Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste man verkligen göra det?
Har aldrig gjort det och har aldrig haft något oljelekage heller.
Det är inte bara för tätningen som det är bra att byta brickan, en ny bricka ger nämligen även lite nyloc-effekt. Dvs den motverkar risken att pluggen gängar ur sig. En stum beggad bricka leder lätt till att ägaren kompenserar med att dra pluggen hårdare och hårdare. Det är nog ingen slump att en av det vanligaste mektrådsfrågorna här på SH bland yngre är hur man reparera sönderdragna oljepluggsgängor i blocket... Är man osäker är det faktiskt bra med momentnyckel (med rätt område) även till oljepluggen brukar jag säga till dessa.
Är brickan i massiv koppar kan man istället mjukglödga den, då blir den mjuk igen och kan återanvändas.
Är dock brickan av den fiberfyllda kollapsande typen, samma som sitter i tex tändstift, så är det bäst att byta till ny, alternativt konvertera till vanlig kopparbricka som man kan glödga.
/J
Last edited: