Byta förgasare till tm40

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Tjena

Om jag ska byta förgasare för att få mer fart på ktm 640.
Visst är det Mikuni TM40 jag ska byta till då?

En annan fråga är behövs något mer? Är det plug and play eller krävs en massa annat, fäste, slangar, vajrar osv??

Vad är accpump?

Japp !
Den eller HSR 42 (om du tänker trimma mycket).:tummenupp
TM 40 är nog bättre vid lättare trim , Högre gashastighet och därmed bättre respons

Kehin knasarna är dyrare, men bra

Är det inte en Keihin FCR-41 mx han vill ha? Den sitter ju på 625:an
(och 660:n?) original iaf...

FCR 39 eller 41 är att föredra framför TM. Dels för att där finns bestyckning färdigt och dels så är det rent konstruktionsmässigt en bättre gasare.

Men även TM40 är ljusår bättre än original vacumfugge....

Ok.

Annonserar efter en bättre förgasare och har blivit erbjuden en som suttit på en 625:a 06:a.
Är det bara å köpa den och smälla dit eller behövs jag beställa något mer?

Har inte full koll men slänger in ett svar så du har något att läsa iaf.
Tror att gashandtag beror på utväxlningen för trotteln resp. gashantaget. Dvs med fel handtag kanske du får vrida handen ur led för full gas och på andra kanske du får "moppegas". Kan säkert ha med enkel/dubbelvajer att göra också men dom flesta bör väl ha dubbla.

Jag bytte till en HSR 40 ( så gott som samma som TM) på min gamla XR 600 och jag blev tvungen att svetsa om vajerinfästningen (för lång vajer annars).

Jag bytte till tm40 på min xr600 förut. Helt klart skillnad, mycket trevligare körning efteråt! Jag hade också lite problem med för långa vajrar har ja för mig iaf.. men om ja minns rätt så kortade vi dom bara på ngt vis. Jag köpte en som var bestyckad och klar för min Xr. Och accpumpen var som sagt gudomlig.. en liten "pigg" som sprutar in en skvätt soppa vid gaspådrag, väldigt simpelt förklarat

Acc-pump är en liten mekanisk pump som sprutar in bränsle i förgasaren när du vrider på gasen. Den justerar du så att sprutet kommer så fort du vrider på gasen och slutar pumpa just innan den får för mycket och surar ner sig. Blir en grym skillnad på enstånkor som annars kan tveka lite vid gaspådrag från låga varv.

Här kan du läsa om TM40 på KTM 640.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67132

Lycka till!:tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...