Byta koppling på en Kawasaki Kx 80 !

Kullabacken

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Hörby
Hoj
Kawasaki Kx 125
Hej

Jag har bytt lameller på en cross, Kawasaki Kx 80, -93.

Så här:

In med lamellerna, som badat i olja, och på med nästa del (HUB-CLUTCH), och så ned med låsbrickor i botten, och sedan fjädrarna och börja skruva på de 5 bultarna.

Men, bultarna ska inte in i botten!, utan vara några varv från botten, eller hur, annars blir kopplingen helt stum. Troligen spännas med moment?

Hur många varv ska bultarna ut från botten, för att det ska vara lagom?
Gör verkligen låsbrickorna under fjädrarna att bultarna inte gängar ut sig?

Om bara butiken haft en verkstadshandbok, men det hade de inte inne.

Snälla, kan någon ta mig genom monteringen av kopplingen, steg för steg?

Hälsningar

Niclas
 
koppling!

Hej

Jag har bytt lameller på en cross, Kawasaki Kx 80, -93.

Så här:

In med lamellerna, som badat i olja, och på med nästa del (HUB-CLUTCH), och så ned med låsbrickor i botten, och sedan fjädrarna och börja skruva på de 5 bultarna.

Men, bultarna ska inte in i botten!, utan vara några varv från botten, eller hur, annars blir kopplingen helt stum. Troligen spännas med moment?

Hur många varv ska bultarna ut från botten, för att det ska vara lagom?
Gör verkligen låsbrickorna under fjädrarna att bultarna inte gängar ut sig?




Om bara butiken haft en verkstadshandbok, men det hade de inte inne.

Snälla, kan någon ta mig genom monteringen av kopplingen, steg för steg?

Hälsningar

Niclas
dom ska skruvas i botten och med moment helst då,vet ej momentet,men det går oxå att dra åt på känn så att säga! fjädrarna jobbar ju mot kopplingen:tummenupp
 
Men jag fattar inte ...

dom ska skruvas i botten och med moment helst då,vet ej momentet,men det går oxå att dra åt på känn så att säga! fjädrarna jobbar ju mot kopplingen:tummenupp

Men ... alltså ...:rolleyes:

När jag drog in bultarna i botten så att fjädrarna var max sammanpressade, och satte på kåpan etc, så ser jag att ;

Injustering på kopplingshandtaget kan inte göras, för att kopplingsarmen nere vid kåpan är lika nära vire-infästning som tidigare. När man byter lameller så ska ju armen gå längre ifrån, eftersom lamellerna är nya och tjockare, men icke !

När man trycker in kopplingshandtaget är det jättehårt, och det känns inte som om man "kopplar" utan som att det finns ingen fjädereffekt alls. Fattar inte det.
 
kan vara en liten kula som saknas oxå,typ kullagerkula!!

Det var en liten bricka på 1 mm som saknades längst in, och föregående ägare hade tjocka brickor under fjädrarana som gjorde kopplingen så hård o stum.

Med spränskiss leker livet. Nu fungerar det

Tack för era svar

N
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top