Byta upp mig - till vad?

Man ska inte jämföra en Ducati idag med hur dom var på 90-talet. Du ska inte vara rädd för att köpa en, nu för tiden så är dom inte ens särskilt dyra att serva :)

Hade en Hypermotard 1100S som jag sålde eftersom jag körde alldeles för lite i förhållande till hur mycket pengar som va investerat i den. Men den är helt klart den hoj jag har haft som väckt mest känslor när man kört den. Grym på kurviga vägar och ett ljud som måste upplevas... Så följ hjärtat och köp dig en 848 Streetfighter, jag tror INTE att du kommer att ångra dig. Något som du garanterat skulle göra om du köpte en 14år gammal R1.

Jag sålde Ducatin men gick över till en annan italienare :tummenupp

Okej, jag var lite snabb där :lol
Förstår då att du har en dålig erfarenhet av just R1, men övriga modeller då? Eller är det japanska hojer överlag som du anser vara skräp?

Missförstå mig rätt, de är inte skräp. Liksom alla märken har de alltid nån svaghet eller på annat sett defekter. En japansk hoj är på inget sett usel, de är bara sämre än alternativen idag. Så har det inte alltid varit. Det visuella ligger i betraktarens ögon. Men om man tittar lite närmre på detaljfinish och matrial/komponenter så finns där områden för förbättringar.

Prisskillnaden är för liten idag för att få mig att välja japansk hoj idag, då totalupplevelsen är viktig i valet av hobbyfordon. Det är inte bara ett transportmedel.

Last edited:
Jag var lite erotisk när jag skrev det om ducati. Men det var faktiskt ett par st duccar som sköt sköt motorerna på bandagar i år. Bland annat en ny 1199 som sköt den vid slutet på rakan på anderstorp vilket slutade riktigt illa då han blev påkörd bakifrån utav en annan förare. Men för att ta en gammal hederlig förgasar retta så har inte en enda skjutit motorn eller haft några motorfel. Det enda som har hänt är ju att växellådor har rasat och jag är 99,9% säker på att i alla fallen så har det varit föraren som har misshandlat växellådan tills den har rasat.

Riktigt imponerande att du orkar hålla trolleriet igång:tummenupp

Riktigt imponerande att du orkar hålla trolleriet igång:tummenupp

Eller så är det bara jävligt tröttsamt.

Har aldrig haft några problem med någon av mina italienska hojar, så jag tror att du (TS) kan köpa en Ducce utan att behöva vara särskilt orolig.

Last edited:
#space har helt rätt ! :tummenupp
Är du ute efter en riktigt bra Bike ska du satsa på en zx 10 r Ninja ! :yoparty om du får tag på en 04 - 05 så
slå till !
Tycker du att den är "lite" för häftig så har ju Kawasaki en uppsjö av mindre extrema Ninjor , allt från 250 till
1400 !

Lycka till ! :banana

Kanske borde tillägga - mer eller mindre extrema med tanke på zzr 14 r Ninjan ! :va

Damen vill ju ha naket! Biligare försäkring!

Tuono v-twin (ingen nerbantad/ner trimmad rsv motor!)
Superduke v-twin(inte lika mycket kräm som i en rc8 men motorn går bra fast lite av/på enligt mitt tycke)
Ducati monster L-twin(bra för en kortare dam)
MT-01 v-twin(lite mer touring aktig, tung m.m)
Z1000 rad4a nerbantad trött zx10a
Z750 rad4a trött 750

Last edited:
Var det du som vann Yamaha tävlingen? Är sjukt sugen på MT09 kan du ge mer feadback på provkörningen?

Vet inte om MT09 har börjat säljas än, men jag var iväg och provkörde den i Kroatien i början av september, min upplevelse av det hela var att det var ett riktigt skön hoj att köra. Relativt bra prestanda och kommer dessutom få (i mitt tycke) en sjukt bra prislapp på 79.900 kr. Yamaha själva sa att den förväntas bli populär speciellt för stuntåkare. Huruvida det stämmer eller ej låter jag vara osagt då jag inte har någon erfarenhet i ämnet...
Hojen är för övrigt extremt lättkörd och väger inte heller så mycket (ABS-versionen 191 kg fulltankad om jag minns rätt). Jag har inte kört så många olika hojar heller, så expertutlåtande överlåter jag till andra kunniga i ämnet, men jag gillade den skarpt och vad jag har förstått så har den fått väldiga lovord av de flesta. Lutar åt ett köp till våren...

Ja det var jag som vann. Jag kan försöka, har inte så många hojar att jämföra med dock. En av anledningarna till att jag blev sugen på denna själv var att jag gillar den upprätta körställningen, min rygg och mina knän gillade inte längre körställningen på en sporthoj...det suger hårt, då sporthojar är världens snyggaste maskiner i mitt tycke..Men hellre köra en med mer upprätt körsställning än att in kunna köra alls :tummenupp
Förr kunde jag få ont av någon enstaka mil på min gamla hoj, nu klarade jag 11 mil bland berg och kurviga vägar utan minsta tillstymmelse till smärta. Hur gött som helst!
Min upplevelse av MT09 var att i det stora hela att den var så grymt lättkörd! Skulle passa såväl nybörjare som rutinerad förare. Några av oss som var där diskuterade körupplevelsen efteråt och flera av testförarna sa att det kändes ibland som att cykla, så lätt var det :D Jag är inte särskilt lång (178 cm) och tyckte höjden på motorcykeln var perfekt för mig. Vi hade en deltagare där som var ca 150 cm lång, det såg lite kämpigare ut för honom men han fixade det bra ändå :D Motorn på 115 hk leverar ganska bra, iaf i mitt tycke. Möjligheten att välja motorläge (Standard, A för hårdare körning, eller B för lugnare körning) är också en kul grej.
Den var väldigt följsam i kurvorna och bara rolig att köra helt enkelt :) Och till det priset, ja jag tycker inte det finns mycket att orda om :)

Sen förskönades säkert upplevelsen ganska mycket av att man befann sig på riktigt fina mc-vägar med grymt vacker omgivning, men jag tror det skulle vara ett bra köp, åtminstone för mig :tungan
Men ska man lyssna på andra så ska man ju aldrig köpa en yamaha, så du får suga på den karamellen lite till... ;) Jag önskar dig oavsett lycka till med framtida köp, men när du får tillfälle så provkör den, jag tror du kommer gilla den :krama

Var det du som vann Yamaha tävlingen? Är sjukt sugen på MT09 kan du ge mer feadback på provkörningen?

Men ska man lyssna på andra så ska man ju aldrig köpa en yamaha, så du får suga på den karamellen lite till... ;) Jag önskar dig oavsett lycka till med framtida köp, men när du får tillfälle så provkör den, jag tror du kommer gilla den :krama
Då jag redan har en Yamaha och är lite Yamaha frälst så bryr jag mig inte så mycket vad andra tycker om den meningen :tungan Ja hoppas den kommer för provkörning innan snönkommer

Då jag redan har en Yamaha och är lite Yamaha frälst så bryr jag mig inte så mycket vad andra tycker om den meningen :tungan Ja hoppas den kommer för provkörning innan snönkommer

Vad jag har förstått kommer den finnas tillänglig någon gång nu under oktober eller eventuellt november, så du borde allt hinna ta dig en tur! :tummenupp

såklart en B-king , brutal,funkar till allt + att den e naken e inget minus heller för försäkringen :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT