Byte av olja

Joppe_

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Hoj
00 Suzuki Sv650
Hur man byter olja på en sv650 (och på de flesta hojjar).

Byt oljan när motorcykeln är varm, då får du ut mer skit och det rinner bättre. Ha mc:n stående upprätt, helst på depåstöd eller centralstöd. Skruva av bottenmuttern och töm på olja. Se till att inte tappa muttern ner i oljefatet, det är jobbigt.

Låt den tömmas i ngr minuter. Luta sedan och skaka lite så att det kommer ut olja från gömda ställen.

Nu kan man ta bort oljefiltret. Använd passande verktyg. Byt alltid till nytt filter. Stryk ett tunt lager olja på det nya filtrets kant och fyll ev upp filtret till hälften med olja. det gör att själva filtreringen sker snabbare. Skruva på filtret för hand och sedan 2 extra varv med verktyg (eller enl nstruktionsboken).:tummenupp

skruva i bottenmuttern. fyll på med rätt mängd olja. i mitt fall 2,3l. Börja med ungefär 2l. (det finns alltid lite olja kvar i motorn). Starta motorn och låt den gå på tomgång i några minuter. stäng av och kolla oljenivån samt läckage från oljefiltret. Fyll på om det behövs lite mer olja:)

Bifogat

• P1130577.jpg
    P1130577.jpg
    265.5 KB · Visningar: 125
  • P1130579.jpg
    P1130579.jpg
    213.6 KB · Visningar: 101
  • P1130582.jpg
    P1130582.jpg
    205.9 KB · Visningar: 111
  • P1130584.jpg
    P1130584.jpg
    237.5 KB · Visningar: 105
  • P1130585.jpg
    P1130585.jpg
    216.1 KB · Visningar: 97
  • P1130586.jpg
    P1130586.jpg
    221.6 KB · Visningar: 107
  • P1130580.jpg
    P1130580.jpg
    232.2 KB · Visningar: 114
  • P1130589.jpg
    P1130589.jpg
    210.6 KB · Visningar: 105
Last edited:
Måste och måste, det är att rekommendera. Du verkar ha klarat dig så här långt. Orginalbrickan av sk klämtyp (den ser ut som ett u i profil) till din suzuki kostar ca 20:-. Är 20:- något att spara på när oljor kostar ca 100 - 200 per liter?

Undrar om det var en apa el. dyl. som mekade, handen såg konstig ut?

Glöm inte att skruva av påfyllningslocket innan du tar ur bottenpluggen, då rinner oljan ut lättare.

Undrar om det var en apa el. dyl. som mekade, handen såg konstig ut?

Japp. Är till hälften apa, hälften man. På bilden har jag dock diskhandske på mig, men jag är en apa. På riktigt.:banana oh en banan!

En ny bricka är bra att köpa. Jag sandpapprade min ist men borde ha köpt en ny.

Bra guide för de som inte vet. Gör som jag och lägg upp den i ett eget galleri. Packa om dämparna

Men hur gör man det?

Last edited:
Den här delen av forumet du är inne i heter "Teknik- och Mekhörnan"

:tummenupp

Tack för att du klargjorde detta... =) :tummenupp

Jag var kanske otydlig, menade såklart att det borde finnas en del med alla standard mek med bilder och förklaringar, ordnat i ett fint register med svårighetsgradsbeteckningar..

Tack för att du klargjorde detta... =) :tummenupp

Jag var kanske otydlig, menade såklart att det borde finnas en del med alla standard mek med bilder och förklaringar, ordnat i ett fint register med svårighetsgradsbeteckningar..

Det är väldigt sällan det läggs ut bilder på meck över huvetaget, vilket jag tycker är synd. BIlderna som skaparen har lagt upp är ju kanon för den som aldrig gjort detta tidigare. Mer sånt på SH.

Det är väldigt sällan det läggs ut bilder på meck över huvetaget, vilket jag tycker är synd. BIlderna som skaparen har lagt upp är ju kanon för den som aldrig gjort detta tidigare. Mer sånt på SH.

Är rätt ny här så har inte lärt mig hur man skulle kunna starta något i den stilen, men skulle själv uppskatta det vet jag.
Sedan finns ju mkt annat som folk säkert behöver lära sig, spänna kedja, justera gaswire, osv. småfix/service som är bra att kolla innan man ger sig ut...

Är rätt ny här så har inte lärt mig hur man skulle kunna starta något i den stilen, men skulle själv uppskatta det vet jag.
Sedan finns ju mkt annat som folk säkert behöver lära sig, spänna kedja, justera gaswire, osv. småfix/service som är bra att kolla innan man ger sig ut...

Problemet med sådana generella anvisningar är att alla hojar är olika i många serviceåtgärder. Det bästa är att skaffa mekhandboken till sin hoj, tex Haynes, Clymer eller original. Sedan fråga här om det är ngt i denna som är oklart. Ska man börja på grundnivån här så blir det lätt fel. Tex alla unika åtdragningsmoment, kopplingsspel. slitagetoleranser på just din hojmodell osv.

/J

Problemet med sådana generella anvisningar är att alla hojar är olika i många serviceåtgärder. Det bästa är att skaffa mekhandboken till sin hoj, tex Haynes, Clymer eller original. Sedan fråga här om det är ngt i denna som är oklart. Ska man börja på grundnivån här så blir det lätt fel. Tex alla unika åtdragningsmoment, kopplingsspel. slitagetoleranser på just din hojmodell osv.

/J

Det har du helt rätt i... tyckte dock bilderna på oljebytet var bra, har alltid bytt olja själv men många kommer säkert ha hjälp av detta.
Visa standardmoment borde man dock kunna få upp lite bilder på.

Det har du helt rätt i... tyckte dock bilderna på oljebytet var bra, har alltid bytt olja själv men många kommer säkert ha hjälp av detta.
Visa standardmoment borde man dock kunna få upp lite bilder på.

Jag förstår att man blir sporrad och tycker att förstainlägget med sina bilder är bra. Men jag kan nämna ett antal saker som är viktiga att tänka på för en nybörjare men som inte framgår i förstainlägget. Men då blir man lätt uppfattad som en surkuk. Jag tror att det bästa är att skaffa mekhandboken till sin hoj och sedan som sagt fråga om det är ngt i den man finner tvetydigt.

Inte ens en sån sak som att spänna kedjan korrekt går att generalisera mellan olika hojar. En för spänd kedja på en motard kan vara för slakt på en sporthoj. Olika hojar har olika konstruktioner och därmed olika metoder för att lina upp bakhjulet så att det spårar efter en kedjejustering osv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT