Byte av olja

Måste man verkligen göra det?
Har aldrig gjort det och har aldrig haft något oljelekage heller.

Det är inte bara för tätningen som det är bra att byta brickan, en ny bricka ger nämligen även lite nyloc-effekt. Dvs den motverkar risken att pluggen gängar ur sig. En stum beggad bricka leder lätt till att ägaren kompenserar med att dra pluggen hårdare och hårdare. Det är nog ingen slump att en av det vanligaste mektrådsfrågorna här på SH bland yngre är hur man reparera sönderdragna oljepluggsgängor i blocket... Är man osäker är det faktiskt bra med momentnyckel (med rätt område) även till oljepluggen brukar jag säga till dessa.

Är brickan i massiv koppar kan man istället mjukglödga den, då blir den mjuk igen och kan återanvändas.

Är dock brickan av den fiberfyllda kollapsande typen, samma som sitter i tex tändstift, så är det bäst att byta till ny, alternativt konvertera till vanlig kopparbricka som man kan glödga.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top