Caféracer Honda CB 500-äntligen har bygget börjat

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Hej!
efter att ha surfat ganska länge och sett flera byggen har intresset att bygga min egen caferacer bara växt och växt. Köpte en hoj precis efter jag tog mitt mc kort 24:e september av en kille som hade alldeles för mkt projekt på sig. Fick två hojar i princip allt i lådor. Farsan blev också sugen så han köpte en också av samma killes farsa:D ok eftersom jag är student så har jag haft mkt att plugga och nu äntligen har man tid att börja bygga så förhoppnigsvis blir den klar till sommaren! Här kommer lite info

hoj honda cb 500 k3 -78
uppborrad till 600
dunstall tank
mm
för mkt att skriva ni kommer ändå att få se hur allt blir:)
här kommer lite bilder märkt att många tycker om det:) ( inte så bra bilder men man kan se lite iallafall!)

tagit in grejerna

lite test

hittade dunstall tank på blocket som behöver lagas lite

fixat ramen inför lackning

lackad ram

polerat lite

monterat det första

hoppas detta blir bra:yoparty
ganska ny här så have mercy on me:)

Gött o se att nån fått tummen ur. Mitt projekt är bara klart i photoshop. Haha

Härligt med cbfours... håller själv på med min 72:a. Har lite funderingar kring orginaltanken och huruvida den funkar med en snygg cuts.... jag gillar din tank... kanske får det bli en sån. Nån annan som har testat att behålla orginaltanken?

Kul med fler caferacers :tummenupp

Lycka till med bygget /
Danne

Gött o se att nån fått tummen ur. Mitt projekt är bara klart i photoshop. Haha

hehe jo väldigt skönt att ha satt igång. Tanken var ju att jag skulle köra igång i september men ja det sket sig! :hihi

Härligt med cbfours... håller själv på med min 72:a. Har lite funderingar kring orginaltanken och huruvida den funkar med en snygg cuts.... jag gillar din tank... kanske får det bli en sån. Nån annan som har testat att behålla orginaltanken?

jo jag tänkte först göra typ en skal över original tanken så att jag fick lite dunstal men hittade denna så då blev jag lycklig:D Ville ha dunstall tank från Början men sen såg jag priserna och jag var inte sugen på att betala flera tusen för en ny tank. Men med original tank så kan det bli ganska coola caferacers. Det enda som spelar roll är egentligen att det ska bli bra "harmoni" mellan tanken och cutsen du väljer.Dessa tycker jag blev bra me original tank.

allright lite updatering. hann inte riktigt me allt jag ville men lite fick man gjort. Den är på hjul nu och monterat lite smågrejer. Putsande och pill av bakbromsen tog lite tid men det går iallafall frammåt. Upptäckte att jag måste köpa bromsbelägg och att jag saknar handtaget till kopplingen:mad: två motorcyklar och ingen sån! någon här som har en sådan liggande lr vet var jag kan köpa en?:) Har börjat kolla på sadeln och kom fram till att om jag ska kunna skjutsa så får jag göra en "hump" baktill och en cuts av glasfiber så att jag kan täcka över den delen av sadeln och få till en snyggare hoj när man inte skjutsar.
lite pics

Ser kanon ut! Jag började riva min hoj i sommras, den är fortfarande inte klar så oroa dig inte över tidsperspektivet, det brukar gå undan när våren kommer.

update

shiit inte uppdaterat på länge! anledning=massa plugg inför sista tentorna. men nu har man avklarat det å har sommarlov, iallafall till sommarjobbet börjar:rolleyes:
men men bygget har väl tyvärr gått lite halvt långsamt men nu kan jag ägna hela min tid till cb:n :2cool
motorn helt genomgången ligger i delar i garaget kommer att bli klar imorrn och monterad i ramen med polerade kåpor and shit. målet är väl att om en vecka få igång den så man får se:va får be till gudarna:Bugar
pics kommer senare!

såå

ok ett par dagars meck kräver lite uppdatering plus bilder!:) först och främst var ju tanken att motorn skulle i förrgår/igår men när motorn väl var ihopsatt efter att ha kollat på kamkedjan å dylik upptäckte vi att tre ventiler var krökta, så det var bara till att börja plocka sönder delar av motorn igen:huvet dock upptäckte vi att det var därför de förra ägarna sålde den, förmodligen har de inte fått igång den efter uppborrningen då de förmodligen monterat ihop den fel vilket ledde till att ventilerna kröktes. det visade sig att motorn inte ens har varit startad:banana som ni kanske kan se på bilderna

som tur hade vi en annan ventilkåpa(heter det så?) som jag fick renovera då den var rostig vid fjädrarna o dylikt..

medan jag väntade/vilade så höll jag på med annat bland annat laga tanken och fixa med pluggen till sadeln och polerade motordelar

så motorn ihop igen nu skall bara tändningen ställas in och ventilerna justeras, passade även på att lacka toppen

allright ut igen å hoppas nu att jag hinner få i motorn idag!

ok motorn är inte i ramen men den är ihopa! problem med ventiler,kam etc men imorrn ska den in i ramen! kanske bara kanske man kan testa sig på att starta:confused:

såhär ser motorn ut iallafall nu:)

ok motorn är inte i ramen men den är ihopa! problem med ventiler,kam etc men imorrn ska den in i ramen! kanske bara kanske man kan testa sig på att starta:confused:

såhär ser motorn ut iallafall nu:)

Ser riktigt gött ut!

Bra snygg den gamla CB-spisen :tummenupp

Tänk på mottryck!

Inga "raka rör"

Last edited:
allright nu är motorn i men dock blev det inget start idag. putsandet tog för lång tid:gnissla men monterat en del grejer och avgassystemet hamnade rätt på så förhoppningsvis blir det uppstart imorn. tyvärr så passar inte mina öppna luftfilter jag köpte så får väl modifiera de jag har.

vad menar du panzaa med
"Tänk på mottryck!

Inga "raka rör"?

liten bild på hur det ser ut just nu

Last edited:
allright nu är motorn i men dock blev det inget start idag. putsandet tog för lång tid:gnissla men monterat en del grejer och avgassystemet hamnade rätt på så förhoppningsvis blir det uppstart imorn. tyvärr så passar inte mina öppna luftfilter jag köpte så får väl modifiera de jag har.

vad menar du panzaa med
"Tänk på mottryck!

Inga "raka rör"?

liten bild på hur det ser ut just nu
Tomma ljuddämpare ger megafonsjuka.
Konstiga dippar i vridmomentkurvan.
Ljuddämeriet skall vara av rätt längd, tillräcklig volym och ge visst motstånd utan att flödet blir otillräckligt.

Tomma ljuddämpare ger megafonsjuka.
Konstiga dippar i vridmomentkurvan.
Ljuddämeriet skall vara av rätt längd, tillräcklig volym och ge visst motstånd utan att flödet blir otillräckligt.

Så sant!

Fast hur man räknar fram det har jag inte en susning om... :tuttar

Så sant!

Fast hur man räknar fram det har jag inte en susning om... :tuttar
Man mäter längd och volym på originaldämparna.
Skaffar nya, ett par tum kortare för optimering vid högre varvtal, så stora som utseendet tillåter.
Flera små utsläpps hål fungerar bättre än ett stort.

Man mäter längd och volym på originaldämparna.
Skaffar nya, ett par tum kortare för optimering vid högre varvtal, så stora som utseendet tillåter.
Flera små utsläpps hål fungerar bättre än ett stort.

ska ju tillverka en insats som passar in i slutstycket på avgassystemet som nu sitter på. kan det räcka? hur exakt ska man räkna ut volymen på originaldämparna?

hemska tider

ok lite update.. Allt verkade gå riktigt bra ända fram till start då cb:n bara ville jävlas:( förgasarproblem, olja, lackeringsproblem, allt möjligt. När den äntligen gick som den skulle efter många om och men så låser sig motorn mitt under körning och jag befarar att motorn skurit:( när jag kollar oljestickan så har oljan försvunnit spårlöst:( förbannad ställer jag bara motorcykeln, det blev bara för mkt.:mad: men med nya tag och förhoppningen av att försöka fånga de sista dagarna denna sommar plockas motorn ut och upptäcker att en bult till en vevstake har lossnat:död dock är det lite tur i oturen för att bulten föll precis så att vevstaken låstes och motorn inte strimlades:) förra ägarna som haft den verkar inte riktigt friska då de andra bultarna inte var spända som de skulle ha varit. man får se hur det går frammåt och om man hinner fånga de sista dagarna:gnissla

ok lite update.. Allt verkade gå riktigt bra ända fram till start då cb:n bara ville jävlas:( förgasarproblem, olja, lackeringsproblem, allt möjligt. När den äntligen gick som den skulle efter många om och men så låser sig motorn mitt under körning och jag befarar att motorn skurit:( när jag kollar oljestickan så har oljan försvunnit spårlöst:( förbannad ställer jag bara motorcykeln, det blev bara för mkt.:mad: men med nya tag och förhoppningen av att försöka fånga de sista dagarna denna sommar plockas motorn ut och upptäcker att en bult till en vevstake har lossnat:död dock är det lite tur i oturen för att bulten föll precis så att vevstaken låstes och motorn inte strimlades:) förra ägarna som haft den verkar inte riktigt friska då de andra bultarna inte var spända som de skulle ha varit. man får se hur det går frammåt och om man hinner fånga de sista dagarna:gnissla

Illa illa!
Man undrar ju hur vissa behandlar sina hojar.
Enda oljan som fanns kvar i min hoj låg i filtret och i tråget.
Sen hittar man en massa andra kul saker, som bultar utan gängor kvar som bara petats i hålen. :va

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka