Byta sommar/vinterdäck

Hur byter du däck?


  • Antal röstningar
    0
Jag vill gärna se filmbevis på det.

Dessutom brukar det gå några minuter att baxa fram vinterdäcken från var man nu har dom och sedan tillbaka med sommardäcken på förrådsplatsen.

Tar nog inte mer än 10 min för mig :confused:

Ska filma. Promise.
 
Egentligen ska man väl dra muttrarna med ett visst moment för att det ska vara korrekt utfört.

En av däckfirmorna jag anlitar brukar ta fram en momentnyckel och dra åt mina muttrar med med handkraft.

Maskinerna som verkstäderna använder sig av brukar vara inställda på ett visst moment, men de är väl inte så exakta alla gånger.
 
... Mutterdragare is the shit. Sitter bultarna lite för hårt för den eldrivna mutterdragaren så lossar man dom bara med teleskopskaft.

Då får du skylla dig själv. Fälgkors är ett djävulens påfund och jag förstår inte varför någon fortfarande envisas med att använda det.
Det finns för ändamålet avsedda verktyg på dom flesta mackar och liknande. Exempelvis kostar en hjulmutternyckel med teleskopskaft 59 kr på biltema. Komplettera det med en krafthylsa i lagom storlek för en 50-lapp så är saken... Fälgkors ger alldeles för mycket brytkrafter för att det ska funka bra.

Fördelen med fälgkors är två.
1. Man kan stoppa in ett rör i ena "benet" och få en längre hävstång
2. Så fort du fått loss bultarna så går det fort att snurra korset med hjälp av tyngden i fälkorsets "ben". Typ lite gyroeffekt. En lätt knuff och det snurrar på rätt bra.

Biltemas hjulmutternyckel för 59:- lär inte fungera speciellt bra på fastdragna muttrar då den knappast ger tillräcklig moment. (vinkelrätt moment)

(edit: ok den är utdragsbar +, men ser inte fördelen med att den inte är 90 grader)

Sen brukar jag stå på en parkeringsplats utan vare sig ström eller tryckluft så mutterdragare el liknande går bort.
 
Last edited:
Med det så har jag utan större problem dragit loss bultar som suttit så hårt att jag spräckt fälgkorset jag försökte med innan.
Det där får mig osökt att tänka på ett semesterminne. Vi skulle från Gävle till Bodø i Norge och mitt i lapphelvetet hade dom grävt bort vägen, så det var några mil grovsingel, vilket naturligtvis gjorde att vi fick punka. Dvs ur med all packning, hitta hjul osv. Första hylsan sprack dock, men far var en vis man, så han hade en till. Men, den sprack den också. Som tur var va han även lite pessimist, så han hade en till med sig, och den höll. Precis när vi var klara och skulle lasta åkte det förbi en finsk husbil, och alla hängde ut å garvade åt oss. Några hundra meter bort fick dom också punka, smällen rullade ut över bygden :hihi Vi lastade, och när vi åkte förbi stannade farsan, vevade ner rutan å frågade så vänligt han bara kunde om dom behövde nån hjälp. När den storvuxna finska mannen började stega mot oss, med högrött ansikte och ett fälgkors i högsta hugg, åkte vi, fort :D
 
När däckverkstadskillarna måste ta fram den största gummisläggan som finns för att få loss däcken vet man att man gjorde rätt som lämnade in bilhelvetet :)
 
Egentligen ska man väl dra muttrarna med ett visst moment för att det ska vara korrekt utfört.

En av däckfirmorna jag anlitar brukar ta fram en momentnyckel och dra åt mina muttrar med med handkraft.

Maskinerna som verkstäderna använder sig av brukar vara inställda på ett visst moment, men de är väl inte så exakta alla gånger.

Igenligen ska du inte dra muttrarna så hårt som däckfirman gör. MEN drar du så hårt som du ska så måste du efterdra muttrarna och ingen firma litar på att kunden kommer göra detta själv så de drar muttern från början så hårt att det inte behövs.
 
När däckverkstadskillarna måste ta fram den största gummisläggan som finns för att få loss däcken vet man att man gjorde rätt som lämnade in bilhelvetet :)

Man vet oxå att den som satte fast hjulet gjorde fel. Det var inte du va? :D
 
Du önskar det vore jag va? :arsele Näru. På Saaben fixade jag däcksbytet själv men på min lilla japanska rackare rostar det visst lite vilket gör att saker och ting ... fastnar ... Jag har inte tålamod att lossa på några bultar, sakta köra runt med fullt rattutslag över nån trottoarkant i hopp om att skiten lossnar. Då lämnar jag hellre in bilen och dricker en kopp kaffe medan alla machokillar som vet hur man byter däck fixar och donar :tummenupp

Man vet oxå att den som satte fast hjulet gjorde fel. Det var inte du va? :D
 
Du önskar det vore jag va? :arsele Näru. På Saaben fixade jag däcksbytet själv men på min lilla japanska rackare rostar det visst lite vilket gör att saker och ting ... fastnar ... Jag har inte tålamod att lossa på några bultar, sakta köra runt med fullt rattutslag över nån trottoarkant i hopp om att skiten lossnar. Då lämnar jag hellre in bilen och dricker en kopp kaffe medan alla machokillar som vet hur man byter däck fixar och donar :tummenupp
Man köper sig en avdragare på Biltema, då tar det bara några sekundrar att få bort dom mest fastgrodda fälgar! :fakta
 
Domkraft? Never..Jag kastar in däcken i bilen, åker ner till GDS hallen, fälgkors? Glöm skiten använd en "singelnyckel" med hylsa och utdragbart skaft det får bort bultar som kan bryta av ett fälgkors.., släpp på bultarna hissa upp bilen så den lättar från backen och byt alla 4 hjul samtidigt, när de är väck brukar jag spola rent i hjulhusen samtidigt. På med de nya och ner med bilen och dra åt. Även om det är lite knöl o ta sig iväg så är det fan så mycket lättare att hissa upp bilen ett snäpp:tummenupp

Du önskar det vore jag va? :arsele Näru. På Saaben fixade jag däcksbytet själv men på min lilla japanska rackare rostar det visst lite vilket gör att saker och ting ... fastnar ... Jag har inte tålamod att lossa på några bultar, sakta köra runt med fullt rattutslag över nån trottoarkant i hopp om att skiten lossnar. Då lämnar jag hellre in bilen och dricker en kopp kaffe medan alla machokillar som vet hur man byter däck fixar och donar :tummenupp

Kopparpasta heter lösningen på detta:tummenuppBåde till hjulbultar och lite fint på anläggningsytor.
 
Last edited:
Jag fixar speglar men jag kan inte lova att det är såna som de har i Lustiga Huset på Grönan som du som nollåtta kanske är van vid. Du vet, såna som gör att den ser större ut ... bilen alltså ;)

Javisst, bara du har speglar i garaget så! :D
 
Fördelen med fälgkors är två.
1. Man kan stoppa in ett rör i ena "benet" och få en längre hävstång
2. Så fort du fått loss bultarna så går det fort att snurra korset med hjälp av tyngden i fälkorsets "ben". Typ lite gyroeffekt. En lätt knuff och det snurrar på rätt bra.

Biltemas hjulmutternyckel för 59:- lär inte fungera speciellt bra på fastdragna muttrar då den knappast ger tillräcklig moment. (vinkelrätt moment)

(edit: ok den är utdragsbar +, men ser inte fördelen med att den inte är 90 grader)

Sen brukar jag stå på en parkeringsplats utan vare sig ström eller tryckluft så mutterdragare el liknande går bort.

Fälgkors är SKIT fatta!`!! Det enda skiten duger till är att snurra de lösa bultarna till resten kan man bara slänga det på dynghögen, biltema nyckeln löser ALLA fastrostade bultar, punkt.
 
Kopparpasta heter lösningen på detta:tummenuppBåde till hjulbultar och lite fint på anläggningsytor.

Tack för tips. Jag är dock inte dummare än att jag fattar att det finns en lösning (copyskämt) på alla problem och i mitt fall stavas lösningen däcksverkstad :tummenupp
 
Jag fixar speglar men jag kan inte lova att det är såna som de har i Lustiga Huset på Grönan som du som nollåtta kanske är van vid. Du vet, såna som gör att den ser större ut ... bilen alltså ;)

:mad: Jag är nog den siste som abdikerar å blir nollåtta!
Nå, dom som brukar säga att storleken inte har nån betydelse brukar ändra sig när det gör ont i lungorna, av bältet alltså ;)
 
Tar nog inte mer än 10 min för mig :confused:

Ska filma. Promise.

tror du har tittat lite för mkt på F1 nu, filma så får vi höstens underhållning:)Jag vet en kille som blev klockad han slet som en IDIOT och sprang runt som en galning, tog 5 minuter per hjul ialla fall totalt, med handdomkraft runt om.
 
:mad: Jag är nog den siste som abdikerar å blir nollåtta!
Nå, dom som brukar säga att storleken inte har nån betydelse brukar ändra sig när det gör ont i lungorna, av bältet alltså ;)

Jag har alltid varit av åsikten att störst går först :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top