Jag vill gärna se filmbevis på det.
Dessutom brukar det gå några minuter att baxa fram vinterdäcken från var man nu har dom och sedan tillbaka med sommardäcken på förrådsplatsen.
Tar nog inte mer än 10 min för mig
Ska filma. Promise.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill gärna se filmbevis på det.
Dessutom brukar det gå några minuter att baxa fram vinterdäcken från var man nu har dom och sedan tillbaka med sommardäcken på förrådsplatsen.
... Mutterdragare is the shit. Sitter bultarna lite för hårt för den eldrivna mutterdragaren så lossar man dom bara med teleskopskaft.
Då får du skylla dig själv. Fälgkors är ett djävulens påfund och jag förstår inte varför någon fortfarande envisas med att använda det.
Det finns för ändamålet avsedda verktyg på dom flesta mackar och liknande. Exempelvis kostar en hjulmutternyckel med teleskopskaft 59 kr på biltema. Komplettera det med en krafthylsa i lagom storlek för en 50-lapp så är saken... Fälgkors ger alldeles för mycket brytkrafter för att det ska funka bra.
Det där får mig osökt att tänka på ett semesterminne. Vi skulle från Gävle till Bodø i Norge och mitt i lapphelvetet hade dom grävt bort vägen, så det var några mil grovsingel, vilket naturligtvis gjorde att vi fick punka. Dvs ur med all packning, hitta hjul osv. Första hylsan sprack dock, men far var en vis man, så han hade en till. Men, den sprack den också. Som tur var va han även lite pessimist, så han hade en till med sig, och den höll. Precis när vi var klara och skulle lasta åkte det förbi en finsk husbil, och alla hängde ut å garvade åt oss. Några hundra meter bort fick dom också punka, smällen rullade ut över bygdenMed det så har jag utan större problem dragit loss bultar som suttit så hårt att jag spräckt fälgkorset jag försökte med innan.
Vi lastade, och när vi åkte förbi stannade farsan, vevade ner rutan å frågade så vänligt han bara kunde om dom behövde nån hjälp. När den storvuxna finska mannen började stega mot oss, med högrött ansikte och ett fälgkors i högsta hugg, åkte vi, fort Egentligen ska man väl dra muttrarna med ett visst moment för att det ska vara korrekt utfört.
En av däckfirmorna jag anlitar brukar ta fram en momentnyckel och dra åt mina muttrar med med handkraft.
Maskinerna som verkstäderna använder sig av brukar vara inställda på ett visst moment, men de är väl inte så exakta alla gånger.
När däckverkstadskillarna måste ta fram den största gummisläggan som finns för att få loss däcken vet man att man gjorde rätt som lämnade in bilhelvetet![]()
Näru. På Saaben fixade jag däcksbytet själv men på min lilla japanska rackare rostar det visst lite vilket gör att saker och ting ... fastnar ... Jag har inte tålamod att lossa på några bultar, sakta köra runt med fullt rattutslag över nån trottoarkant i hopp om att skiten lossnar. Då lämnar jag hellre in bilen och dricker en kopp kaffe medan alla machokillar som vet hur man byter däck fixar och donar Man vet oxå att den som satte fast hjulet gjorde fel. Det var inte du va?![]()
Man köper sig en avdragare på Biltema, då tar det bara några sekundrar att få bort dom mest fastgrodda fälgar!Du önskar det vore jag va?Näru. På Saaben fixade jag däcksbytet själv men på min lilla japanska rackare rostar det visst lite vilket gör att saker och ting ... fastnar ... Jag har inte tålamod att lossa på några bultar, sakta köra runt med fullt rattutslag över nån trottoarkant i hopp om att skiten lossnar. Då lämnar jag hellre in bilen och dricker en kopp kaffe medan alla machokillar som vet hur man byter däck fixar och donar
![]()

Man köper sig en avdragare på Biltema, då tar det bara några sekundrar att få bort dom mest fastgrodda fälgar!![]()
Ja? Jag har speglar i garaget!... eller så kollar man när lite lätt smutsiga och svettiga män som gör sitt jobb![]()
Ja? Jag har speglar i garaget!![]()
Javisst, bara du har speglar i garaget så!Hade du bott i stan hade du med andra ord gärna bytt däcken på min bil också eftersom du så gärna ser dig själv svettas med ett fälgkors?![]()
Du önskar det vore jag va?Näru. På Saaben fixade jag däcksbytet själv men på min lilla japanska rackare rostar det visst lite vilket gör att saker och ting ... fastnar ... Jag har inte tålamod att lossa på några bultar, sakta köra runt med fullt rattutslag över nån trottoarkant i hopp om att skiten lossnar. Då lämnar jag hellre in bilen och dricker en kopp kaffe medan alla machokillar som vet hur man byter däck fixar och donar
![]()
Javisst, bara du har speglar i garaget så!![]()
Fördelen med fälgkors är två.
1. Man kan stoppa in ett rör i ena "benet" och få en längre hävstång
2. Så fort du fått loss bultarna så går det fort att snurra korset med hjälp av tyngden i fälkorsets "ben". Typ lite gyroeffekt. En lätt knuff och det snurrar på rätt bra.
Biltemas hjulmutternyckel för 59:- lär inte fungera speciellt bra på fastdragna muttrar då den knappast ger tillräcklig moment. (vinkelrätt moment)
(edit: ok den är utdragsbar +, men ser inte fördelen med att den inte är 90 grader)
Sen brukar jag stå på en parkeringsplats utan vare sig ström eller tryckluft så mutterdragare el liknande går bort.
Kopparpasta heter lösningen på dettaBåde till hjulbultar och lite fint på anläggningsytor.
Jag fixar speglar men jag kan inte lova att det är såna som de har i Lustiga Huset på Grönan som du som nollåtta kanske är van vid. Du vet, såna som gör att den ser större ut ... bilen alltså![]()
Tar nog inte mer än 10 min för mig
Ska filma. Promise.
Jag är nog den siste som abdikerar å blir nollåtta!
Nå, dom som brukar säga att storleken inte har nån betydelse brukar ändra sig när det gör ont i lungorna, av bältet alltså![]()
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!