Byte av däckdimension?

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tjenare!

Vad händer med hojens köregenskaper om man byter framdäck från 120*60 till 120*70?

Rullomkretsen ökar, men påverkar det nåt?
Högre profil borde väl ge mer kontakt yta vid nedlägg? Nåt annat?

Hur blir det om man byter från 160 till 180 på bakhjulet? (förutom att den blir lite trögare att lägga ner)
Eller rättare sagt; hur smal bakfälg kan man ha till ett 180 däck utan att dess egenskaper börjar strula?
 
Jag bytte av misstag :rolleyes: från 120/70-17 till 120/60-17 och jag upplevde att hojen blev mycket nervös och kändes ostadig i kurvorna. Kompenserade detta genom att dra ut gaffelbena ett par mm för att öka hjulbasen.
Så gissar att det det skulle bli en tvärtom effekt på din hoj.
 
Om du sätter på 120/70 däck fram så bör du sänka framändan för att inte den ökade omkretsen ska ändra egenskaperna för mycket. Du bör dra upp gaffelbenen genom styrkronorna med ca 12 mm för att bibehålla geometrin, enkelt räknat.
Många säger sig gilla 120/70 däck bättre än 120/60 då de ger en stabilare och säkrare framända. Om det stämmer vet jag inte.
Ska själva göra den förändringen men istället höja hojen i bakändan med 20 mm så i praktiken höjer jag bakändan 8 mm från orginal.
 
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top