Bytt olja+filter. Nu lyser oljelampan (+Svårt att få till växlarna)

Sätt upp så lederna i länkaget är i 90graders vinkel, då är du rätt ute, finns en markör på axeln.

Går tungt?

Är det jämfört med annan R6 eller din uppfattning?
När går det tungt, när du kör på låga varv, höga varv, alltid?

Kopplar den ur ordentligt, inget slir med varm motor osv.?

Jag jämför med innan oljebytet. Dvs samma hoj. :)

Och jag har bara testkört några meter och då i låga varv.

En annan fundering... Spelar det någon roll om man har en växel i eller friläge när man monterar dit den i läge?
 
Jag jämför med innan oljebytet. Dvs samma hoj. :)

Och jag har bara testkört några meter och då i låga varv.

En annan fundering... Spelar det någon roll om man har en växel i eller friläge när man monterar dit den i läge?

Nope, har absolut ingen betydelse. :)

Efter oljebytet alltså, likadan olja (samma märke-viskositet osv.) eller ny?
 
Jag jämför med innan oljebytet. Dvs samma hoj. :)

Och jag har bara testkört några meter och då i låga varv.

En annan fundering... Spelar det någon roll om man har en växel i eller friläge när man monterar dit den i läge?

Nä ska inte spela någon roll, axeln ska alltid återgå till samma läge när armen är opåverkad..
 
Vet ej vad hojen hade för olja innan dess tyvärr. Mitt första oljebyte på denna rackaren.... :(
 
Vet ej vad hojen hade för olja innan dess tyvärr. Mitt första oljebyte på denna rackaren.... :(

Ok, kan vara just oljan då och hur den reagerar med den gamla i kopplingen.

Jag ska inte rekommendera eller så bara säga att yamahas helsyntetiska yamalube är en alldeles ypperlig olja när det kommer till en standard R6, den fungerar, min har passerat 6000mil varav mer än hälften race/bana/träning utan att öppna motorn än.
Men, om man byter till eller från den kan det bli skumma egenskaper när olika additiv möts i kopplingen bla. så jag säger inte att det bara är att byta och allt blir bra igen, bästa är att fortsätta med det som funkat hitintills men det är ju kört om man inte vet vad det var...
 
Jag jämför med innan oljebytet. Dvs samma hoj. :)

Och jag har bara testkört några meter och då i låga varv.

En annan fundering... Spelar det någon roll om man har en växel i eller friläge när man monterar dit den i läge?

Bara en tanke, men ta en mer rejäl provtur så nya oljan hinner bli varm och gröta runt ordentligt inne i koppling och växellåda. Om du är orolig för att göra det innan du känner dig säker på att allt är rätt, växla så lite som möjligt under turen, och tillbaks på hemmaplätten känn in växlingen igen och se om det känns bättre.
 
Håller med ovanstående, kör så han blir varm och testa, när koppling osv. blivit "tvättade" av den nya oljan så kan den mycket väl bli bättre, om inte så testa en annan olja.

Om det inte är så "kärvt" att det är ett problem då, smäller och slår när du våldar för att ens kunna växla, då är det något seriösare problem!
 
Så här sitter det nu. Ser väl rätt ut för blotta ögat i alla fall?

View attachment 455952

Har testat flera varianter men tyckte mig sätta den exakt som på bilden, igen... och vips funkar det perfekt igen.

Hojen verkar ha "stått till sig" eller så satte jag den ett hack ner så det blev perfekt... Hur som helst, nu funkar växlarna som de ska igen! :)

Tack för all tips och hjälp. :hej
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top