Byta förgasare eller dynojet-kit.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag har en zzr600 -92:a.

Jag har uppgraderat min hoj lite.
Portat toppen
Helsystem 4-2
Kn-filter

Och nu funderar jag på att byta förgasare.
Där sitter original på just nu Keihin CVKD 36mm.
Men frågan är om man ska släng på ett dynojet-kit eller man kanske ska byta till större förgasare?

Jag har visserligen Keihin CVKD 40mm från en zzr1100 liggande här hemma som man kan prova, men är lite osäker om det inte är lite för stort :confused:

Skulle självklart vilja ha flatside men dom pengarna har jag inte liksom :(

Vad hade ni gjort; bytat nålar, förgasare eller någon annan ide?

36:or hänger med ganska långt. Vad har du för effektmål?
Dynojet har inte rykte att ha bra livslängd. Tvärt om, dom till och med sliter ut förgasarna i förtid. Samt att det är inte säkert att kitet passar ihop med din trimning i alla fall.
Det bästa är att du byter munstycken i dom förgsarna du har. Samt justerar nålhöjd.
Som sagt, 36:or sitter det på betydligt större hojar med högre effektutag, dom räcker.
Oavsett vad du gör/väljer för alternativ, så kör en runda i bromsbänk för att få ett kvitto på att justeringen blivit bra. Framför allt att få ett vettigt lambda värde.
Att ta förgasare från en annan större hoj kan bli vansinigt dyrt när man ska köpa munstycken. Kalkulera med att du behöver 4-5 uppsättningar med munstycken innan du är klar, inte bara huvudmunstycken, utan lågfart och kanske något luftmunstycke också.

Mats

Tack för ett mycket bra svar Mats :tummenupp

Vad har jag för munstycken original och vad finner jag nya som är större?

Ja min effektmål är väl inte så jävla hög.
Vill få ut så mycket vrid som möjligt för en vettig peng (inte byta hoj).
Hojen är ombyggd till streetfighter (kolla min avatar) så höja toppfarten kan vi skippa.
Vet att dessa hojar gör ca 250km/h original och jag har själv vart uppe i 210Km/h sen fick man lätta på gasen då man höll på att flyga av.

Men jag vill få upp vridet så den känns ännu mer ettrig än vad den är nu, vill att den ska kännas riktigt vild.

Last edited:
Skit i dynojetkitet. Det bästa du kan göra är att låta nåt proffs ställa in hojen i bänk. De ser direkt vad som behöver göras och ibland ger det otroliga resultat. Kostar några lappar dock.

Jag gör nog som Mats sa, byta ut munstyckena till lite större.
Men nu ska man bara ta reda på vad jag har för några :va

Om du nu skiter i toppfart kanske drevning kanske kan vara ett alternativ för att få den ettrigare..?

Nä, byta drev lär det inte bli.
Men jag funderar att ta munstyckena från mina 40mm förgasare (från zzr1100).
Men innan börjar skruva ner allt på hojen så undrar jag om någon vet hur stora munstycken det sitter på min zzr600 original?

Öhmm, så kan du inte göra. Vilken storlek du ska ha på munstycken avgörs av hur motorn går. Går den fett, byter man till mindre munstycken, går den magert, byter man till större. Du får INGEN mer effekt genom att bara bulta på större munstycken. Det enda sättet att veta vad du ska ha för munstycken är att mäta olika saker på motorn, eller av erfarenhet. En del är grymt duktiga på att känna vad som behöver göras med förgasarna för att motorn ska gå bättre.

Jag ska byta ut min luftburk mot öppna filter och då lär den få för lite bensin.
Därför ska där på större munstycken.

Men visst drömmen hade varit att få tag i flatside förgasare för ett rimligt pris.
Men det lär nog inte hända :3freak

Trimmade motorer behöver ibland mindre munstycken än tidigare. Låter säkert konstigt för många däcksparkare. Men börja inte klabba med förgasarna förrän du har bänkat den och fått ett lamdavärde. Allt snack om att tvunget trycka i större munstycken efter att ha bytt avgassystem är just bara snack.
Senast bänkade jag min gsxr750 -87. Lite småtrimmad och med rs36:or. Mikuni rek. 130 till denna hoj. I min satt 125 och ändå gick den aningens fett så jag fick gå ner 120 innan det blev bra.

Jag ska byta ut min luftburk mot öppna filter och då lär den få för lite bensin.
Därför ska där på större munstycken.

Men visst drömmen hade varit att få tag i flatside förgasare för ett rimligt pris.
Men det lär nog inte hända :3freak

Du bör inte byta bort luftburken om du har vakumförgasare. Den blir riktigt svår att ställa in och risken är att du får en kass kurva.

Du bör inte byta bort luftburken om du har vakumförgasare. Den blir riktigt svår att ställa in och risken är att du får en kass kurva.

Oki, men hur ska jag göra?
Eftersom min hoj är ombyggd till streetfighter så har mina original kanaler till luftburken tagits bort.
Ska man kanske bygga nya kanaler till luftburken istället?

Oki, men hur ska jag göra?
Eftersom min hoj är ombyggd till streetfighter så har mina original kanaler till luftburken tagits bort.
Ska man kanske bygga nya kanaler till luftburken istället?

Vilka kanaler avses?

ZZR600-92 är utan ram-air så luftburken suger sin luft bakifrån, under sadeln och har inga kanaler av den typ som dom senare som suger luft genom intag i fronten. går förvisso en liten tratt ut bakåt som man kunde ta loss men den borde inte göra något större skillnad om man tar bort, det viktiga är att den stora luftboxen sitter kvar när man har CV förgasare.

Alternativet är ju att byta till icke CV-förgasare om du nu ändå funderar på att byta, då blir den mindre känslig och är lättare att få bra med öppna filter. Men då får man lära sig att bli mjukare på gasen....

Last edited:
Beroende på drivpaketets skick så kan du ju köpa nytt och byta En kugg mindre i fram eller tre upp i bak gör skillnad. Blir rappare då och du kanske tappar 10-15 km/h i topp men mer acc och förmodligen lättare än mixa med fugasarn.

Drivpaketet är ok och lär inte bytas.

Men nu är det så att jag har fått chansen att köpa ett par Mikuni RS36 till ett riktigt bra pris.
Men frågan är, tror ni att de blir förstora för min 600?
Vet att de säger att jag ska köra med RS34 men vad tror ni?
Har ju original 36mm.

Fick precis reda på att munstyckena var bytta till 2 steg högre än original (vet ej hus stora det är).
Kan bara tänka mig att det lär dränka min motor :gnissla
Eller vad tror ni?
Kan ju oxå säga att jag får till öppna filter.

Fick precis reda på att munstyckena var bytta till 2 steg högre än original (vet ej hus stora det är).
Kan bara tänka mig att det lär dränka min motor :gnissla
Eller vad tror ni?
Kan ju oxå säga att jag får till öppna filter.

NEJ NEJ NEJ...

SKall du åka med original förgasare är öppna filter ett riktigt uselt alternativ. Cykeln kommer med 90% sannolikhet att gå skit. SKall du inte åka med original luftburk så köp ett par RS36.

2 steg upp eller ner dränker inte din motor. Utan bänkning vet du inget så köp inga munstycken eller mecka runt innan dess....

NEJ NEJ NEJ...

SKall du åka med original förgasare är öppna filter ett riktigt uselt alternativ. Cykeln kommer med 90% sannolikhet att gå skit. SKall du inte åka med original luftburk så köp ett par RS36.

2 steg upp eller ner dränker inte din motor. Utan bänkning vet du inget så köp inga munstycken eller mecka runt innan dess....

Tack Boris för ditt svar. När du snackar så lyssnar jag :tummenupp

En enkel fråga då jag aldrig har kört med mekaniska förgasare på några av mina hojar.
Kommer jag att märka någon skillnad på RS36 jämnt emot mina Original 36:or?

Mitt recept är:
Portad topp
4-2 helsystem
Sportfilter
Och någon av förgasarna

Tack Boris för ditt svar. När du snackar så lyssnar jag :tummenupp

En enkel fråga då jag aldrig har kört med mekaniska förgasare på några av mina hojar.
Kommer jag att märka någon skillnad på RS36 jämnt emot mina Original 36:or?

Mitt recept är:
Portad topp
4-2 helsystem
Sportfilter
Och någon av förgasarna

Ja du kommer märka skillnad ffa så ger de häftigare drag vid gaspåslag. CV fuggar ger ett gassvar som sirap i jämförelse. Ur hästkraft per krona är de dock en tveksam investering men skall du åka utan original luftburk så besparar du dig många gråa hår om du köper RS. Häftigare ljud och gassvar är mer en bonus...

Jag har fått tag på ett par för 3000 kr inkl öppna filter :rofl
Jag tycker det verkar vara en vettig investering :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul