Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Pressa halvradietrattar är ju rätt enkelt.. Bara kladda in med alupasta, värma och pressa sakta men säkert mot en kon

Funkar de lika smärtfritt vid helradie måntro?
Koppar funkar ju fint men alu är ju lite hårdare
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
ok. Svarva är nog en bra väg att gå. Har dock ingen erfarenhet av att aluminium blir mjukare, det blir bara varmare och sen smälter det?

Edit: Nevermind, ska inte sabba din tråd mer :)

Allt material blir väl mjukare med värme, så vitt jag vet

Allt snack om radietrattsformning gör att blir lite sugen på o testa, jag får återkomma i ärendet.

Det är helt ok. Bara det inte handlar om förkromade spinners, baslådor eller hur lusar man ner hojen med så många tv-skärmar som möjligt?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Väntar på att andersson turbo ska skriva hur han pressar sina helradietrattar.. Och var man köper en form :banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag flyttat hojen till jobbet för tre veckors ostört tokmeckande. Tyvärr infaller ju julen o nyår samt "Bakfull framför backhoppning i Garmis partenkirschen och ivanhoe dagen" som fuckar upp schemat. Men jag hoppas bli klar med allt som behöver tillverkas åtminstånde. Men det skiter sig nog..

Idag var det lite gör om gör rätt, som vanligt. Jag gjorde en fin avgasfläns i början på projektet, den var ju fel förståss. Mitsubishi kunde inte ha gjort sina avgashus med 120 gradersdelning mellan de tre pinnbultarna, nejdå alldeles för enkelt. Så här i efterhand skulle man ju givetvis ha beställt av marklund direkt, men dumsnål som man är kan man ju inte motstå möjligheten att få lägga ner 8timmar för att spara 300spänn:huvet
Osså blev det version 2.0 av lagerhus till oljepump.
 

Bifogat

  • avgasrör.1.jpg
    avgasrör.1.jpg
    25.7 KB · Visningar: 135
  • pumphus.2.jpg
    pumphus.2.jpg
    19.5 KB · Visningar: 135

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var synd på en så fin fläns, du får polera upp den och lägga den i vitrinskåpet istället.:)

Hur mycket fabrikerande är det kvar till hojen innan du kan börja med yx-smidet?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var synd på en så fin fläns, du får polera upp den och lägga den i vitrinskåpet istället.:)

Hur mycket fabrikerande är det kvar till hojen innan du kan börja med yx-smidet?

Nej, flänsen på bilden är riktig iaf. Vad som är kvar..
1. Pumpaxel
2. pumphus
3. Tryckklocksfäste
4. Ny plenumplatta
5. Ett gäng små nipplar till plenum
6. t-anslutning för dump
7. ic- gavlar
8. Tryckrör
9. bränslepumpsfäste
10.BTR fäste
11.laddmätar fäste
12.svetsning av plenum
13.pitorör
14. returoljeburk
15.Mer skit jag inte kommer på nu.
Mycke går väl att köpa för en spottstyver men man är väl "dumm i huve nå djävulskt" som Job skulle sagt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blir till att hålla igen på julölen ifall du ska hinna beta av den listan under ledigheten...:fakta
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Honda sätter INTE titluckan till vevtriggern mittför veven. utan ca 1.5mm högre upp:mad:, men det var inte helt oväntat . Det kommer att bli en utmaning att få dit pumphistrorien.. To be continued..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inga problem, blanda först stora julgroggen och sätt sen igång:
 

Bifogat

  • 340324_KG915_1.jpg
    340324_KG915_1.jpg
    5.4 KB · Visningar: 1,129
  • JB4Lrg.jpg
    JB4Lrg.jpg
    39.8 KB · Visningar: 92

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja en julöl, fnula lite så löser du det !:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inga lessna miner här kamrater, Farbror bladkant har funnit lyckan på kemiskväg:tummenupp

Pucken, tack för senast osså, men vart tog du vägen?
Var det så utömmande att iklädd stadsmissionens lilla mössa servera pucksylt som nattamat till alla behövande damer, att du inte kunde med verka under hela dagen efter?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Puhh, det var skönt att höra så man inte behöver ligga sömnlös i natt. Vad blev den kemiska lösningen, syra eller svamp? :ätapiller

Det är inte så konstigt Pucken var borta på söndagen, han hade ju hållit grundutbildningen i Raggningsknep För Insnöade Norrlänningar på discopuben till halv fem på morgonen så förmodligen tvingade fackombudet honom att ta ut dygnsvilan.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja va fan, medan ni sen utövade raggningläran i praktiken så gick jag och snackade med guvenören på den stora vita telefonen.
Ett utömande samtal...:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vörtbrödsfiltererad e85 är xå en kemikalie:mattias
Nä nu ska jag ge mig på skiten igen:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
R.I.P Hemgjord oljepump. sista spiken i kistan blev när jag upptäckte att axeln som var tänkt att driva pumpen kastar, den svarvades efter konstena alla regler, vilket leder till vevens gänga som nog har ett litet kast. Suck. Det får bli lahi´s lösning, andersson kommer inte bli glad, å andra sidan verkar han ju inte läsa den här tråden.

