Vårrustning förgasare

Då var det dax för en liten update. Har bytt alla filter, nytt trottelmembran, olja, soppa och rengjort förgasare och tanklock. Bluddret borta :tummenupp
Såg till att få soppatorsk igår, då tjöt det lite och jag fick vänta som vanligt. I övrigt är det tyst om tanklocket. Det går att leva med men är endå lite irriterande...

Lägger upp en bild på dom "brända" skruvarna. Vet inte vad dom heter på svenska men på eng är det "Pilot Air Screw" om jag fattat det rätt så är dom till för tomgången, den är stabil runt 1100rpm som det ska va, dock mellanlandar den vid 18-20k nån sek när man stannar.

Nu till den stora frågan, tänkte synkronisera förgasarna, ska jag lämna in på rullande landsväg eller göra själv?
Vad är skillnader i pris och kvalité? och är det något mer jag behöver göra innan?

Vad roligt att du fick till det! Sugen på att sälja? ;)

Synkning vet jag inget om mer än att man bör kolla att ventilspelet är schysst innan. Finns några trådar om'et här på forat.

"..tomgången, den är stabil runt 1100rpm som det ska va, dock mellanlandar den vid 18-20k nån sek när man stannar."
Så kan den göra om den går aningen fett. Testa att skruva in pilotskruvarna ett kvarts varv för att se om det blir bättre..

Blöjräsern: saknar gamla pärlan? :krama
Ventilspel låter svårt, hade hoppats slippa d i år. Får söka lite o se vad man hittar

nostromos: Bra tips, ska defenetivt testa.
Är det dom man justerar i bänk? Har inte sett några andra grejer man kan komma åt utifrån

Ja faktiskt. Det är nog den charmigaste hoj jag haft. Ventilspelet är inte så svårt att kontrollera. Det står i manualen hur man gör.
Är du lite försiktig vid demontering så behöver du inte ens köpa några extragrejer. Av med tank, luftburk, plastskivan under luftburken, isär med ett par kontakter och slangar och slutligen ventilkåpan och kåpan på högra sidan om motorn. Ett bladmått och en pilsner en fredag så är det i hamn!

Ja den är riktigt rolig, kommer behålla den under sommaren jallfall sen lutar det åt enduro/motard, har några polare som börjat tjata :) Såg en tråd i dag om en kille som säljer en 7:a .
Testade skruva in piloterna blev nog inte helt exakt en fjärdedel på alla, var lite trångt, men det funkade mellanlandningen är borta! Vad behöver man göra om ventilspelet är felaktigt och är det svårt att fixa själv?

Om du behöver justera spelet blir det lite jobbigare. Då får du lov att notera spel på vardera ventil (bra att göra ändå, bara för att hålla koll på förändringar i spelet) Sedan måste du lyfta bort kamaxlarna och kontrollmäta de shims som sitter där. Sedan finns en tabell i mekhandboken som hjälper dig att välja nytt shims med vägledning av det shims du redan har. Står under Valve adjustment tror jag. Lite krångligt men absolut inte omöjligt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph