Byta drev?

lembit_pet

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Thunderace
Köpte en Thunderace förra veckan, men det sitter ett drev fram med en kugg mindre än orginal. Tycker ni jag ska byta till orginal eller låta det sitta?
 
Finns väl som sagt ingen anledning att byta det?
För jag har svårt att tänka mig att det skulle ge ngr negativa effekter på din hoj.
Väldigt många kör med en kugg mindre fram eller tre större bak.
Visst är tre upp i bak att föredra då det frestar kedjan mindre än ett ner fram.
Men ngt monsterslitage tror jag knappast din kedja utsätts för, är det inte 17 kugg orginal på din som på fzr1000?
Vad jag förstått så har en del hojar 16 kugg orginal fram.
Behåll du den som den är och njut av det lättare framhjulet och det ngt bättre accet. :)
//Tobbe
 
lembit_pet skrev:
Ja, det var just det som var frågan :) Finns det någon bra anledning att byta?

För att få hastighetsmätaren/milmätaren att gå rätt. men du kommer nog uppleva hojjen segare nu när du vant in dig med ett ner där fram
 
Ingel skrev:
För att få hastighetsmätaren/milmätaren att gå rätt. men du kommer nog uppleva hojjen segare nu när du vant in dig med ett ner där fram
Har inte thundern hastighetsmätarwire på framhjulet? :va
//Tobbe
 
vet faktiskt inte, drog en chansning. mycket möjligt om du nu påstår det, då dementerar jag det jag sa tidigare. förlåt.
förutom att hojjen blir segare, det står jag för.
 
Ingel skrev:
vet faktiskt inte, drog en chansning. mycket möjligt om du nu påstår det, då dementerar jag det jag sa tidigare. förlåt.
förutom att hojjen blir segare, det står jag för.
Ja passa dig så inte kjettingen åker fram :D
Jag är inte säker jag heller, så vi kan ju ha lika fel båda två eller var det rätt....nä fel eller var det kanske :banana
//Tobbe
 
är nog en smaksak, 17-47 är orginal och hastighetsmätaren är på framhjulet :tummenupp

Själv fattar jag inte varför man drevar åt det hållet, är bara jobbigt med varvandet! får man inte upp den på slangen utan att dreva får man nog öva mer istället :D
 
Ingel skrev:
Tur att du gav dig, jag har en sjuuukt LåNG kJEtTInG! :rofl
//Tobbe

PD skrev:
är nog en smaksak, 17-47 är orginal och hastighetsmätaren är på framhjulet :tummenupp

Själv fattar jag inte varför man drevar åt det hållet, är bara jobbigt med varvandet! får man inte upp den på slangen utan att dreva får man nog öva mer istället :D
Jag drevade ner min för att jag hade svårt att få upp min blysläde till FZR på tvåan. Men en kugg fram gjorde verkligen en enorm skillnad. Hojen blev mkt lättare att plocka upp på tvåan, sedan passade den högre utväxlingen mig mycket bättre på småvägarna som jag oftast körde med den biken.
En kugg fram eller tre bak gör inte så stor skillnad på varvet i 100, handlar om hundratalet varv, ettan blir heller inte sjukt låg. Tar man Både en fram och tre bak så kan jag tänka mig att det bli lite surrigt att ligga längre sträckor på större vägar.
//Tobbe
 
lembit_pet skrev:
Köpte en Thunderace förra veckan, men det sitter ett drev fram med en kugg mindre än orginal. Tycker ni jag ska byta till orginal eller låta det sitta?
Vad är det för nått som sitter på kåpan för framdrevet? Antar att man måste ta bort den för att få ut drevet. (Pucko varning på mig...ja vet) :)
 
Långa farbron skrev:
Utan att ha sett det.

Är det kanske armen till kopplingen ?
Hmm inte helt otänktbart (har nämligen tummen mitt i handen när det gäller meka) :)

Lite osäker som sagt...för det finns en kåpa längre fram. Hmm ja får söka lite mer så kanske de klarnar :)

Men om det tillhör kopplingen så verkar de lite bökigt att behöva "sabba" den för att komma åt drevet.

Tack för tipset!
 
LocDog skrev:
Hmm inte helt otänktbart (har nämligen tummen mitt i handen när det gäller meka) :)

Lite osäker som sagt...för det finns en kåpa längre fram. Hmm ja får söka lite mer så kanske de klarnar :)

Men om det tillhör kopplingen så verkar de lite bökigt att behöva "sabba" den för att komma åt drevet.

Tack för tipset!

Leta upp en bild annars så vi får se hur det ser ut :)
 
Om ni menar manicken under kåpan så är det kontakten till stödet. Det är bara att släppa på kåpan och byta, men om derevet är bra varför byta. Hatighetsmätaren kommer att visa rätt endå pga att den drivs av vajer från framhjulet.

björn
 
lembit_pet skrev:
Köpte en Thunderace förra veckan, men det sitter ett drev fram med en kugg mindre än orginal. Tycker ni jag ska byta till orginal eller låta det sitta?
Vet du vad som behövs göras med kåpan för drevet (ev. tabort "armen" osv.)

Behövs någe speciellt verktyg?
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top