Keihin FCR på ZZR600

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Ska slänga på ett helsystem på en ZZR600 -92:a och då tänkte jag också byta ut förgasarna.

En bra vän till mig har då Keihin FCR 39mm liggande som jag kan få köpa till ett bra pris.
Men frågan är om de inte blir lite förstora för hojen.

Ni som kan lite mer om flödes matchande m.m.
Vad tror ni?
Ska jag köra på dessa eller ska jag se om jag lyckas hitta ett par
Keihin FCR 37mm eller Keihin FCR 33mm istället?

Original sitter där ju vanliga Keihin CVKD 36mm.

Last edited:
39:or är lite stora ja....skulle nog rekommendera de till dragracing 1300-1400cc motorer...eller liknande.

FCR 31-33 skulle vara mer lagom, eller Mikuni RS32-34, skulle nog struntat i att uppgradera fuggarna på hojen om inte original behöver restaureras för 2-3 tusen, då är det nog värt att titta på eftermarknads förgasare.

Jag har bromsat 125hk på bakhjulet med FCR33:or
DÅ ser man på kurvan att effekten planar ut lite på slutet. Så det är nog vad dom klarar.
Det låter ju å andra sidan perfekt för en 600:a
Se till att du får rätt modell. Horisontal eller vertikal.

Mats

Återigen vill jag poängtera att kubik inte spelar någon jättestor roll i frågan. Så länge motorn (läs kammarna) kan flöda den luft som skickas in kan du i princip stoppa på vad som helst. Det är inte ovanligt att lite äldre 6-700cc sporthojar avsedda för race har 38-40mm förgasare på sig.

Låna gasarna och prova. Dom är relativt enkla att ställa in så du får fort en uppfattning om dom går att använda. Sen är allt relativt vad gäller om gasarna går att använda. Det du kommer att få göra om dom är för stora för motorn är att vara försiktig med gasen och komma upp i rätt varv innan du smäller på för fullt, det kommer att fungera men du kommer vara tvungen att köra försiktigt tills dess att motorn orkar "evakuera" luften den suger i sig genom gasarna

Last edited:
Jag tackar så mycket för tipsen :tummenupp

Ska testa och se hur de fungerar som sagt, har som sagt fått ett bra pris på dom av polaren.
Sen har jag hört att om man byte till mekaniska plus helsystem så gjorde det rätt så mycket
på hojens karaktär.
Toppen är också portad på hojen :rolleyes::gnissla

Som Viktor L skriver så spelar inte kubiken särskilt stor roll i frågan utan det beror på flödet genom toppen.

Små förgasare ger ofta en snabbare respons vid lägre varv men tappar på toppen och vise versa. Sen om detta är universalt eller endast något jag upplev låter jag vara osagt!!

Prova nu när du har möjlighet.
Vad har du suttit på tidigare?

Jag hade ett par keihin fcr35mm på min zzr600 samt ett helsystem, blev som en helt ny hoj att köra. Jag hade också pipercross socks luftfilter på den. Jag tror kanske att hon som köpte den av mig ska sälja dessa förgasare då hon har bytt tillbaka till orginal.

så här såg det ut.

Bifogat

• filter.JPG
    filter.JPG
    104.6 KB · Visningar: 214
Som Viktor L skriver så spelar inte kubiken särskilt stor roll i frågan utan det beror på flödet genom toppen.

Små förgasare ger ofta en snabbare respons vid lägre varv men tappar på toppen och vise versa. Sen om detta är universalt eller endast något jag upplev låter jag vara osagt!!

Prova nu när du har möjlighet.
Vad har du suttit på tidigare?

Där sitter just nu med original avgassystem original Keihin CVKD 36mm

Jag hade ett par keihin fcr35mm på min zzr600 samt ett helsystem, blev som en helt ny hoj att köra. Jag hade också pipercross socks luftfilter på den. Jag tror kanske att hon som köpte den av mig ska sälja dessa förgasare då hon har bytt tillbaka till orginal.

Du får gärna kolla med henne hur mycket hon ska ha för dom och filter (om hon nu ska köra med luftburk).

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul