Byta hoj?

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Kör en kawa zx6r nu och funderat ett tag på att byta mot en supermotard av något slag. Det jag funderar på är, hur kul är det egentligen om man jämför med sporthoj? Vilka är fördelarna/nackdelarna med en sm om man jämför med sportis? Läst att de är rätt mycket mek med sm, hur dyrt blir de om man jämför kostnaderna mot försäkringen av sporthojen? Hare gött alla!

Beroendes på ålder,ort och val av bolag skiftar priserna på motardförsäkringar.
Men överlag blir det billigare,mycket billigare än sporthoj.
Sen får man se över sitt körsätt osv,motard är inte spec kul att race'a med på raksträkor osv men gör sin rätt på kurviga vägar och stadsmiljö för den som är leksugen.Även grus,möjligheter finns ju att ordna ett offroadkit och få en 2 i 1 hoj.

Hade jag varit dig så försök att få tillfälle att provköra en eller flera olika motard modeller.

Ska du ha en råare motard då brukar folk rekommendera Husaberg 650,
tror Aprillia sxv 550 även den lär vara trevlig.
Lite mer skruva,meck och skötsel på Husaberg krävs.

Ett bra allternativ är KTM 690 SMC.Mycket trevlig,bra service intervaller,behaglig att köra,inte helt omöjligt obekväm för 10-25 mila rundor,schysst försäkring.

Gick själv över från sporthoj (R1 00:a och R1 04:a) till KTM 690 SMC samt BMW R1200 GS Adventure.
Inget jag ångrar,nu har jag råd till 2 trevliga hojar istället och mina kickar får jag ändå på dem.

Last edited:
Du måste prova först, alla säger att SM är busigast - men behöver inte betyda att det är din grej.

Provkörde 690 SM-09. Det var som att köra en cykel i jämförelse med ZX7R och Hornet 600 -08. Gick bra under 100, efter segade det.

Blev aväcklad, trodde SM var lösningen på mina problem - nehepp. Tillbaks till sporthoj/street, kostar kanske mer men det var helt enkelt inte min grej.

Framförallt bör man överväga vibrationer och åkkomfort. Visst de senare enstånkarna kanske inte är så parkinson framkallande men något att ha i åtanke iaf. Komfortmässigt ofta hårdare sadlar och kanske inte toppen körställning för att nöta motorväg, gillar man längre turer så är det ju lite av en nackdel.

Nu har ju inte jag en motard i egentlig mening,men körstilen är ungefär densamma.
Fördelar:billigare försäkring,man kör minst 100 blås långsammare (host) vilket är hälsosammare,men framför allt roligt och smidigt i stan.
Nackdelar:man åker inte lika långt längre,och all förflyttning tar längre tid eftersom det är en pina att åka rakt fram så man tar alltid den längre men krokigare vägen.
Man måste tanka en gång i timmen,tjatig procedur,men man träffar väldigt mycke trevligt folk på macken,som undrar om dom får tjöpa "crossen,för grabben fyller 15 snart" ;)
Prova en under en dag och testa.

det jag upplevde när jag hade min 690 Duke! var att det är ett ruskigt roligt sätt att leka av sig och stilla abstinens o sug för en kort stund! MEN i en mindre stad där det krävs några mils landsvägsåka för att ta sig nånstans o inte mycket till stad att busa i säger jag NEJ. ska man ha motard ska man bo i en större stad med lite backar, svängar, och mer transportsträckor på ett annat vis!!

Betalar i dagsläget 300kr/månad i försäkring. Tror ni ändå de blir billigare med en motard med servicekostnader osv?

Motard är skitkul tycker jag -20 min åt gången (tex på en kurvig bana med justa slicks :yoparty). I övrigt innebär en motard bara begränsningar och kompromisser. Så en något högre försäkringskostnad för en "vanlig" sporthoj kanske man kan se i relation till användandet.

Mek/service beror mkt på modellen. Ska du ha riktiga dräpare som tex Qvarna och Husa ja då får du skruva en del för att grejorna ska hålla (vi snackar ju i grunden om tävlingmaskiner)

Serieproducerade gatmotarder, tex KTM, är inte mer pyssel med än andra hojar.

går i samma tankar då jags ka börja plugga o har inte råd att har kvar R hoj, kanske naket är bättre än motard då?

tänk efter hur dina mc turer ser ut , åker du 10 mil+ sträckor ja du har du sållat bort allt vad husaberg,aprilia sxv, o husqvarna o andra vassare maskiner direkt för du kör bara en sån sträcka en gång sen har du antingen träsmak i hela röven ell spräckt varenda hemorojd du hade:)

sen har du komfort maskinerna ktm 625,640 mm ell kanske nån gammal omodern grej som en honda xr o liknande men gillar man riktigt aktiv körning med bus osv så i min mening faller de bort där med.

så du har ett svårt val framför dig o för o nackdelar men mitt råd e att behåll den du har o köp billigare motard vid sidan av så har du en bra kompromiss av 2 världar

Betalar i dagsläget 300kr/månad i försäkring. Tror ni ändå de blir billigare med en motard med servicekostnader osv?

Svårt att det blir billigare.

Provkör en SM, inte säkert att det är din grej. Jag ställde mig samma fråga, och självklart sa de flesta att SM är roligare än R hoj, busigare osv. Provkörde 690 SMC -09 och en 950 SM och konstaterade att det är inget för mig. Tycker nu i efterhand att det är värt att pröjsa mer i försäkring. Aldrig billigt att äga hoj, men värt :)

Jag hade iaf kul nu när jag var ute och körde... :D

Det jag saknar är att kunna dra iväg nånstans. Jag kör inte gärna mer än 10 mil åt gången med min KTM... Men visst fan har jag kul de milen, om det svänger.

Testa nån vettja... :tummenupp

Back