Fördelen med fälgkors är två.
1. Man kan stoppa in ett rör i ena "benet" och få en längre hävstång
2. Så fort du fått loss bultarna så går det fort att snurra korset med hjälp av tyngden i fälkorsets "ben". Typ lite gyroeffekt. En lätt knuff och det snurrar på rätt bra.
Biltemas hjulmutternyckel för 59:- lär inte fungera speciellt bra på fastdragna muttrar då den knappast ger tillräcklig moment. (vinkelrätt moment)
(edit: ok den är utdragsbar +, men ser inte fördelen med att den inte är 90 grader)
Sen brukar jag stå på en parkeringsplats utan vare sig ström eller tryckluft så mutterdragare el liknande går bort.
OK. Just i frågan om att du kan snurra på fälgkorset är det lite bättre. Dock är det inte särskilt mycket du tjänar på det.
Att den inte är helt vinkelrät är säkert för att man ska minska risken att man drar mot plåten på bilen och repar den.
i vilket fall så är en lilla vinkeln utåt inget som gör att den är dålig. Vinkeln ser mycket större ut på bilden än den är i verkligheten.
Mitt teleskopskaft köpte jag på OK och det ser identiskt ut och jag kommer aldrig att använda ett fälgkors igen. Den hävstång som du får är fullt tillräcklig för att få bort den envisaste mutter eller bult.
När jag körde med fälgkors var det alltid ett helsike att få loss bultarna. I synnerhet om någon på en verkstad hade dragit fast hjulen med mutterpicka. Jag har spräckt mer än ett fälgkors genom att använda förlängningar. Jag har spräckt originalhylsan till teleskopskaftet också då dom inte är riktigt superbra.
sedan jag skaffade teleskopskaftet och en krafthylsa så har jag aldrig haft problem med att få loss hjulen på bilen. Det kanske är ett sammanträffande men jag tolkar det i alla fall som att teleskopskaftet är helt överlägset.
Skillnaden är att antingen står jag med fälgkorset och en förlängare och hoppar eller så använder jag teleskopskaftet och behöver knappt använda båda händerna.
Vi kanske bör sätta upp lite regler så att jämförelsen ska bli rättvis.
Bilens domkraft och fälgkorset som ingår i bilens verktygssats som enda hjälpmedel förslagsvis. Någon som säger emot?
Huuuu.
Bilens domkraft och medföljande hjulbultsverktyg. Det låter kraftigt masochistiskt.
Det finns en anledning till att originaldomkrafterna brukar kallas "Knucklebuster"
Och originalverktygen för hjulbultarna är säkert bra om man vill spräcka blodkärl i huvudet.
Hade jag bara dom verktygen att tillgå så skulle jag garanterat aldrig byta däck själv.
Garagedomkraft och riktiga verktyg is the shit.
Jag tror att dom många av dom som byter själva använder en garagedomkraft i alla fall.
Så det vore vettigare att säga att man får använda sig av garagedomkraft och valfritt icke el eller tryckluftsdrivet mutterverktyg.
det lär nog inte gå på under 10 minuter i alla fall.
Jag kör med mutterdragare och jag tror inte att jag grejar det på under 10 minuter även om man räknar bort tiden det tar att släpa ut däcken ur förrådet. Men det är klart. Då ser jag till att bultarna tar gäng för hand och sen kontrollerar jag att dom känns lagom hårt åtdragna när jag gått runt med mutterdragaren. Jag skulle hata vildgäng på hjulen och jag skulle inte bli mycket gladare av att plötsligt tappa ett hjul för att det inte var ordentligt åtdraget heller.