Byta kolvringar VTR Firestorm?

Nix. Har ingen aning men jag kan tala om hur det är på Sukkajukki TL1000R, visserligen ingen VTR men snarlik motorlayout.

Främre cylindern går bra att lyfta med spisen på plats, bakre cylindern går inte, man kan ta av bakre ventilkåpan men inte toppen. Man måste med andra ord lyfta ur hela spisen. Kan vara annorlunda på din hoj, TL har ju som bekant massa skumma rotationsdämpare etc där bakikring.
Jag tror inte att du behöver klyva spisen (dvs vevhuset) för att bara byta ringar, det verkar orimligt, ska du däremot göra något åt bottendelen (vev- eller ramlager) så lär du dela på motorn.

Redan byta ringar? Hur långt har du hunnit köra? VTR har ju inte funnits så herrejösses länge. När kom dom? -97? -98?

Med en drucken papegojas envishet: Köp verkstadshandbok om du inte lämnar in hojen för allting. Boken kommer att behövas förr el senare.
/u

Robban_C skrev:
Nix. Har ingen aning men jag kan tala om hur det är på Sukkajukki TL1000R, visserligen ingen VTR men snarlik motorlayout.

Främre cylindern går bra att lyfta med spisen på plats, bakre cylindern går inte, man kan ta av bakre ventilkåpan men inte toppen. Man måste med andra ord lyfta ur hela spisen. Kan vara annorlunda på din hoj, TL har ju som bekant massa skumma rotationsdämpare etc där bakikring.
Jag tror inte att du behöver klyva spisen (dvs vevhuset) för att bara byta ringar, det verkar orimligt, ska du däremot göra något åt bottendelen (vev- eller ramlager) så lär du dela på motorn.

Redan byta ringar? Hur långt har du hunnit köra? VTR har ju inte funnits så herrejösses länge. När kom dom? -97? -98?

Jag har funderat på att helrenovera motor, det har börjat lukta lite olja. Om det inte finns något annat sätt än att klyva hela motorn så är det lika bra att byta vevlager och ramlager samtidigt.. Annars har jag tänkt byta kolvringar plus ventiltätningar än så länge...

är cylindrarna lösa på den kan du ju lyfta av dem o byta ringarna, vet inget om modellen.
Men klyva motorn käns överflödigt ifall det nu är lösa cyllar på den.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP