Bytt olja+filter. Nu lyser oljelampan (+Svårt att få till växlarna)

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena,
Bytte olja samt filter på min Yamaha R6, 2006. Fyllde på enligt boken, 2,6 liter. Men ändå lyser oljelampan. Så jag fyllde på lite till ifall jag var lite snål. Men lyser fortfarande. Vad göra? :)

Och ett problem till. Jag lyckas inte ställa in växelväljaren rätt. Så svårt att växla... Antar att det bara är att pröva vidare tills man hittar helt rätt läge? Tycker det ser ut som att den sitter i rätt läge...
 
Du har en nivågivare för oljan, det kan ta en stund för den att slockna.

Angående växelväljaren så kanske du kan förklara lite bättre vad du menar.
 
Du har en nivågivare för oljan, det kan ta en stund för den att slockna.

Angående växelväljaren så kanske du kan förklara lite bättre vad du menar.

Angående oljenivån, den har stått på tomgång flera minuter och jag har tagit några lugna provvändor (ett par hundra meter)... men den lyser fortfarande. Dock inte hela tiden.

Har efter att motorn fått stå på tomgång, kollat stickan, och det ser ut som att det är superlåg oljenivå. Ska jag strunta i de 2,6 l som det står i instruktionsboken, eller gå på stickan? :)

Ang växlarna. För att byta oljefiltret var jag tvungen att skruva loss växelarmen. Det står i instruktionsboken:
"Se till att passa in markeringarna mot varandra så att växlingen fungerar tillfredsställande. Om markeringarna inte är rätt inpassade kommer inte växlingsarmen att röra sig rätt och du kanske inte kan växla upp eller ner."

Antar att jag inte fått till det riktigt rätt... Alternativt om det har något med oljenivån att göra att växlarna inte funkar riktigt som jag vill?
 
2,6l känns som närmare en liter för lite.
 
Ska man kolla nivån på den hojen när den stått avstängd en stund eller duger det när motorn precis varit igång?
 
Alltså, det känns ju som en puckad fråga... Om oljestickan visar för låg oljenivå borde man ju såklart fylla på tills den visar rätt... Men blir förvirrad när handboken skriver 2,6l, och nu har jag nog fyllt på 2,7. :va
 
Självklart alltid gå på stickan!
Siffran 2.6 liter använder du till att veta hur mycket olja du behöver gå och handla. Dvs 3 liter.
Sen släpper du den siffran och går enbart på oljestickan.
 
Last edited:
Har du kört några gånger runt kvarteret med oljelampa lysande?? :brinnerup

Första som inte får tryck är kamaxlarna som är lagrade rakt i toppen aluminium.. Att skrota lagerlägena i toppen betyder ny topp och det märks efter ett litet tag när kammarna tvärnyper. Lite mera otur rycker veven av kamkedjan o skrotar ett par kolvar o någon cylinder.

En orange lampa betyder varning men går oftast att köra med när den lyser.

En röd lampa betyder stäng av direkt o felsök. Vilket innebär att man kollar i detta fall oljetryck med en lös oljetryck mätare för att bekräfta att man har tryck och att då tryckgivaren gett upp.
 
Äe det inte en lampa som varnar för låg nivå på oljan?
Oljetryckslampa saknas på en del hojar.
 
Har du kört några gånger runt kvarteret med oljelampa lysande?? :brinnerup

Första som inte får tryck är kamaxlarna som är lagrade rakt i toppen aluminium.. Att skrota lagerlägena i toppen betyder ny topp och det märks efter ett litet tag när kammarna tvärnyper. Lite mera otur rycker veven av kamkedjan o skrotar ett par kolvar o någon cylinder.

En orange lampa betyder varning men går oftast att köra med när den lyser.

En röd lampa betyder stäng av direkt o felsök. Vilket innebär att man kollar i detta fall oljetryck med en lös oljetryck mätare för att bekräfta att man har tryck och att då tryckgivaren gett upp.
Läs inlägg #2
 
Nu börjar det kantra lite... :rodnar
Kollade verkstadsmanualen
2,6 liter är det som gäller (inkl oljefilter).

Att det blir 8dl olja kvar efter tömning är ju inte superbra då ett oljebyte blir mer "utspädning med ny olja"(?!)
Fast så är det på R1an också...

Ang konverteringarna så stämmer siffrorna i servicemanualen.

Det sitter oljenivågivare, kan finnas en risk att flottören hängt sej i bottenläge men mer troligt att du måste fylla upp till övre sträcket på stickan :tummenupp

R1 (iaf innan -09) är "standard" att man måste hålla nivån nära övre sträcket för att slippa att oljelampa tänds.
 

Bifogat

  • 20200823_180751.jpg
    20200823_180751.jpg
    230.4 KB · Visningar: 32
  • Screenshot_20200823-182921_Gallery.jpg
    Screenshot_20200823-182921_Gallery.jpg
    659.7 KB · Visningar: 33
Va är de för fel på tillverkarnas oljemängd rek vid oljebyte? Jag har råkat ut för fel rek mängd två ggr nu först Honda xr650 där man skulle hälla i 2l vid oljebyte och filter men man blev tvungen hälla i närmare 2,4l och nu på KTM 990 där ktm påstår att 3l duger men man måste hälla i minst 3,8l för att de ska va rätt mängd i fönstret. :gnissla
 
Mer torr tråkig info.... Det finns två olika definitioner av quart (!) Us och Imperial, de skiljer i volym. :(
(Så med stor sannolikhet är det en översättningsmiss nånstans, japaner använder ju metriska systemet dessutom)
 
Mer torr tråkig info.... Det finns två olika definitioner av quart (!) Us och Imperial, de skiljer i volym. :(
(Så med stor sannolikhet är det en översättningsmiss nånstans, japaner använder ju metriska systemet dessutom)
Borde ett sådant fel inte ha uppmärksammats någonstans på nätet innan det här?
 
Är inlägg 5 ifrån manualen så stämmer volymerna sinsemellan. Ingen översättningsmiss.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top