Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Jag är inte speciellt imponerad av dom klämmorna, jag hade såna på tryckröret när jag provtryckte systemet och det var omöjligt att få dom täta. Vanliga ABA-klammer funkar bättre även om dom inte ser lika porriga ut...

Jag kör också med vanliga slangklämmor från den lokala bymacken. Har inte råd men några porriga blingblinggrejor :rolleyes: Men det funkar ändå. Konstigt. Är inte dyrare grejor bättre? :D
 
Haha, murphy strikes again. Har just köpt en hel påse med såna där med två rullar och insex för att vanliga kändes så epigt, nu kommer jag inte få nå laddtryck... :(
 
Klämmorna som silverryggen använde på sin gsxr 7/11 med insexskalle är ju jäkligt stilrena och ska vara väldigt bra

Javisst, rostfria från Hydroscand, har inte upplevt några problem alls med dem.
Gäller bara att lägga en droppe olja på gängorna när man drar dom annars vill det gärna skära sig lite. Jag är skitnöjd med dem :tummenupp
 

Bifogat

  • BILD5DETALJ2mod.JPG
    BILD5DETALJ2mod.JPG
    186.6 KB · Visningar: 319
Last edited:
Haha, murphy strikes again. Har just köpt en hel påse med såna där med två rullar och insex för att vanliga kändes så epigt, nu kommer jag inte få nå laddtryck... :(

Du får dra ett aba-klammer först och sen sätta dit ett sånt dyrt lite löst ovanpå, avsluta med ett par lager guldflake på sprayburk och vips har du ballaste lösningen söder om Älvsbyn! :yoparty
 
Hur går det med skäggodlingen?

Det såg ut ett tag som om jag o otursamma bin uberladen skulle sitta tillsammans i boring boring grottorna iförda skägg som skulle gjort marit paulsen avundsjuk innan slut fasen av bygget skulle vara finansierat. men igår trillade in sköna slantar efter försäljningen av crosscarten, så nu är det bara att gasa på mot slutrakan.
Helgen är inbokad i tigsvetsningens tecken sen ska det nog inte vara så mycket kvar. Men det är det ju alltid ändå...
 
Det såg ut ett tag som om jag o otursamma bin uberladen skulle sitta tillsammans i boring boring grottorna iförda skägg som skulle gjort marit paulsen avundsjuk innan slut fasen av bygget skulle vara finansierat. men igår trillade in sköna slantar efter försäljningen av crosscarten, så nu är det bara att gasa på mot slutrakan.
Helgen är inbokad i tigsvetsningens tecken sen ska det nog inte vara så mycket kvar. Men det är det ju alltid ändå...

Det är ett rätt märkligt fenomen det där, vissa projekt tror man sig ha hur länge som helst kvar på och veckan efter står man där i garaget klar för provstart och undrar vad fan som hände. Andra gånger tror man sig vara timmar från att vara färdig men det går veckor och bara mer och mer smågrejor dyker upp som måste fixas...:)
 
Det är ett rätt märkligt fenomen det där, vissa projekt tror man sig ha hur länge som helst kvar på och veckan efter står man där i garaget klar för provstart och undrar vad fan som hände. Andra gånger tror man sig vara timmar från att vara färdig men det går veckor och bara mer och mer smågrejor dyker upp som måste fixas...:)

Scenario ett är garanterat nåt påfund från sörlänningarna... Har då inte inträffat här uppe än mig veterligen...:va
 
Extra slantar är finfint i byggsvängen :tummenupp



Scenario ett är garanterat nåt påfund från sörlänningarna... Har då inte inträffat här uppe än mig veterligen...:va

Näe, det där är ett påhitt av nån illvillig person. Det är lika mycket scenario två i södern :näsblod
 
Jag kan dela med mig av en kul anekdot som johansson redan tagit del av.

Det utspelades sig en liten lustig grej när crosscarten skulle säljas..
Köparen ville provköra fastän det var becksvart ute, så vi hjälpte honom igång och åkte efter med fyrhjuling för att ge honom lite lyse.
Mitt på en raka på vår grusväg kör han kärringstopp. Så när han står där i mörkret börjar ett djävulskt dån torna upp sig, det bara ökar och ökar.
Något stort, hög ljutt är bevisligen på väg emot oss i en jävla fart.
Plötsligt lyser hela skogen upp och det är framme, köparen skriker som en liten flicka i tron om att han satt sin sista potatis...


