasade motorer..
Ska som sagt visa en bild på designmissen och den uppdaterade pumpen när jag har möjlighet.

Ah ok, jag ska ta lite bilder på min då också och lägga upp.

Nu har jag varit en extremt kass kille på sistone och inte fotat 850 pumpen när jag varit i garaget, lite för mycket annat pill i vägen! Har du öppnat din pump och inspekterat rotorn?

Såhär ser iaf den lilla designgrodan ut på dom gamla pumparna:
Det är en kanal borrad för övertrycksventilen, och det har hänt att dessa börjat läcka, eller i värsta fall lossnat helt..

På 850'n är alltså den helt borttagen som synes.

Oj, här har det inte hänt mkt alls. Just nu bygger jag ihop racehojen igen och all fokus går till den. Är väl en kostnadsfråga egentligen då tid finns det gott om, är pappaledig nu.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman