Caféracer på cb500four

Finns det ingen som har tips på 4-2 system till min café ?
Kollade lite med Max import, dom har något som kallas Sito.
Är det någon som har erfarenhet av dessa system ?
Dom har även lösa dämpare i olika utföranden
 
Finns det ingen som har tips på 4-2 system till min café ?
Kollade lite med Max import, dom har något som kallas Sito.
Är det någon som har erfarenhet av dessa system ?
Dom har även lösa dämpare i olika utföranden

Japp, jag har.

Mitt 4-2-system är egentligen originalkrökar med Sitodämpare.
Mycket välgjorda dämpare av kammartyp, dvs inga insatser man kan ta ut.
Låter inte mycket men har ett ganska trevligt lite metalliskt ljud pga av konstruktionen.

Inga problem att besikta med men är lite väl restriktiva i andningen.

De har även en mycket tveksam konstruktion av 2-1-kollektorn som inte gör något för att underlätta flödet.

Till 750:an krävs det att man använder kapar av krökarna från originalsystemet och använder dessa.
Ingen aning hur det är till 500:an men om ditt originalsystem är fräscht så ska du inte förstöra det!

Jag hittade mitt Sitosystem i Tyskland (Ebay) för 1500 spänn komplett med redan kapade krökar.
Körde med det ett tag med byggde sedan om mitt totalt utrostade originalsystem (ej räddningsbart...) för att få bättre flöde.

4-1 är det effektmässigt optimala för dessa motorer, men jag är villig att ta en liten tradeoff bara för utseendet (gillar INTE det sätt som 4-1 sitter på, dvs hänger mitt under motorn istället för att följa ramen på var sin sida om sumpen, samt att ena sidan lämnas bar...).

Måste säga att jag faktiskt gillar originalsystemet på 500:an rätt skarpt med sina tulpandämpare. :tummenupp

Kul att det gick vägen med tanklocket förresten!

Mvh
Danne
 
Ja, Sito sytemet ser en aning konstigt ut vid kollektorn,
verkar inte finnas någon logik i den smedjan,
den killen har nog inte haft alla chips i påsen, så att säga.

Tyvärr visade det sig vid närmare översyn att mina tulpanburkar är precis som dina burkar, helt sönder rostade, i alla fall på vänster sidan.
Frågan är om man kan få tag i ett helt 4-2 system,
och sedan kränga höger sidans två rör med burkar, jämt skägg ?

Nog är det så att man vill kräma ur motorn varenda liten ponny, men inte till vilket pris som helst, det ser tomt ut utan dämpare på ena sidan,
det tycker iaf jag, nä orginal (tulpan) eller 4-2 gäller..... :yoparty
 
Jag antar att du redan kollat in Benjie´s 4-2-system till 500/550.
Han tillverkar kompletta system i rostfritt, du får välja mellan ullpackade dämpare eller dämpare av kammartyp. Utseendet är lika men ljudet skiljer lite.
Klassiskt peashooterutseende är alltid rätt :tummenupp

Han begär $875 US för ett komplett system.
Har kontakt med några amerikaner som använt hans system och de har varit nöjda.
Kanske ett alternativ nu när dollarn inte står så högt i kurs...
Mer info här: http://www.benjiescaferacer.com/home.html

Ser ut och låter såhär:

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/b_AZ1XPOIsM&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/b_AZ1XPOIsM&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Mvh
Danne
 
Last edited:
Nu har det kommit.......

Dunstall tanklocket ända från Australien i ett litet paket, rätt ner i brevlådan.
Passade perfekt, så nu är det bara att ta tag i det, men badrummet går tyvärr före, börjar bli jobbigt att duscha och tvätta borta ! :rolleyes:
 

Bifogat

  • Paket.JPG
    Paket.JPG
    79.6 KB · Visningar: 145
  • Dunstall lock.JPG
    Dunstall lock.JPG
    62.1 KB · Visningar: 166
  • På plats.JPG
    På plats.JPG
    82.8 KB · Visningar: 212
Är det någon som har eller har sett ett Marving system på en CB 500?
Svårt att se på bilderna hur det sitter på hojen....
 

Bifogat

  • hondaH-2062-BC.jpg
    hondaH-2062-BC.jpg
    29.9 KB · Visningar: 136
Är det någon som har eller har sett ett Marving system på en CB 500?
Svårt att se på bilderna hur det sitter på hojen....

Kollade med RPM MC (fd MCPOOLEN),
dom kunde ta hem dessa för endast 2600:-, :yoparty
men ca 4 veckors lev.tid
(från Italien, så troligtvis 4 månaders lev.tid) :mad: :huvet :gnissla

Då blir det till att ta fram vinkelslipen och kapa orginalen.....
 
Testade att plasta dom dåliga dämparna (vänstersidan), verkar hålla tätt, men frågan är om dom klarar av värmen. Har bara testat en liten runda eftersom hojjen inte går riktigt rent (eller inte alls på 2 cyl) så blir bara vänstersidans burkar riktigt varma.
Nån som vet hur det kommer gå?

Förresten så funderade jag på synkning av förgasare, kan man göra egna klockor med hjälp av "fultemas" vacuum mätare,
ett "riktigt" set kostar 800-1000:- ,
medans 4 mätare på biltema 320:-,
visst lite mer saker kanske behövs men inte för 500:-
Någon som testat? :va Ibland bedrar snålheten visheten......
 

Bifogat

  • 32-175_h.jpg
    32-175_h.jpg
    36.6 KB · Visningar: 105
Kollade med RPM MC (fd MCPOOLEN),
dom kunde ta hem dessa för endast 2600:-, :yoparty
men ca 4 veckors lev.tid
(från Italien, så troligtvis 4 månaders lev.tid) :mad: :huvet :gnissla

Då blir det till att ta fram vinkelslipen och kapa orginalen.....

Kolla vad jag snubblade över:

http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=8075486475

e3_1_b.JPG
 
Testade att plasta dom dåliga dämparna (vänstersidan), verkar hålla tätt, men frågan är om dom klarar av värmen. Har bara testat en liten runda eftersom hojjen inte går riktigt rent (eller inte alls på 2 cyl) så blir bara vänstersidans burkar riktigt varma.
Nån som vet hur det kommer gå?

Förresten så funderade jag på synkning av förgasare, kan man göra egna klockor med hjälp av "fultemas" vacuum mätare,
ett "riktigt" set kostar 800-1000:- ,
medans 4 mätare på biltema 320:-,
visst lite mer saker kanske behövs men inte för 500:-
Någon som testat? :va Ibland bedrar snålheten visheten......
Ljuddämpare blir löjligt varma på vissa ställen.
Dessa ställen tenderar att rosta.
Tror inte att din lagning håller.

Har själv synkat med hemgjord utrustning.
Genomskinlig plastslang uppklamrad i ett "U" på en bräda.
Lagom skvätt vätska (glykol är blått och lagom trögflytande.
Utgå från en förgasare.
Fäst ena änden av slangen där.
Andra änden vid en annan förgasare.
När nivån är vågrät är det klart.

Synka på tomgång och lite trottellyft, så att tomgången blir jämn och alla cylindrar drar jämnt.

BTW: Meningslöst att pyssla med förgasare om inte ventilspel och tändsystem är i ordning.

Glömde:
Litar inte på att biltemas vacumklockor är synkroniserade med varandra.
Visar ju inget specefikt värde = lågt krav på nogrannhet i produktionen.
 
Last edited:
BTW: Meningslöst att pyssla med förgasare om inte ventilspel och tändsystem är i ordning.

Glömde:
Litar inte på att biltemas vacumklockor är synkroniserade med varandra.
Visar ju inget specefikt värde = lågt krav på nogrannhet i produktionen.

Jag ska fixa tändningen först, det blir nog motospeeds elektriska tändning, sen får jag se hur det blir med synkningen. Givetvis litar heller inte jag på Biltemas kvalité, dva att klockorna skulle vara exakt lika, detta skulle jag givetvis kollat innan jag började....

Tack för tipsen ! :tummenupp

Gör så :tummenupp

Kan mycket väl tänka sig att det blir ett till bygge på en CB 500 Four inom en snar framtid :rolleyes:

Mmmmmmmmmm, är själv gôr sugen på en TR1:a....

http://www.sporthoj.com/spara.php?do=redirect&id=185543 :tuttar
 
Last edited:
Jag ska fixa tändningen först, det blir nog motospeeds elektriska tändning, sen får jag se hur det blir med synkningen. Givetvis litar heller inte jag på Biltemas kvalité, dva att klockorna skulle vara exakt lika, detta skulle jag givetvis kollat innan jag började....

Tack för tipsen ! :tummenupp



Mmmmmmmmmm, är själv gôr sugen på en TR1:a....

http://www.sporthoj.com/spara.php?do=redirect&id=185543 :tuttar

Jag har ju själv en TR1a.
Inte lättaste valet om man skall bygga om.
Börjar bli svårt att få tag på delar, ramen är en udda konstruktion av pressad plåt, med luftkanaler igenom ramen.
Trångt att få dit andra luftfilter.
Har även ett par dåliga konstruktioner:
Startmotorerna är kass, oavsett årsmodell.
Topplockspackningarna går sönder på tidiga årsmodeller.

Blev ordning på motorn när den började heta 1100 Virago.
Men då är resten så hopplöst fult.
 
Jag har ju själv en TR1a.
Inte lättaste valet om man skall bygga om.

Blev ordning på motorn när den började heta 1100 Virago.
Men då är resten så hopplöst fult.

Håller du på att bygga om?
Bilder tack !

Orginal Virago är den fulaste helt klart ! :yoparty
Men tydligen finns det dom som gillar motorn.......
 

Bifogat

  • Virago-Norton.jpg
    Virago-Norton.jpg
    37.2 KB · Visningar: 198
  • xv920cafe.jpg
    xv920cafe.jpg
    82.8 KB · Visningar: 253
Last edited:
Har funderat en del på tändningen också,
ska man satsa på elektronisk tändning istället för brytare tro......

Kollade in Newtronics, är det något att ha,
eller ska man satsa på Dyna S ? :va

Nu är snart det där @$´"#¤ badrummet klart,
så man kan komma ut ur garaget med hojjen :)
 

Bifogat

  • newtronic_kit_lg.jpg
    newtronic_kit_lg.jpg
    69.5 KB · Visningar: 122
  • 3019.jpg
    3019.jpg
    130.9 KB · Visningar: 146
Last edited:
Denna tyckte jag var rätt läcker. Trevligt att det byggs lite vettiga saker på andra sidan pölen :tummenupp
Kolla bara dragningen av piporna... bkand annat :)

americancaferacer.jpg
 
Hur går det med snickrandet? Vi vill se bilder :)
 
Hur går det med snickrandet? Vi vill se bilder :)

Tyvärr.....

...det finns inget nytt att visa, hinner inte med hojen nu.
Men jag har fått min Dyna-S tändplatta, så jag måste bara ha tag i ett par avgasburkar, sen är det bara inpassning och lack kvar, innan besikting.
Två veckors semester kvar och badrummet är så gott som klart, det kan bli tufft med den 6/9 ska jag till Rockers vs Mods i STHLM, då måste den va klar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top