Det fick bli ic´bygge idag istället, det verkar bli svårt att få till en flödesvänlig ic installation.
Än en gång måste jag säga att jag blir tokimpad av dem som kan svetsa snyggt i alu, jag satt i två timmar idag o tränade men inlärningskurvan lutar ju för faan neråt!
Ibörjan la jag svetsar som var lite sisådär, oregelbundna men åtmindstånde blanka och sammanhängande. till att övergå till bara skit, oxidskiktet verkar inte att komma igenom, trots slipning av elektrod och testbitarna!

Det är väldigt svårt att fästa ett magnetstativ på en hoj gjord helt i alu!
 

Bifogat

  • stativfäste.jpg
    stativfäste.jpg
    38.9 KB · Visningar: 186
  • Traversdingel.jpg
    Traversdingel.jpg
    48.9 KB · Visningar: 220
  • axelkast.jpg
    axelkast.jpg
    36.8 KB · Visningar: 222

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
R.I.P Hemgjord oljepump. sista spiken i kistan blev när jag upptäckte att axeln som var tänkt att driva pumpen kastar, den svarvades efter konstena alla regler, vilket leder till vevens gänga som nog har ett litet kast. Suck. Det får bli lahi´s lösning, andersson kommer inte bli glad, å andra sidan verkar han ju inte läsa den här tråden.

Det fick bli ic´bygge idag istället, det verkar bli svårt att få till en flödesvänlig ic installation.
Än en gång måste jag säga att jag blir tokimpad av dem som kan svetsa snyggt i alu, jag satt i två timmar idag o tränade men inlärningskurvan lutar ju för faan neråt!
Ibörjan la jag svetsar som var lite sisådär, oregelbundna men åtmindstånde blanka och sammanhängande. till att övergå till bara skit, oxidskiktet verkar inte att komma igenom, trots slipning av elektrod och testbitarna!

Det är väldigt svårt att fästa ett magnetstativ på en hoj gjord helt i alu!




HAHA nu såg ja den allt, Tråden alltså


NEJ NEJ ingen elpump

Kast på axeln lider alla hayabusor av ( SUCK )

Kolla först att insexskruven har hålet i mitten

Sen kan man fuska med rejält stora spel på pumpaxeln

Funkar ändå den nöter liksom till sig å skapar sig platts

Funkar ändå bättre än alla stora tunga klumpiga elpumpar





Angående pressa trattar så gör jag det kallt i 2 steg

Först koniskt och sen med ett pressdorn som vänder kragen så det blir fullradie


Värme är inte alltid bra på alu ( får skumma egenskaper )
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skummade igenom tråden lite, sorry ja missat den hehe

Vilken ENORM pump du verkar bygga

Pumpdreven från en bränslepump har jag använt förut ( räcker gott )

Kommer inte ihåg viken jag tog ifrån jag slaktade ett par olika innan jag hitta nån lämplig



Angående diskussionerna kring laddluftkylargavlar så gäller följande

Fina flödesriktiga gavlar sänker mycket riktigt tryckfallet över kylaren MEN försämrar radikalt kylförmågan, I vissa fall följer luften bara ytter radien på gavlarna


Fula gavlar där man bara går brutalt in i fyrkantig låda ger mer turbolent flöde genom kylaren och därmed bättre avkylning


Finns Jättefina engelska bilintercoolers som e så grymt fina att bokhyllan vore bästa plats

Funktionen därimot är siså där , Bara halva kylaren blir varm vid drift

Peter
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
(...)
Angående pressa trattar så gör jag det kallt i 2 steg

Först koniskt och sen med ett pressdorn som vänder kragen så det blir fullradie


Värme är inte alltid bra på alu ( får skumma egenskaper )

Du kan inte visa nån bild på hur de pressdornen ser ut?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
HAHA nu såg ja den allt, Tråden alltså


NEJ NEJ ingen elpump

Kast på axeln lider alla hayabusor av ( SUCK )

Kolla först att insexskruven har hålet i mitten

Sen kan man fuska med rejält stora spel på pumpaxeln

Funkar ändå den nöter liksom till sig å skapar sig platts

Funkar ändå bättre än alla stora tunga klumpiga elpumpar


Då kanske projekt jobbetgjordpump inte är helt död iaf. I ärlighetens namn finns det faktiskt en liten styrning i änden på veven som skulle kunna användas för att rätta upp det lilla kast som finns i gängan. Tyckte oxå att pumpen blev väldigt stor iförhållande till den emtes pump du hade på busan. Jag hade tänkt att använda bladeoljepump men jag får kika upp bränsle pumpar istället. Men jag tar nog det projektet sist, så får vi hur långt in på våren man har kommit. Syrenerna blommar -elpump, frost i skägget -vevpump.

Idag koncentrerade jag mig på wastegate funktionen och laddmätarn.
det blev kortning av klockans arm samt fäste för den, och en hållare för laddmätarn o ett litet fäst öra för den. Gjorde ett utkast till oljereturburk,
Den blir på 0.448liter enligt miniräknaren, minst 0.5 ska den va läste jag nånstans men så petigt kan det väl inte va?


Glömde kameran hemma sorry..
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top