Byta körskola?

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Jag har snart kört 15 lektioner på en och samma körskola och jag känner att den inte ger mig något. Jag står still på samma ställe och stampar och pengarna verkar bara flyga iväg. Dessutom tycker jag att skolan har gjort bort sig på flera punkter.

Är det OK att byta körskola sen när lektionerna är slut eller?

Klart det är ok! Har för mig att du inte behöver betala ny inskrivningsavgift om du byter skola.

Eller också gör du som mig när jag tog körkort för bil. Jag bokade uppkörning privat när jag tyckte jag var redo. Körskolan tyckte inte jag var redo... Jag klarade ändå uppkörningen med flaggan i topp.

Fixxxer skrev:
Jag har snart kört 15 lektioner på en och samma körskola och jag känner att den inte ger mig något. Jag står still på samma ställe och stampar och pengarna verkar bara flyga iväg. Dessutom tycker jag att skolan har gjort bort sig på flera punkter.

Är det OK att byta körskola sen när lektionerna är slut eller?

Har du ifrågasatt dom nånting då?!
Som referens kan du kanske använda mig då!? Jag har kört 5 dubbellektioner hittils, och är ingen guld-elev kanske. Har aldrig kört moppe el dylikt tidigare i mitt liv.
Alla lektioner hittils har varit på flygfält (i barkarby).

Lektion 1 var bara köra rakt fram, växla lite upp o ned, o testa svaja med hojen.
Lektion 2, testa o svänga i en åtta. Prova den enkla serpentinbanan.
Lektion 3, fortsätta med enkla serpentinbanan, och testa den svårare, samt väldigt lite krypkörning (den lilla banan)
Lektion 4, köra båda serpentinbanorna utan broms i slutet, krypkörning av den lilla banan, samt bromstest i 70km/h.
Lektion 5, köra båda serpentinbanorna med broms (nu avklarade), bromstest i 70, 90 och 100 (avklarade), samt övning av krypkörning i lilla o stora banan.
(Lektion 6, idag) ska jag fortsätta med den där förbannade krypkörningen :D

Lektionerna är 2timmar o 10 minuter långa ungefär, och det har hela tiden gått framåt (tycker jag)..

Men, som svar på din fråga så skulle jag först ifrågasätta dom varför man inte får gå vidare o testa på nåt annat, o får man ett skitsvar kan man ju byta skola... (finns inga regler där liksom)

rikard1979 skrev:
Som referens kan du kanske använda mig då!? Jag har kört 5 dubbellektioner hittils, och är ingen guld-elev kanske. Har aldrig kört moppe el dylikt tidigare i mitt liv.

Lektion 1 var bara köra rakt fram, växla lite upp o ned, o testa svaja med hojen.
Lektion 3, fortsätta med enkla serpentinbanan, och testa den svårare, samt väldigt lite krypkörning (den lilla banan)
Lektion 4, köra båda serpentinbanorna utan broms i slutet, krypkörning av den lilla banan, samt bromstest i 70km/h.
Lektion 5, köra båda serpentinbanorna med broms (nu avklarade), bromstest i 70, 90 och 100 (avklarade), samt övning av krypkörning i lilla o stora banan.

Lektionerna är 2timmar o 10 minuter långa ungefär, och det har hela tiden gått framåt (tycker jag)..

Men, som svar på din fråga så skulle jag först ifrågasätta dom varför man inte får gå vidare o testa på nåt annat, o får man ett skitsvar kan man ju byta skola... (finns inga regler där liksom)
Ja, jag har ifrågasatt dem och läraren anser att jag skulle ut och testa landsväg men de på skolan sade att det inte är aktuellt. Hur nu de ska veta det? Dessutom har jag fått avboka 3 lektioner och NU får jag veta att man inte får det (trots sjukdom på papper) senast 12 dagen innan. De kunde kanske ha klämt ur sig det innan.
En lektion dök inte läraren upp på och då ifrågasatte de om jag verkligen var där i tid och vart jag var. Självklart på rätt ställe och i tid.
Dessutom har jag fått göra läraren uppmärksam på felaktigheter vid flera tillfällen, han sitter mest upptagen i telefon, sitter och läser eller smyger bakom en container och röker.

De 2 första lektionerna satt jag på en EU-moped, 3:e lektionen en 125:a, 4:e lektionen en 500-kubikare och de senaste på en 750-kubikare.
Jag är inte alls nöjd med dem och de har dessutom nekat mig en teoribok eftersom jag redan hade körkort och då behövde jag ju inte vanliga teoriboken utan enbart MC-boken. Trots att jag ville ha båda.
Ja, det blir nog till att byta skola sen.

Fixxxer skrev:
Ja, jag har ifrågasatt dem och läraren anser att jag skulle ut och testa landsväg men de på skolan sade att det inte är aktuellt. Hur nu de ska veta det? Dessutom har jag fått avboka 3 lektioner och NU får jag veta att man inte får det (trots sjukdom på papper) senast 12 dagen innan. De kunde kanske ha klämt ur sig det innan.
En lektion dök inte läraren upp på och då ifrågasatte de om jag verkligen var där i tid och vart jag var. Självklart på rätt ställe och i tid.
Dessutom har jag fått göra läraren uppmärksam på felaktigheter vid flera tillfällen, han sitter mest upptagen i telefon, sitter och läser eller smyger bakom en container och röker.

De 2 första lektionerna satt jag på en EU-moped, 3:e lektionen en 125:a, 4:e lektionen en 500-kubikare och de senaste på en 750-kubikare.
Jag är inte alls nöjd med dem och de har dessutom nekat mig en teoribok eftersom jag redan hade körkort och då behövde jag ju inte vanliga teoriboken utan enbart MC-boken. Trots att jag ville ha båda.

Ja det där låter ju bisarrt. Körde själv min 3e lektion idag, Blev serpentinbanan (tror ja den kallas =)) Med broms i slutet. Går snabbt framåt, om ja själv känner för det. Naturligtvis inte innan jag är redo. Var kör du? Är det i malmö har jag en bra att rekommendera =P

Iaf hitills!!!

edit: såg att det var i södertälje, glöm min sista mening :huvet

Fixxxer skrev:
Jag har snart kört 15 lektioner på en och samma körskola och jag känner att den inte ger mig något. QUOTE]

Du kanske är redo att köra upp??

Risken att byta är väl att "nya" skolan vill testa igenom vad du kan och att du får lägga massa lektioner på det i "onödan".

Dra en fuling, beställ tid hos VV och gör en uppkörning.

Har du pratat med läraren och sagt som du skriver här?
/fredde - körde privat

EDIT: Oj, trodde att de efter 15 lektioner släppt ut dej på vägen i alla fall...
...innan dess är det nog ingen ide att köra upp... :)

Last edited:
Jag kan tillägga att jag dessutom inte ens fått gå igenom eller genomföra inbromsningarna...
Jag har inte ens fått klart för mig hur undanmanövern ska gå till, utan jag har fått köra en 8:a, stora konbanan, lilla krypkörningen och långa krypkörningen.
Sen har jag fått leta reda på egna saker att göra.

Fixxxer skrev:
Jag kan tillägga att jag dessutom inte ens fått gå igenom eller genomföra inbromsningarna...
Jag har inte ens fått klart för mig hur undanmanövern ska gå till, utan jag har fått köra en 8:a, stora konbanan, lilla krypkörningen och långa krypkörningen.
Sen har jag fått leta reda på egna saker att göra.

är det enkel eller dubbellektioner du tagit!?

Jag tror att du vet svaret på din fråga själv! Byt skola! :tummenupp

Byt bums tycker jag!! Jag var också på en rätt dålig trafikskola och det blev en dyr historia! Om du inte får komma ut köra landsväg än verkar det som dom vill behålla dig som elev till oktober! Inget att fundera på enligt mig..

Byt nuuuuu!

Byt genast.
Så ska det inte funka.
Min lärare pratade inte i telefon en ända gång under typ 1 miljard lektioner.
Och ska man köra tung ska man fan inte köra på en EU-moppe, det var det sjukaste jag hört.

Hitta en annan lärare.

jag gick på en skola som var lite seg när jag tog bilkortet.
när jag skulle ta mc gick jag o skrev upp först o klara det.
sen gick jag in på samma körskola o sa att jag ska ha 10 lektioner sen vill jag ha uppkörning...
ok sa dom...dom slapp ju mig o tjäna in på 10 snabba :tummenupp

Byt!!!!!!! Jag började på en skola men den sög elefant b*lle så jag bytte. Och ja, det är skillnad mellan olika lärare!!! Välj en där man kör ensam med läraren och inte delar han med nån mer!

Byt!

Direkct!

Mångs skolor vilja gärna kräma ur så mycket pengar de kan och göra körkortet svårare än vad det är.

Byt o säg till din nya körskola att du bytt för att du va missnöjd. Då kommer de att ta dig på allvar o hjälpa dig.

Ev. kan du ju höra med lite MC-klubbar vad de rekommenderar för skolor i din närhet..

Fixxxer skrev:

Det låter som en lite smårufflig skola det där...

Om det är en trafikskola ansluten till STR så bör de när du skrev in dig ha informerat dig om vad som gäller vid sen avbokning av lektioner. Använder de STRs anmälningsblanketter så finns det där en ruta som man ska kryssa i när man blivit informerad om trafikskolans regler för avbokning.

Tidigare så hade STR ett clearingavtal som gjorde att om man var anmäld vid en STRansluten trafikskola så kunde man fritt byta till en annan trafikskola inom STR sålänge man inte hade några skulder till den första trafikskolan. Vissa trafikskolor godtar fortfarande en clearing, men inte alla.

Utan att vara allt för partisk åt något håll så tycker jag att det verkar som att den där trafikskolan gör allt för att suga ut dig.

(om din trafikskola är ansluten till STR)
Kontakta STRs reklamationsnämnd: http://www.str.se/visa.asp?id=s09b9l83msu3g9qqt1
Eller någon annan på STR: http://www.str.se
Så kanske de kan hjälpa dig att få lite mera rätsida på saker och ting.

rikard1979 skrev:
är det enkel eller dubbellektioner du tagit!?

Jag har bara tagit dubbellektioner så det är 40x40 minuter.

Jag har sagt åt sambon att han INTE ska köra med dem jag kör nu utan han ska få ta en annan trafikskola som har betydligt bättre omdömen vad jag har fått höra.
Tack för era åsikter. :)

Esquire skrev:
Det låter som en lite smårufflig skola det där...

Om det är en trafikskola ansluten till STR så bör de när du skrev in dig ha informerat dig om vad som gäller vid sen avbokning av lektioner. Använder de STRs anmälningsblanketter så finns det där en ruta som man ska kryssa i när man blivit informerad om trafikskolans regler för avbokning.

Tidigare så hade STR ett clearingavtal som gjorde att om man var anmäld vid en STRansluten trafikskola så kunde man fritt byta till en annan trafikskola inom STR sålänge man inte hade några skulder till den första trafikskolan. Vissa trafikskolor godtar fortfarande en clearing, men inte alla.

Utan att vara allt för partisk åt något håll så tycker jag att det verkar som att den där trafikskolan gör allt för att suga ut dig.

(om din trafikskola är ansluten till STR)
Kontakta STRs reklamationsnämnd: http://www.str.se/visa.asp?id=s09b9l83msu3g9qqt1
Eller någon annan på STR: http://www.str.se
Så kanske de kan hjälpa dig att få lite mera rätsida på saker och ting.
Jag har inte fått skriva på något papper alls. De har inte ens kollat upp mitt övningskörningstillstånd eller något, det ligger ihopvecklat i handväskan sen jag fick det.
Det här låter väldigt märkligt? Jag har inte fått någonsomhelst information om detta och dessutom har de aldrig frågat mig om det. Jag har bara fått sätta upp mig på lektioner direkt.

rikard1979 skrev:

det här smällde min lärare ihop på min första lektion, plus lite lätt trafikkörning.
efter en 7 lektioner sa han att nu är du klar för uppkörning, vilket jag inte kände mig, men efter 3 lektioner till innan uppkörningen så gick det galant. jag gick på kompisars rekommendationer när jag valde skola, visst den låg 3mil bort, men det var det lätt värt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back