Det köparen inte vet är att han har fått kärringstopp 1.5m ifrån järnvägsspåret. Och ett godståg dundrar förbi i 160 knyck! Moahahaha!
Näe har man kissat ner min crosscart får man fan köpa den oxå:D
 
hämtade ut lite skit jag beställt idag. killen som packade grejerna måste tyckt att jag var världens moppefucko, för han hade lagt en bart simpson tablettask i lådan! Jag kan förstå honom för om grejerna hade varit till en bil Så hade den bilen varit ganska lam.

Ja ja min måleffekt är kanske lite lam, med dragracing mått mätt..
 

Bifogat

  • Bart.jpg
    Bart.jpg
    24 KB · Visningar: 285
kul anekdot, men simpsonsasken tar fan priset:rofl
 
kul anekdot, men simpsonsasken tar fan priset:rofl

Han måste förutsatt att jag har blonderat hår, keps samt volvo s40 nedlusad med vingar och tribalklistermärken. who can blame him..
 
Ett seriöst inlägg

För omväxlingskull lägger jag ett seriöst inlägg. Så som jag förstått det, så är det vanligt med fel dragningar vid uppstarten av slangar med laddtryck som skall sköta olika funktioner. jag har sökt och funnit lite info här o lite info där.
så tänkte göra en sammanställning så kan de som vet rätta mig, så slipper jag stå där o riva mig i huvet o undra va fan det inte funkar för.

Källa: Förbrukare:
plenum membran undersida
btr
kompressoroutlet wastegate
pitot flottörhus
insug laddmätare
dump
bellmouth membran ovansida

Tänkte även göra en liten tryckutjämningsbox för pulserna från insuget för laddmätarn o dumpens skull, men hur stor skall en sådan vara?
 
Last edited:
Tänkte även göra en liten tryckutjämningsbox för pulserna från insuget för laddmätarn o dumpens skull, men hur stor skall en sådan vara?

Jag gjorde min av en rörstump med påsvetsade lock, den kan inte vara större än 10-15cc men verkar då funka bra då den fick dumpen att sluta fladdra på tomgång.

Jag tror inte att det behövs någon volym att tala om, bara att alla fyra insugssignaler får mötas innan du tar ut tryck till dump och mätare så pulserna jämnar ut sig lite.
 
Har tagit från alla fyra uttagen på insuget och kopplat ihop alla dom med T-kors, sen dump i ena änden och laddtrycksmätare i andra, har funkat bra för mig. Har iofs haft ca 1m slang från sista uttaget till dump, + ca 1.5meter slang på andra sidan till laddtrycksmätare... Kan hända att den slangvolymen fungerar lite som ett tryckutjämnningskärl och det funkar därför?
 
ok. då är inte volymen så viktig alltså. tack för tipsen!

vem var du okände turbobroder som köpte mcbatterier,3"tums 30g rörkrök och av lahi rekommenderad oljereturpump på feltema uddevalla idag 16:25?
 
Kände att det var daxs att öka lite imorse, för skägget har börjat klia.

så dagens maniklar blev:
en liten pulsutjämningskammare till dump o laddmätarn. samt fyra nipplat till synkuttagen.
vinklade till ett rör så det skulle passa bättre mot ic´n.
svarva utloppet på kompressorhuset det var en 7mm kant där innan!
svarva tryckröret mellan ic o turbo.
började på mitt tredje pitotrör.
Oxå provmonteradr jag rören lite
Funderar på att sätta dumpen direkt på plenum, funkar det?
 

Bifogat

  • pulsutjämnare.jpg
    pulsutjämnare.jpg
    33.7 KB · Visningar: 108
  • rördragning.jpg
    rördragning.jpg
    36.5 KB · Visningar: 166
  • utlopp.jpg
    utlopp.jpg
    36.7 KB · Visningar: 117
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top