Byta drivlina eller ej, det är frågan...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Roat mig lite med däckbyte och byte av bromsbelägg fram i dag på gubbhojen.

Drar på en 600-mils norgeresa nästa helg. Och då infinner sig frågan om det inte är läge att byta drivlina också innan avfärd, baserat på utseendet på det här framdrevet:

IMG_20220723_154228-01.jpeg

Lite för tidigt med byte för min smak. Men vet i sjutton om det är ok för en 600-milstur...

Hur som, Mitas E08 åkte på i dag. Var överjävligt att kränga. Och bakdäcket jag slängde på i maj har slitits alltför fort. Så dom blir det inte igen.

Framdreven tar ju mest stryk i drivpaketet och det ser ju slitet ut men du kanske klarar dig med att bara byta det också ? Med risk att du får efterjustera kedjan lite på turen
Hur långt har drivpaketet gått ?

Hur mycket kan du lyfta kedjan längst bak på bakdrevet, kl 3? 0 mm är bra sedan är det tveksamt i detta fall.
Byta framdrevet är ju snabbt och lätt och billigt.

Du kan ju byta kedjan också och spara den. Man får slänga på en beg kedja. Om det är ens egen.

Alternativ 3 är att byta allt redan nu.

Att byta i Norge är inte ett alternativ.

Roat mig lite med däckbyte och byte av bromsbelägg fram i dag på gubbhojen.

Drar på en 600-mils norgeresa nästa helg. Och då infinner sig frågan om det inte är läge att byta drivlina också innan avfärd, baserat på utseendet på det här framdrevet:

View attachment 474268

Lite för tidigt med byte för min smak. Men vet i sjutton om det är ok för en 600-milstur...

Hur som, Mitas E08 åkte på i dag. Var överjävligt att kränga. Och bakdäcket jag slängde på i maj har slitits alltför fort. Så dom blir det inte igen.
Jag hade kört med det. Ska mycket till innan man blir stående.
BTW, hur lyckas man skrapa ihop 600 mil i Norge?

Framdreven tar ju mest stryk i drivpaketet och det ser ju slitet ut men du kanske klarar dig med att bara byta det också ? Med risk att du får efterjustera kedjan lite på turen
Hur långt har drivpaketet gått ?
Brukar byta rubbet, för enkelhetens skull. Det som sitter på har gått runt 1800 mil. Jag brukar inte klema bort kedjan med speciellt mycket vård ;) . Smörjer ofta. Rengör aldrig...

Brukar byta rubbet, för enkelhetens skull. Det som sitter på har gått runt 1800 mil. Jag brukar inte klema bort kedjan med speciellt mycket vård ;) . Smörjer ofta. Rengör aldrig...
Då hade jag bytt om den gått såpass är det ingen tvekan , hellre byta än å stå i vägkanten på semestern

Byt. Det finns ställen längs den rutten där du inte vill stanna på grund av haveri…

Tycker jag att du absolut ska göra,om du inte har varit där förut och ändå är så långt norr ut som Tromsö.Bara ca 10 timmar till mot norr.Kyrkeportens camping,ca 10 minuter från Nordkap,är om inte världens nordligaste camping så iaf Europas .

Känns analt att byta ut det där, möjligen om du sparar grejerna som nån skrev. Ta med kedjesmörj. För övrigt är drivlina Motor+vxllåda ( i min värld ) men det betyder ju inte att jag inte förstår vad du menar.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP