Byta drivlina eller ej, det är frågan...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Roat mig lite med däckbyte och byte av bromsbelägg fram i dag på gubbhojen.

Drar på en 600-mils norgeresa nästa helg. Och då infinner sig frågan om det inte är läge att byta drivlina också innan avfärd, baserat på utseendet på det här framdrevet:

IMG_20220723_154228-01.jpeg

Lite för tidigt med byte för min smak. Men vet i sjutton om det är ok för en 600-milstur...

Hur som, Mitas E08 åkte på i dag. Var överjävligt att kränga. Och bakdäcket jag slängde på i maj har slitits alltför fort. Så dom blir det inte igen.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Framdreven tar ju mest stryk i drivpaketet och det ser ju slitet ut men du kanske klarar dig med att bara byta det också ? Med risk att du får efterjustera kedjan lite på turen
Hur långt har drivpaketet gått ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur mycket kan du lyfta kedjan längst bak på bakdrevet, kl 3? 0 mm är bra sedan är det tveksamt i detta fall.
Byta framdrevet är ju snabbt och lätt och billigt.

Du kan ju byta kedjan också och spara den. Man får slänga på en beg kedja. Om det är ens egen.

Alternativ 3 är att byta allt redan nu.

Att byta i Norge är inte ett alternativ.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Roat mig lite med däckbyte och byte av bromsbelägg fram i dag på gubbhojen.

Drar på en 600-mils norgeresa nästa helg. Och då infinner sig frågan om det inte är läge att byta drivlina också innan avfärd, baserat på utseendet på det här framdrevet:

View attachment 474268

Lite för tidigt med byte för min smak. Men vet i sjutton om det är ok för en 600-milstur...

Hur som, Mitas E08 åkte på i dag. Var överjävligt att kränga. Och bakdäcket jag slängde på i maj har slitits alltför fort. Så dom blir det inte igen.
Jag hade kört med det. Ska mycket till innan man blir stående.
BTW, hur lyckas man skrapa ihop 600 mil i Norge?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Framdreven tar ju mest stryk i drivpaketet och det ser ju slitet ut men du kanske klarar dig med att bara byta det också ? Med risk att du får efterjustera kedjan lite på turen
Hur långt har drivpaketet gått ?
Brukar byta rubbet, för enkelhetens skull. Det som sitter på har gått runt 1800 mil. Jag brukar inte klema bort kedjan med speciellt mycket vård ;) . Smörjer ofta. Rengör aldrig...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Brukar byta rubbet, för enkelhetens skull. Det som sitter på har gått runt 1800 mil. Jag brukar inte klema bort kedjan med speciellt mycket vård ;) . Smörjer ofta. Rengör aldrig...
Då hade jag bytt om den gått såpass är det ingen tvekan , hellre byta än å stå i vägkanten på semestern
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Byt. Det finns ställen längs den rutten där du inte vill stanna på grund av haveri…
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Tycker jag att du absolut ska göra,om du inte har varit där förut och ändå är så långt norr ut som Tromsö.Bara ca 10 timmar till mot norr.Kyrkeportens camping,ca 10 minuter från Nordkap,är om inte världens nordligaste camping så iaf Europas .
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Känns analt att byta ut det där, möjligen om du sparar grejerna som nån skrev. Ta med kedjesmörj. För övrigt är drivlina Motor+vxllåda ( i min värld ) men det betyder ju inte att jag inte förstår vad du menar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag hade inte bytt. Väldigt liten risk att det där skulle ställa till problem på 600 mil. Vänta tills vintervilan:).
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Slutgiltiga versionen är inte satt än.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top