Byte av däckdimension?

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tjenare!

Vad händer med hojens köregenskaper om man byter framdäck från 120*60 till 120*70?

Rullomkretsen ökar, men påverkar det nåt?
Högre profil borde väl ge mer kontakt yta vid nedlägg? Nåt annat?

Hur blir det om man byter från 160 till 180 på bakhjulet? (förutom att den blir lite trögare att lägga ner)
Eller rättare sagt; hur smal bakfälg kan man ha till ett 180 däck utan att dess egenskaper börjar strula?
 
Jag bytte av misstag :rolleyes: från 120/70-17 till 120/60-17 och jag upplevde att hojen blev mycket nervös och kändes ostadig i kurvorna. Kompenserade detta genom att dra ut gaffelbena ett par mm för att öka hjulbasen.
Så gissar att det det skulle bli en tvärtom effekt på din hoj.
 
Om du sätter på 120/70 däck fram så bör du sänka framändan för att inte den ökade omkretsen ska ändra egenskaperna för mycket. Du bör dra upp gaffelbenen genom styrkronorna med ca 12 mm för att bibehålla geometrin, enkelt räknat.
Många säger sig gilla 120/70 däck bättre än 120/60 då de ger en stabilare och säkrare framända. Om det stämmer vet jag inte.
Ska själva göra den förändringen men istället höja hojen i bakändan med 20 mm så i praktiken höjer jag bakändan 8 mm från orginal.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top