Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du menar för att få loss skruven i botten av ytterbenet då eller?Egentligen behövs det inte specialverktyg, men det underlättar. Mutterpicka underifrån brukar hjälpa att få isär benet. Samt något att banka ner nya packboxen tex den gamla + rörstump i rätt diameter med rätt längd. Teoretiskt skulle man kunna dra i två skruvar i backboxen och dra upp den utan att dela benet, men det är inget jag rekommenderar. Risken att repa innerbenet är stor så montera isär det istället. Det går faktiskt ganska fort/lätt om du har mutterpicka. Jula/rusta/chlasohlson säljer pickor för ca 295 - 495. Sen kan du använda den när du byter däck på bilen också.
Du menar för att få loss skruven i botten av ytterbenet då eller?
Ajfan, får försöka jaga rätt på en mutterdragare i helgen då...Japp ! Skruven som håller kolvstången. Lätt att den snurrar annars...
Satans klurigt.Använd INTE mutterdragare för att montera igen. Då sabbar du gängorna o du kommer ångra dig grovt.
Nu har kanske du en annan typ av gaffel, men så här tar jag isär mina.
[YOUTUBE-ID]62YyCsF267I[/YOUTUBE-ID]
OK, jag skippar mutterdragaren vid återmontering. Min framgaffel är nog av en annan sort, för den där filmen förstod jag inget alls av...Använd INTE mutterdragare för att montera igen. Då sabbar du gängorna o du kommer ångra dig grovt.
Använd INTE mutterdragare för att montera igen. Då sabbar du gängorna o du kommer ångra dig grovt.
Använd INTE mutterdragare för att montera igen. Då sabbar du gängorna o du kommer ångra dig grovt.
[YOUTUBE-ID]62YyCsF267I[/YOUTUBE-ID]
Förlåt, visste inte att den där lösningen fanns.Gud vad oproffsigt. Såhär gör jag!
Hej
Ett tips är att se till att släppa "botten skruven" först av allt. Gör det innan du ens tagit av framhjulet. Vi bytte på en DR650 och gjorde misstaget att ta loss gaffelbenen först och då finns det inget som håller i innehållet och det bara snurrar.
Fredrik
Nästa fråga, hur fan pressar man dit den nya packboxen?
Hittils har jag knackat med skruvmejseln mot stoppringen, men den ringen blir ganska illa åtgången och jag är rädd att repa benet. Dessutom vill den inte riktigt den sista millimetern.
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|