Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
nu vet jag inte om jag är heelt ute och cyklar men var inte syftet med den här oljepumpen att den skulle verka som returpump för att turbon inte får ideal höjd gentemot oljenivån :va :va
i det fallet borde inte snacket hamna kring oljetryck utan att pumpen "bara" orkar skyffla undan oljan och skicka upp den en våning strax ovanför oljenivån, eller måste det vara mera komplicerat än så :va
du har ju fixat en supeduperpump där, den borde väl ta hand om oljan som lyckas ta sig förbi turbon och dessutom ta upp den dit den ska.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
lite som att kompressordelen på turbon till din hoj ska mata Ålandsfärjan vi ska åka med.

Off Topic: Ålandsfärjan finns inte längre. Såldes ju i våras/somras och ersattes följdaktligen av Rosella.
Fast iofs så brukar ju folk allt som oftast kalla alla båtar som överhuvudtaget passerar Åland för "Ålandsbåten" (vilket ju på sätt och vis är ok) eller ännu värre "Ålandsfärjan" (för det är ju faktiskt namnet på den förra båten som gick mellan Kapellskär och Mariehamn).
Förlåt för punktknullandet, men man blir lite trött på begreppsförvirringarna ibland. :näsblod

On Topic: Har följt den här tråden med sporadiska och spontana läsningar, och jag tycker det är ett kul projekt med en ytterst rolig trådskapare bakom spakarna. Ditt skriftspråk och din humor är i toppklass (eller som man säger, "Top Notch") och du verkar besitta ganska trevliga kunskaper inom ämnet fabrikation. Vad jobbar du med egentligen?
Lycka till! :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
nu börjar vi snacka spån!

Det är ju såna här funderingar som gör att man får tänka efter lite, jag kan långt ifrån allt om sånt här men jag har benat igenom en hel del teori mycket tack vare mitt intresse för gasturbiner.:)

Resonemanget med ett 4 tums rör öppet i bortre ändan skiter sig ju lite eftersom det flödar oändligt mycket, lite som att kompressordelen på turbon till din hoj ska mata Ålandsfärjan vi ska åka med. Ett kompressorhjul väljs ju med tanke på hur mycket motorn den ska kopplas till hinner svälja, så man kan väl säga att det fyller tryckröret och plenumet med komprimerad luft och fortsätter fylla på i samma takt som motorn förbrukar den. Det fina med turbon är att den är självreglerande, så om du vrider på gasen så motorn flödar mer så gör den ökade avgasmassan att kompressorn varvar mer och håller trycket uppe.

Nu när jag tänker på det, om vi förutsätter att kompressorn håller ett konstant varvtal, borde inte det ökade tryckfallet över kompressorhjulet vid ett hastigt ökat motorvarv göra att kompressorhjulet producerar ett högre laddtryck? Så är det ju med en gasturbin till exempel om man öppnar upp utblåset efter turbinen så ökar turbinhjulets verkningsgrad och motorns varvtal höjs. Samma gäller på en turbo, med ett bättre flödande avgassystem så ökar tryckfallet över turbinen och dess verkningsgrad höjs samtidigt som avgasmottrycket sänks.

Det kanske är så enkelt att det är det man utläser ur kompressormappen, det område där förhållandet mellan tryckhöjningen i hjulet och tryckfallet direkt efter hjulet är mest gynnsamt.

Skulle någon mer beläst person kunna vara så snäll och reda ut det här så fort som möjligt? Annars är risken att jag ligger och grubblar på det här i natt och tvärsomnar direkt efter första pilsnern hos Anderssonturbo imorgon...:huvet

"Ett kompressorhjul väljs ju med tanke på hur mycket motorn den ska kopplas till hinner svälja"
Här träffade du själva essansen i mitt spånande!
om jag fattade saken rätt, så var det just det som inte skedde i ett annat välkänt projekt, utan man utgick från vad kompressor x hade presterat på cykel y gällande varvtal o tryck.
sedan räknade man ut vad cykel b skulle prestera vid samma tryck som kompressorn bevisligen klarade att leverera.
stor förvirring uppstod när bänken inte spottade ut de förväntade siffrorna.

Jag kunde givetvis lika gärna använt "båt som går till åland" istället för 4tums rör och tändkule slupen "Vinö, ex ON 108 ex VK108" istället för 1tums rör

Är inte rem kompressorer självreglerande på samma sätt?
Först måste ju avgasvolymen öka för att kunna driva på turbinen mer. och där med varvtalet?
Varvtalet ökar ,remkompressor trycket ökar?

Jag är tyvärr för dåligt påläst om gasturbiner men, ökar verkligen turbinens verkningsgrad.? är det inte bara så enkelt att om motståndet minskar,minskar ju även kraften som vill bromsa turbinhjulet?

nu vet jag inte om jag är heelt ute och cyklar men var inte syftet med den här oljepumpen att den skulle verka som returpump för att turbon inte får ideal höjd gentemot oljenivån :va :va
i det fallet borde inte snacket hamna kring oljetryck utan att pumpen "bara" orkar skyffla undan oljan och skicka upp den en våning strax ovanför oljenivån, eller måste det vara mera komplicerat än så :va
du har ju fixat en supeduperpump där, den borde väl ta hand om oljan som lyckas ta sig förbi turbon och dessutom ta upp den dit den ska.

Riktigt. pumpen klarar förmodligen att pumpa så otroligt mycke mer än vad som lyckas rinna igenom en strypning på ett mitsu agg att den börja kavitera, vilket å andra sidan inte alls är bra i längden. tänk dig att "pumphjulsvingarna" går in och ut igenom luftbubblor inne i pumphuset. Det blir samma effekt som att du slår med handflatan allt vad du orkar mot en vattenyta 8000ggr/min x långtid.:gnissla resten var bara spåniga tankar kring tryck..

Off Topic:
On Topic: Har följt den här tråden med sporadiska och spontana läsningar, och jag tycker det är ett kul projekt med en ytterst rolig trådskapare bakom spakarna. Ditt skriftspråk och din humor är i toppklass (eller som man säger, "Top Notch") och du verkar besitta ganska trevliga kunskaper inom ämnet fabrikation. Vad jobbar du med egentligen?
Lycka till! :tummenupp

Man får tacka för ryggdunken:) jag har jobbat med enstyckstillverkning i 13år nu. så frågan är inte om något går att tillverka utan om man orkar lägga den tid som krävs uppe på sina ordinarie 40 timmar. Men projekt av den här kalibern kan man ju offra sig lite för..

När jag kommer hem måste jag nog dammsuga ur tråden, synd att den inte kan suga upp ett o annat unket inlägg..
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skrivkramp. märkligt. pekfingret brukar ju bara vräka ur sig nonsens text hela dagarna men idag går det trögt som f-n.

Grenröret slutligen klart det har varit så många turer fram o tillbaka att jag bar tagit med 10% ingen jävel hade orkat med att läsa om skiten annars.

Lämnade tillbaxs oljepumpen jag lånat på skroten idag.
Det finns en liten anledning till det: stockholm.
Det började när vi skulle till färjan, Vi följde lasse kongo som körde en minibuss med förfestgänget till färjan. välframme var det totaltkaos så han dumpade gänget mitt i trafiken, men vart fan skulle jag då parkera!? Jag följde med i trafiken längre o längre bort från färjan samtidigt som stressen steg o steg.
Där en p-skylt gött! Mitt i än lång rad parkerade bilar var en ledigplats lite till vänster om p-skylt, -undra var det kostar säger polaren, skitsamma tänker jag, du ska ju ändå betala det.
570:- fi faen(jag tyckte lite synd om killen). nå väl.
På söndag eftermiddag, när vi kommer tillbaka till bilen upptäcker vi att vi fått två feta p-boter på 450:- styck!
Det visade sig att parkeringsplatsen började vid p-skylten och bort till höger:mad:
Jag tyckte inte att polaren skulle behöva betala, för att jag inte kan parkera regelriktigt, så jag sa -jag tar dom här, oroa dig inte:gnissla
På vägen hem (45 mil) ville inte rutorna imma av, det visar sig då att fläktmotorn pajat, det ångar pytte lite värme ur de frostern. Väl hemma köper jag en ny fläkt. Men jag upptäcker att när jag rivit ur den g:a att det givetvis är fel. Efter en del efterforskningar visar det sig 99% av alla g:a ådisar har samma skitbilliga fläkt men inte jag inte, jag har den som är 3ggr dyrare!
Imorse fläktade det fint ur det jätte stora hålet där fläktmotorn borde suttit, när man kommit upp i nitti, synd bara att det nollgradigt..
Misstänker att motgångarna kan ha något o göra med att jag skjutsade _johansson_ o hans osynlige följeslagare.
Så därför tar jag anusmotorns oljepump!
inne i anusmotorn (insert joke here) hittade jagen 1cm lång bit av en växelgaffel, that could have been intresting..

ps. skrivkrampen har släppt nu
 

Bifogat

  • grenrör4.jpg
    grenrör4.jpg
    39.1 KB · Visningar: 330
  • växelgaffel.jpg
    växelgaffel.jpg
    35.9 KB · Visningar: 242
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På söndag eftermiddag, när vi kommer tillbaka till bilen upptäcker vi att vi fått två feta p-boter på 450:- styck!
Det visade sig att parkeringsplatsen började vid p-skylten och bort till höger:mad:

Det är ju inte sant!:huvet

Jävla skitstad, hade det varit i Östersund så skulle du haft ett kommunalråd som sopade av bilen varannan timme för det priset som parkeringen kostade.

Grenröret blev ju tjusigt i alla fall trots allt klater. :tummenupp

Jag är tyvärr för dåligt påläst om gasturbiner men, ökar verkligen turbinens verkningsgrad.? är det inte bara så enkelt att om motståndet minskar,minskar ju även kraften som vill bromsa turbinhjulet?

Som jag lärt mig så úppstår det ett tryck- och temperaturfall över ett turbinhjul när avgaserna åker genom hjulet, ju mer energi som tas ur avgaserna av turbinen (beroende på turbinhjulets utformning) desto högre tryck- och tempfall. Bromsar man avgaserna efter turbinen så blir dessa lägre eftersom turbinhjulet inte klarar av att utvinna lika mycket energi ur gaserna, och verkningsgraden har minskat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skrivkramp. märkligt. pekfingret brukar ju bara vräka ur sig nonsens text hela dagarna men idag går det trögt som f-n.

två feta p-boter på 450:- styck!
Det visade sig att parkeringsplatsen började vid p-skylten och bort till höger:mad:

På vägen hem (45 mil) ville inte rutorna imma av, det visar sig då att fläktmotorn pajat, det ångar pytte lite värme ur de frostern. Väl hemma köper jag en ny fläkt. Men jag upptäcker att när jag rivit ur den g:a att det givetvis är fel. Efter en del efterforskningar visar det sig 99% av alla g:a ådisar har samma skitbilliga fläkt men inte jag inte, jag har den som är 3ggr dyrare!
Imorse fläktade det fint ur det jätte stora hålet där fläktmotorn borde suttit, när man kommit upp i nitti, synd bara att det nollgradigt..


Misstänker att motgångarna kan ha något o göra med att jag skjutsade _johansson_ o hans osynlige följeslagare.
Så därför tar jag anusmotorns oljepump!
inne i anusmotorn (insert joke here) hittade jagen 1cm lång bit av en växelgaffel, that could have been intresting..

ps. skrivkrampen har släppt nu

tur i oturen :hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Här händer inte mycke..

Det fanns inget att göra ibörjan på veckan, hela verkstan gick och skrotade.
Så jag sa till min bas. -kan inte jag fräsa lite på några privata bitar när vi ändå inte har något att göra?
-Näe. det har blivit ett jävla gnäll på de andra gubbarna för att du sysslar så mycket med ditt turboprojekt, vid sidan av. Och nu har chefen över mig börjast knota lite oxå, så du får lugna dig till juluppehållet.
-ok, sa jag. fair enough.

Idag var det 64 arbetstimmar för mig till juluppehållet. då kom det in ett as krångligt jobb till mig som var beräknat att ta 100timmar..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det fanns inget att göra ibörjan på veckan, hela verkstan gick och skrotade.
Så jag sa till min bas. -kan inte jag fräsa lite på några privata bitar när vi ändå inte har något att göra?
-Näe. det har blivit ett jävla gnäll på de andra gubbarna för att du sysslar så mycket med ditt turboprojekt, vid sidan av. Och nu har chefen över mig börjast knota lite oxå, så du får lugna dig till juluppehållet.
-ok, sa jag. fair enough.

Idag var det 64 arbetstimmar för mig till juluppehållet. då kom det in ett as krångligt jobb till mig som var beräknat att ta 100timmar..

Surt att arbetskamraterna ska lägga sig i vad du gör när ni ändå inte har några jobb inne, det borde väl inte spela någon roll om du står och fräser istället för att du sitter och degar i fikarummet?:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vad kostar ett helsystem till valfri sporthoj? 1ok-15k?
Köpte mig ett turbohelsystem på mekonomen i torsdags för den oerhörda summan av 199:-,som dessutom var i rostfritt!:D :D

..och sen säger folk att bygga turbo är dyrt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det nån som bygger sina ic´s med radietrattar invändigt?
det borde väl vara lika viktigt där som i plenum?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Är det nån som bygger sina ic´s med radietrattar invändigt?
det borde väl vara lika viktigt där som i plenum?

Rent hypotetiskt borde det inte vara lika viktigt då luften endast ska från en ingång till en annan utgång.
I ett plenum ska du fördela volymen luft över fyra ingångar = viktigare att få så jämn fördelning som möjligt. Hypotetiskt alltså.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Rent hypotetiskt borde det inte vara lika viktigt då luften endast ska från en ingång till en annan utgång.
I ett plenum ska du fördela volymen luft över fyra ingångar = viktigare att få så jämn fördelning som möjligt. Hypotetiskt alltså.

Jo det ju riktigt, men det handlar väl om att hinna fylla förbränningsrummet med så mycket luft som möjligt under insugningsventilens öppningstid?

Och radietrattens uppgift är väl att minimera turbulens vid övergången mellan "burk" och rör, oavsett om det är en ic gavel eller plenumburk?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jo det ju riktigt, men det handlar väl om att hinna fylla förbränningsrummet med så mycket luft som möjligt under insugningsventilens öppningstid?

Och radietrattens uppgift är väl att minimera turbulens vid övergången mellan "burk" och rör, oavsett om det är en ic gavel eller plenumburk?

Ja, har du soppa och gnista som räcker till så. :hihi

Precis! En intercooler kan du ju dock utorma för att minimera turbulens så mycket som möjligt med t ex. en kona från gaveln på ic´n till tryckröret. Då känns en invändig tratt som lite överkurs. Såvida du inte har raka gavlar på intercoolern som möter tryckröret vertikalt, då blir det turbulens.

Vi kan ta intercoolern från kolfiberPVn som exempel såsom jag menade det. Skulle det inte gå att utforma på ett dylikt sätt på din mc? Kanske blir brist på plats?

kylare.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja, har du soppa och gnista som räcker till så. :hihi

Precis! En intercooler kan du ju dock utorma för att minimera turbulens så mycket som möjligt med t ex. en kona från gaveln på ic´n till tryckröret. Då känns en invändig tratt som lite överkurs. Såvida du inte har raka gavlar på intercoolern som möter tryckröret vertikalt, då blir det turbulens.

Vi kan ta intercoolern från kolfiberPVn som exempel såsom jag menade det. Skulle det inte gå att utforma på ett dylikt sätt på din mc? Kanske blir brist på plats?

kylare.jpg

ic´n på bilden har ju en väldigt flödesvänligform. Jag skulle vara väldigt nöjd om man kunde få till en sådan.
Men när jag spånat på hojen så ser det väldigt trångt ut, i värsta fall blir det fyrkantiga gavlar med på svetsade 2tum´s 90g böjar, och i ett sånt fall borde ju en radietratt hjälpa upp flödet lite?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
ic´n på bilden har ju en väldigt flödesvänligform. Jag skulle vara väldigt nöjd om man kunde få till en sådan.
Men när jag spånat på hojen så ser det väldigt trångt ut, i värsta fall blir det fyrkantiga gavlar med på svetsade 2tum´s 90g böjar, och i ett sånt fall borde ju en radietratt hjälpa upp flödet lite?

Sannerligen, hela den bilen är välbyggd som få.

Jo, självklart borde det hjälpa till, jag är bara en glad amatör så någon som provet får gärna svara.

Som en tilläggsfråga på ämnet, varför väljer många att sticka in tratten en bit (30-40mm) i t ex. ett plenum? Torde inte det generera turbulens i utrymmet mellan underkant på tratten och botten på plenumet?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sannerligen, hela den bilen är välbyggd som få.

Jo, självklart borde det hjälpa till, jag är bara en glad amatör så någon som provet får gärna svara.

Som en tilläggsfråga på ämnet, varför väljer många att sticka in tratten en bit (30-40mm) i t ex. ett plenum? Torde inte det generera turbulens i utrymmet mellan underkant på tratten och botten på plenumet?

Det har jag osså undrat. mitt bygge kommer ha hondas originaltrattar och de kommer inte sticka ut nästan nåt alls, tyvärr är de inga fullradie. Nåväl..
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hur ser pressmallen ut som man pressar fullradietrattar med? En inner och ytterdel? pressar man lite i taget med olika mallar eller allt i en smäll?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sannerligen, hela den bilen är välbyggd som få.

Jo, självklart borde det hjälpa till, jag är bara en glad amatör så någon som provet får gärna svara.

Som en tilläggsfråga på ämnet, varför väljer många att sticka in tratten en bit (30-40mm) i t ex. ett plenum? Torde inte det generera turbulens i utrymmet mellan underkant på tratten och botten på plenumet?

Vitsen med fullradietrattar är att det mesta luftflödet kommer från sidorna på tratten, då får man dramatiskt bättre flöde genom att ha just full radie runt kanten. En traditionell tratt flödar mycket sämre då kanten på tratten stör flödet.

Insticket i plenumet gör att man får bättre flöde runt tratten, vitsen med att ha fullradietrattar går ju lite förlorad om trattmynningen ligger för nära golvet på plenum. Positiv bieffekt är att man får bättre flödeshastighet med längre trattar, detta hjälper låg och mellanregistret, bra om man kör med stor vissla.

Ädit: Just trattdesignen är väl av akademisk betydelse vid turbobyggen där man inte tänkt slå några rekord, det är ju så lätt att kompensera med lite mera tryck:tummenupp. Däremot om man bygger en sugmotor... Det finns väl en del annat man kan lägga krutet på före, innan fullradietrattar eller inte blir ens största problem.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vitsen med fullradietrattar är att det mesta luftflödet kommer från sidorna på tratten, då får man dramatiskt bättre flöde genom att ha just full radie runt kanten. En traditionell tratt flödar mycket sämre då kanten på tratten stör flödet.

Insticket i plenumet gör att man får bättre flöde runt tratten, vitsen med att ha trattar går ju lite förlorad om trattmynningen ligger för nära golvet på plenum. Positiv bieffekt är att man får bättre flödeshastighet med längre trattar, detta hjälper låg och mellanregistret, bra om man kör med stor vissla.

Ädit: Just trattdesignen är väl av akademisk betydelse vid turbobyggen där man inte tänkt slå några rekord, det är ju så lätt att kompensera med lite mera tryck:tummenupp. Däremot om man bygger en sugmotor... Det finns väl en del annat man kan lägga krutet på före, innan fullradietrattar eller inte blir ens största problem.


när man har en motor som min som flödar så dåligt, vill man fucka upp designen så lite som möjligt. jag kommer nog ha problem med lilla cpgränsen 250 "på slangen" ändå..

Bra info om "full radie funktionen" sista pusselbiten trillade nog dit där.

Hur ser pressmallen ut som man pressar fullradietrattar med? En inner och ytterdel? pressar man lite i taget med olika mallar eller allt i en smäll?

Vet ej. men med lite förvärmning borde det gå att pressa ut en tratt i en smäll.

Jag tänkte iaf svarva mina om det skulle bli aktuellt.
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
ok. Svarva är nog en bra väg att gå. Har dock ingen erfarenhet av att aluminium blir mjukare, det blir bara varmare och sen smälter det?

Edit: Nevermind, ska inte sabba din tråd mer :)
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top