KTM 640 med Mikuni TM40 förgasare

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Köpte precis en Mikuni TM40 förgasare och slängde på min 640 -01.
Har ett KTM race-dämp på (okänd modell), har kvar luftburken.
Satte ett 140 munstycke i den (137.5 var standard i förgasaren vid leverans).

När den var kall och jag körde gick den bra, men stiftet blev lite ljust. Skruvade lite men när det blev varm sedan gick det inte gasa på fullt från tomgång.

Justerade tomgång och luftskruv ett tag men fick det inte att funka...

Vad kan vara fel ? Den gör om jag gasar på hastigt... Mitt luftburksgummi är lite sprucket så den kanske drar tjuvluft...
 
fugge

Till att börja med, sätt dit ett 150 i hf. Brukar var hyffsat rätt på både husaberg,honda xr, ktm. Sedan kolla om accpumpen är på! Skruva på lite åt gången! kör sedan fullgaskörningar låååångt och kolla stiftet! DEt kan sluta med 140-150i högfart. nålen har betydelse för gas-stupningar ochså! :tummenupp
 
Ähh ge upp! Hur sjutton läser ni era lambdavärden som kör med 150main på tm40? Hojfan kommer ju svartryka.
Låter som den går allmänt fett nu, om det funkar hjälpligt när den är kall och ännu sämre när den är varm.
 
137.5 var original i förgasaren för KTM 640 stod det på påsen jag fick.

Däremot vill jag klargöra en sak, vilke är det man kallar för snorkel ?
Är det där man sätter på gummit som sitter mellan förgasaren och luftburken ?

Den har jag iaf kvar... annars är det helt tomt i luftburken förutom filtret.


Den gick alltså bra kall, men inte varm .... kall fick den ganska ljust stift!
 
På en Duke-II (samma motor) som jag hade slipon (dubbla), modifierat y-rör och locket till luftburken bortplockat, så blev inställningarna följande på TM40:n (justerat i bänk med lambdasond) - saxat från engelsk text jag skrev ner för minnesanteckningar :

main jet 150 (jag gissar att en vanlig 640LC4 med mindre luftburk kan hamna på 145 eller 147,5)
needle at position 4 (second highest needle position)
pilot jet 30 (detta påverkar lågfarten och balanseras med blandskruven)
acceleration pump adjusted to a gap of about 3-4 mm before it is turned on (pumpen ska gå i först efter att man vridit på rullen en liten bit)

(result is 63 Nm at 5.200 rpm and 39 kW (53 bhp) at 6.500 rpm)

En 640 med slipon andas inte riktigt lika bra som en Duke-II med motsvarande avstrypning, så inställningarna kan behöva vara aningen magrare. Snorkeln som omtalas sitter på locket till luftburken. Ta dock bort locket helt och hållet, men lämna kvar resten av luftburken.

Hur går maskinen med respektive utan choke när den är kall respektive varm ?
 
Locket till luftburken... hmm en sån har jag nog inte, det är ett hål rakt in när jag tatt bort sadeln ?

Idag meckade jag dit gummina riktigt oså så den inte drar tjuvluft, blev bättre.
Däremot så köver den sig vid fullt pådrag, men efter en halv sekund kommer fulla varv.

Har skruvat o hållt på men får inte den biten bättre... ska jag gå upp lite i huvudmunstycke tycke du ? Eller är det nåt annat ?

Den går ganska bra för övrigt tycker jag
 
mr_ping skrev:
Locket till luftburken... hmm en sån har jag nog inte, det är ett hål rakt in när jag tatt bort sadeln ?

Idag meckade jag dit gummina riktigt oså så den inte drar tjuvluft, blev bättre.
Däremot så köver den sig vid fullt pådrag, men efter en halv sekund kommer fulla varv.

Har skruvat o hållt på men får inte den biten bättre... ska jag gå upp lite i huvudmunstycke tycke du ? Eller är det nåt annat ?

Den går ganska bra för övrigt tycker jag

Låter som om luftburken är öppnad som den ska.

Gå upp i huvudmunstycke (145 eller 147,5). Kolla också hur nålen är inställd, den bör vara i näst högsta läget (låsbrickan i näst lägsta position) om man använder original-emulsionsröret. Titta även på vilket lågfartsmunstycke som sitter i - jag gissar på storlek 25 - och du kan nog gått gå upp ett steg (27,5) för att få rätt blandning från tomgång och upp till kvartsgas (blandskruven hamnar då inom rätt "arbetsområde" för optimal blandning).

Sådär mellan tummen och pekfingret... bäst är förstås alltid att verifiera med bänkning och lambdavärden.

När allt det är fixat, kolla att acc.pumpen fungerar (sprutar en liten skvätt soppa rakt in i förgasarhalsen).
 
Ska prova att trycka i 145 först då.... tror det sitter ett 20 munstycke som lågfart... beställde ett i storlek 25 + 27.5.

OBS! När den var kall kunde jag gasa utan problem, säger det dig något ?
 
Ja hade samma problem en gång. den starta och gick bra när den var kall. när den blev varm dog den om man inte gasa hela tiden och då gick den piss oxå.

felet var att den fick för lite luft
 
mr_ping skrev:
Ska prova att trycka i 145 först då.... tror det sitter ett 20 munstycke som lågfart... beställde ett i storlek 25 + 27.5.

OBS! När den var kall kunde jag gasa utan problem, säger det dig något ?
Har du rengort filtret noga!!!! Låter som du har smort in filtret med fett :lol Vad är det för filter? Kolla så att inte choken spelar dig ett spratt!
 
Last edited:
Originalfilter... lite oljigt är det allt, det rinner typ om jag klämmer ganska löst.

Men nu har jag bytt till 135 munstycke, blev nog lite bättre... men det smäller när jag gasar fullt nu. Ska kolla stiftet.

Ska jag byta lågfart e frågan ?

Men fan vad mycket bättre den går....VARFÖR sätter man dit bluff-förgasare ??


Den låter utav bara helvete nu ska ni veta...
 
mr_ping skrev:
Originalfilter... lite oljigt är det allt, det rinner typ om jag klämmer ganska löst.

Men nu har jag bytt till 135 munstycke, blev nog lite bättre... men det smäller när jag gasar fullt nu. Ska kolla stiftet.

Ska jag byta lågfart e frågan ?

Men fan vad mycket bättre den går....VARFÖR sätter man dit bluff-förgasare ??


Den låter utav bara helvete nu ska ni veta...
Det ska inte rinna om du klämmer stenhårt ens! speciellt inte på vintern!
 
Jo... men den gick ju som den skulle med originalförgasarn...

Ska prova lite andra sketna munstycken sen i helgen...
 
mr_ping skrev:
Ska prova att trycka i 145 först då.... tror det sitter ett 20 munstycke som lågfart... beställde ett i storlek 25 + 27.5.

OBS! När den var kall kunde jag gasa utan problem, säger det dig något ?

Om den går bra när den är kall och inte när den är varm så säger det mig att den får för mycket när den blir varm. :tummenupp
 
Går bra o går bra... Nu vet jag iaf att det är 20 som lågfart i den från början och det är nog alldeles för litet.

Sen ska ja trycka dit +5 eller nåt på huvudmunstycket igen för stiftet var ganska ljust.
 
För den som är intresserad...

Satte i 145 munstycke, borra sönder kåpan på vänstersidan vid luftburken i mitten c:a 6x5cm. Nu går hojjen som ett skott!!!

Wheelar på 3:an om jag rycker lite... innan var det helt omöjligt.
Har 15 drev fram.
 
Passar huvudmunstycket från orginalfuggen i en tm 40 oxå?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top