Byta packboxar, behövs specialverktyg?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
DR 800:
Behövs specialverktyg för att byta packboxar eller kan man byta utan att ta bort innerbenet?
Om innerbenet absolut måste bort, går det att få bort det utan specialverktyg?

Egentligen behövs det inte specialverktyg, men det underlättar. Mutterpicka underifrån brukar hjälpa att få isär benet. Samt något att banka ner nya packboxen tex den gamla + rörstump i rätt diameter med rätt längd. Teoretiskt skulle man kunna dra i två skruvar i backboxen och dra upp den utan att dela benet, men det är inget jag rekommenderar. Risken att repa innerbenet är stor så montera isär det istället. Det går faktiskt ganska fort/lätt om du har mutterpicka. Jula/rusta/chlasohlson säljer pickor för ca 295 - 495. Sen kan du använda den när du byter däck på bilen också.

Egentligen behövs det inte specialverktyg, men det underlättar. Mutterpicka underifrån brukar hjälpa att få isär benet. Samt något att banka ner nya packboxen tex den gamla + rörstump i rätt diameter med rätt längd. Teoretiskt skulle man kunna dra i två skruvar i backboxen och dra upp den utan att dela benet, men det är inget jag rekommenderar. Risken att repa innerbenet är stor så montera isär det istället. Det går faktiskt ganska fort/lätt om du har mutterpicka. Jula/rusta/chlasohlson säljer pickor för ca 295 - 495. Sen kan du använda den när du byter däck på bilen också.
Du menar för att få loss skruven i botten av ytterbenet då eller?

Japp ! Skruven som håller kolvstången. Lätt att den snurrar annars...
Ajfan, får försöka jaga rätt på en mutterdragare i helgen då...
Förresten, behöver man mutterdragare igen när skiten skall skruvas ihop?

Tack för svaren!

Använd INTE mutterdragare för att montera igen. Då sabbar du gängorna o du kommer ångra dig grovt.

Nu har kanske du en annan typ av gaffel, men så här tar jag isär mina.

[YOUTUBE-ID]62YyCsF267I[/YOUTUBE-ID]

OBS! använd bitshylsor av bra kvalite, inte så kul med runddragen insexskruv

på mina gaffelben kunde jag dra låss botten skruven för hand, ioch försig så va det på en moppe med änkla dämpare. kom ihåg att fetta in dom nya packboxarna med:tungan

Använd INTE mutterdragare för att montera igen. Då sabbar du gängorna o du kommer ångra dig grovt.

OK, jag skippar mutterdragaren vid återmontering. Min framgaffel är nog av en annan sort, för den där filmen förstod jag inget alls av...

Tack för alla svar!

Gud vad oproffsigt. Såhär gör jag!

Bifogat

• DSC00173.jpg
    DSC00173.jpg
    97.5 KB · Visningar: 368
Gud vad oproffsigt. Såhär gör jag!
Förlåt, visste inte att den där lösningen fanns.
Jag ska genast kapa upp min o ersätta den med 8m spännband o en agv hjälm.

:)

Hej

Ett tips är att se till att släppa "botten skruven" först av allt. Gör det innan du ens tagit av framhjulet. Vi bytte på en DR650 och gjorde misstaget att ta loss gaffelbenen först och då finns det inget som håller i innehållet och det bara snurrar.
Fredrik

Fredrik Å
En M20 Gängstång med 2 muttrar passar som mothåll i DR650 (1996-2008) benet istf specialverktyget. Och då behöver man inte nån mutterpicka eller lossa före med oljeläckage.

Hej

Ett tips är att se till att släppa "botten skruven" först av allt. Gör det innan du ens tagit av framhjulet. Vi bytte på en DR650 och gjorde misstaget att ta loss gaffelbenen först och då finns det inget som håller i innehållet och det bara snurrar.
Fredrik

Pressar du ihop gaffeln som jag gjort på mitt helt underbara fulmeck sätt så går det hur bra som helst.

Nästa fråga, hur fan pressar man dit den nya packboxen?
Hittils har jag knackat med skruvmejseln mot stoppringen, men den ringen blir ganska illa åtgången och jag är rädd att repa benet. Dessutom vill den inte riktigt den sista millimetern.

Lägg den gamla packboxen ovanpå den gamla, och leta reda på en hylsa/rör som passar utanpå innerbenet, men ändå ganska tight.

Nästa fråga, hur fan pressar man dit den nya packboxen?
Hittils har jag knackat med skruvmejseln mot stoppringen, men den ringen blir ganska illa åtgången och jag är rädd att repa benet. Dessutom vill den inte riktigt den sista millimetern.

Be nån svarva en distans i plast sen tar man gummiklubban och bankar. Skonar både benet och packboxen då den får styrning rakt ner pga distansen som har sammma innerdiameter som benet.

/Urban

Det löste sej med lite våld, vetefan om det blir så bra i slutändan men man ser väl om det börjar läcka igen.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul